Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur

Derde herziene editie - Gebaseerd op het model van de concurrerende waarden

Paperback Nederlands 2022 9789024450374
10
Voormalig top 10Totaal 67 dagen
EvergreenTotaal 2318 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

In een hoog tempo doen zich om ons heen voortdurend nieuwe kansen en bedreigingen voor. We leven immers in een turbulente tijd, waarin verandering de enige, blijvende zekerheid is. Veel organisaties moeten al worstelen om tot de noodzakelijke verandering te komen. Het lukt ze ondertussen maar niet om die cultuuromslag te bewerkstelligen.

Een niet te onderschatten factor
Voor het succes van een onderneming is de organisatiecultuur een niet te onderschatten factor. Tegelijkertijd is die cultuur iets waarop je moeilijk greep krijgt en wat je dus niet zo makkelijk verandert. Des te belangrijker is het dat managers, organisatieadviseurs en onderzoekers inzicht krijgen in de organisatiecultuur en ze de middelen leren kennen om veranderingen soepel mee te laten verlopen.

Concurrerendewaardenmodel
Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur schetst een theoretisch kader van verschillende typen organisatieculturen en gaat uit van Quinns wereldwijd beproefde concurrerendewaardenmodel. Daarbij komen vragen aan de orde als:

- Welke klassieke typen zijn er?
- Welke cultuur past het best bij welke organisatie?
- Welke vorm van leiderschap hoort daarbij?

Compleet instrumentarium
Met dit boek heb je een compleet instrumentarium in handen voor het onderzoeken van zowel je eigen organisatiecultuur als de bekwaamheid van het management. Businessgoeroes Robert Quinn en Kim Cameron reiken je een strategisch stappenplan aan waarmee je zelf direct aan de slag kunt. Door dit stappenplan kom je precies te weten waar de organisatie staat en waar ze naartoe wil.

Sterke en congruente bedrijfsculturen bevorderen de organisatieprestaties en worden het best overgedragen door aansprekende verhalen. Quinn en Cameron behandelen een methode om zowel veranderingen op individueel niveau als culturele transformaties op organisatieniveau mee te bewerkstelligen.

Deze derde herziene editie van dit standaardwerk is niet alleen aangevuld met nieuwe voorbeelden, maar gaat ook in op de implicaties van nieuwe, nationale profielen.

Voor wie?
Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur is niet alleen onmisbaar voor de manager die te maken krijgt met verandering, maar het is ook uitermate geschikt voor onderzoekers en studenten.

Specificaties

ISBN13:9789024450374
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:264
Uitgever:Boom
Druk:3
Verschijningsdatum:15-7-2022
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (2)

Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur
José Otte | 25 juni 2010
Met dit boek van twee zwaargewichten in de wereld van organisatieculturen heeft u zowel een theoretisch kader als een praktische handleiding als u aan de slag gaat met een verandering in de cultuur van uw organisatie. 'Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur' van Kim Cameron en Robert Quinn is niet voor niets een evergreen.
Lees verder
Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur
Louis Thorig | 29 december 2009
Voor het succes van een onderneming is de organisatiecultuur een niet te onderschatten factor. Organisatiecultuur is iets waarop je moeilijk grip krijgt en dat niet zo gemakkelijk is te veranderen. Beoordeling van een organisatiecultuur kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de interne communicatie van een organisatie te wensen overlaat en voor verbetering vatbaar is.
Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
48 stemmen
16
22
9
1
0

Over Kim Cameron

Kim S. Cameron is verbonden aan de Marriott School of Management van Brigham Young University. Hij adviseert multinationale ondernemingen, overheids- en onderwijsinstellingen op het gebied van veranderingsmanagement en organisatieculturen.

Andere boeken door Kim Cameron

Over Robert Quinn

Robert E. Quinn is verbonden aan de Graduate School of Business van de University of Michigan. Zijn model van concurrenede waarden heeft zijn nut bewezen in een verscheidenheid van ondernemingen overal ter wereld, waaronder enkele Nederlandse multinationals.

Andere boeken door Robert Quinn

Inhoudsopgave

Woord vooraf
Dankbetuigingen
Woord vooraf bij de Nederlandse editie
Over de auteurs

1. Inleiding in de verandering van organisatieculturen
2. Een instrument voor de beoordeling van een organisatiecultuur: het Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI)
3. Het model van de concurrerende waarden
4. De constructie van een organisatiecultuurprofiel
5. Gebruik van het model voor diagnostisering en verandering van de organisatiecultuur.
6. Persoonlijke verandering als sleutel tot cultuurverandering
7. Een beknopte formule voor verandering van een organisatiecultuur

Aanhangsel A Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI): definitie, dimensies, betrouwbaarheid en validiteit
Aanhangsel B Psychometrische analyses van het Management Skills Assessment Instrument Aanhangsel C Tips voor verandering van de organisatiecultuur in elk kwadrant
Aanhangsel D Aanbevelingen ter verbetering van de eigen managementcapaciteiten
Aanhangsel E Formulieren voor het uitzetten van profielen

Verwijzingen en aanbevolen literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Onderzoeken en veranderen van organisatiecultuur