Karsten van Slooten is een ervaren coach, trainer, spreker en interimverandermanager. Vanuit zijn onderneming Van Slooten & Partners coacht hij leidinggevenden op tactisch en strategisch niveau, ondernemers en mensen die hun volledige potentieel willen bereiken door te leven vanuit de kern van hun zijn. Ook is hij gespecialiseerd in het coachen van teams met (complexe) samenwerkingsvraagstukken.
Meer over Karsten van SlootenDit is coachen
Basisboek voor resultaatgericht coachen
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789024443673Samenvatting
Het handboek voor iedere beginnende coach, met verdieping voor coaches die al jaren coachen
'Dit is coachen' geeft je een stevige basis om goed te kunnen coachen of coachende taken uit te voeren binnen je functie. De theorieën en technieken uit dit boek helpen je je coachvaardigheden te ontwikkelen, onderhouden en verdiepen. Ze brengen je bovendien het belangrijkste inzicht dat je nodig hebt om anderen te kunnen begeleiden: zelfkennis.
Je vindt in dit boek vier onmisbare ingrediënten voor resultaatgericht coachen en voor persoonlijke ontwikkeling. Allereerst biedt het theoretische achtergronden. Daarnaast krijg je inzicht in de methodische kant van coachen, met concrete methodieken en praktische gesprekstechnieken. Zo kun je vaardigheden ontwikkelen die je nodig hebt in de begeleiding van individuen. Elk hoofdstuk is bovendien voorzien van reflectievragen; als coach ben je zelf immers ook in ontwikkeling. Tot slot bevat elk hoofdstuk een praktijkcase. Deze voorbeelden helpen je de vertaling te maken van theorie naar de praktische toepassing.
Beginnende coaches kunnen met dit boek een stevige basis leggen onder hun coachpraktijk. Ervaren coaches vinden in dit boek vele invalshoeken die hun werk en henzelf als coach kunnen versterken. Het is ook geschikt voor professionals met begeleidende taken in hun functie en voor studenten.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Karsten van Slooten
Inhoudsopgave
Inleiding 15
DEEL I De essenties van coachen en leren 19
1 Wat is coachen? 21
1.1 De vijf kenmerken van coaching 22
1.2 De succesfactoren van coaching 25
1.3 Jij bent het instrument 28
1.4 Dit is coachen 30
1.5 Methoden en technieken 30
1.6 Reflectie 35
2 Leren 37
2.1 Leren als veranderproces 37
2.2 De functie van gedragsstrategieën 45
2.3 Single, double en triple loop learning 46
2.4 Vijf fases in leren 47
2.5 Mentale modellen en metacognitief vermogen 56
2.6 Leren op micro-, meso- en macroniveau 58
2.7 Methoden en technieken 60
2.8 Reflectie 69
3 De invloed van eigenaarschap op leerprocessen 71
3.1 Eigenaarschap: biografische factoren 72
3.2 Het niveau van de overtuiging 73
3.3 De thermometer van de coach: attributiestijlen 77
3.4 Niveaus van eigenaarschap 81
3.5 Werken aan eigenaarschap 83
3.6 Methoden en technieken 87
3.7 Reflectie 95
DEEL II De oorsprong van patronen 97
4 Inzicht in gedrag: de schematheorie 99
4.1 Van gedachten naar gedrag 99
4.2 Denkschema’s 100
4.3 De sleutel tot verandering 103
4.4 Methodische toepassing: de RET-methodiek 104
4.5 Reflectie 106
5 Inzicht in interactie: Transactionele Analyse 107
5.1 Script en strooks 107
5.2 Ego-toestanden 109
5.3 Games 113
5.4 Overdracht en tegenoverdracht 114
5.5 De dramadriehoek 116
5.6 Methodische toepassing: strooks en de dramadriehoek 117
5.7 Reflectie 121
6 Inzicht in het geheel: systeemtheorie 123
6.1 Uitgangspunten 123
6.2 Methodische toepassing: een stappenplan voor systeemanalyse 126
6.3 Reflectie 132
DEEL III De weg naar duurzame gedragsverandering 133
7 Veranderen 135
7.1 Veranderen: drie fases 135
7.2 Bewustwording in vier stappen 137
7.3 Weerstand tegen verandering 140
7.4 Ambivalentie verkennen 142
7.5 Verandertaal en verandermotivatie 142
7.6 Verandertaal ontlokken 143
7.7 Van niet naar wel 145
7.8 Methoden en technieken 146
7.9 Reflectie 150
8 Op weg naar duurzame gedragsverandering 151
8.1 Het zichtbare en het onzichtbare niveau 152
8.2 Een stappenplan voor duurzame verandering 152
8.3 De blinde vlek 163
8.4 Methoden en technieken: scripted coaching 165
8.5 Reflectie 168
9 Contextueel coachen 169
9.1 De organisatiecontext 170
9.2 Organisatiestructuur 171
9.3 Organisatiecultuur 177
9.4 Organisatiedynamica 181
9.5 Coaching als organisatieontwikkeling 183
9.6 Botsende contexten 184
9.7 Methoden en technieken 185
9.8 Reflectie 191
10 De coach aan het werk 193
10.1 Hoe ziet een coachtraject eruit? 194
10.2 Het resultaat borgen 196
10.3 Valkuilen van de coach 197
10.4 De weg naar binnen 200
Over de auteur 203
Bronnen 205
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan