Lees verder
Voorzitter van Stichting Gouden Oor en oprichter van het Service Excellence Institute. Hij helpt als adviseur organisaties hun klantgevoeligheid integraal te ontwikkelen.
Meer over Eric de HaanLuisteren is goud
Verdiep relaties, maak organisaties menselijker en geef groei gehoor
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789024447510Samenvatting
Geef luisteren meer ruimte en creëer hechtere, duurzamere werkrelaties.
Iedereen wil gehoord worden, maar echt luisteren lijkt in onze steeds vluchtigere wereld een schaars iets. Niettemin vinden de meeste mensen van zichzelf dat ze best goede luisteraars zijn, terwijl veel van hen het nooit echt goed hebben geleerd. Je kunt gerust spreken van een luistercrisis.
Hoog tijd om luisteren te (her)waarderen. Luisteren is goud schetst het belang en de uitdagingen van deze kunst, en maakt duidelijk hoe je – aan de hand van de ontwikkelmethodiek Theory U – je luistervermogen kunt verbeteren.
Ook organisaties moeten beter luisteren, naar klanten, medewerkers en de samenleving. Aan de hand van luisterprincipes en best practices biedt het boek een raamwerk om luisterend vermogen binnen jouw organisatie te ontwikkelen. Daarbij krijg je als professional concrete methoden en gesprekstechnieken aangereikt om effectiever te luisteren. Een belangrijk boek voor iedereen die relaties wil verdiepen, verrijken en verduurzamen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Eric de Haan
Inhoudsopgave
1 LUISTEREN ALS ZUURSTOF 15
1.1 Hoor eens | Het fascinerende van luisteren 15
1.2 Luisteren loont | Waarom luisteren zo belangrijk is 21
1.3 Ontluisterend | Wat luisteren blokkeert 25
1.4 Luister liever | Principes om beter te luisteren 29
1.5 Verdiepend luisteren | Een luisterroute afgestemd op Theory U 36
2 LUISTEREN ORGANISEREN 47
2.1 Primo | Waarom organisaties (horen te) luisteren 47
2.2 Paradigmashifts | Waarom organisaties steeds beter moeten luisteren 56
2.3 Principes | Leidraad voor luisterend vermogen 70
2.4 Practices | Werken aan luisterend vermogen 74
2.5 Pad | Luisteren systemisch ontwikkelen 92
3 BETER LUISTEREN 105
3.1 Beter leren luisteren | Methoden en technieken 105
3.2 Dienstbaar luisteren | Luisterintelligentie inzetten ten dienste van de ander 111
3.3 Gesprekken opluisteren | Gesprekken verdiepen volgens Theory U 115
3.4 Blijven luisteren | De U’s, een luistergym en een luisterbelofte 121
Luisteren als roeping 125
Dankjewel! 127
Noten 129
Bronnen 131
Over de auteur 135
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan