Kwalitatief interviewen: kunst én kunde
Paperback Nederlands 2023 3e druk 9789024452606Samenvatting
Het kwalitatieve interview heeft veel weg van een goed gesprek. Wat maakt iemand tot een goede gesprekspartner? Dat hij luistert met aandacht, meedenkt en meevoelt met het vertelde en je laat uitspreken. Kortom: een invoelende ruimte biedt en belangstellend is. Is zo iemand vanzelf een goede interviewer? Nee, want alhoewel hiermee de basis is gelegd voor een deel van de kunst waar de titel van dit boek naar verwijst, heeft een interviewer additionele kennis en vaardigheden nodig. Dat is de kunde die in dit boek uitgebreid besproken wordt.
Een interview kun je allereerst zien als een vraaggesprek met een welbepaald informatiedoel. En pas als de vaardigheden van de goede gesprekspartner samenkomen met de kunde van de onderzoeker is er sprake van de interviewkunst waar in de titel naar wordt verwezen.
Kwalitatief interviewen: kunst én kunde bestaat uit twee delen. In deel I wordt de theorie uiteengezet, aangevuld met ervaringstips. In deel II doen een aantal auteurs op basis van eigen ervaring uit de doeken hoe zij bepaalde typen interviews verrichten, dan wel een bepaald soort respondenten benaderen en interviewen.
Nieuw
Voor deze derde druk is deel I herzien, aangevuld en geactualiseerd. Met name aan de vele nieuwe online toepassingen wordt ruime aandacht besteed, zowel wat betreft de vele voordelen ervan, als ook de mogelijke gevaren van deze online toepassingen. Daarnaast biedt deze nieuwe druk een online leeromgeving.
Inlusief online leeromgeving met o.a. het online boek
De online omgeving van dit boek bevat aanvullende informatie, zoals links naar nuttige websites, en reflectieve opdrachte en het online boek.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel I Theorie en praktijk van kwalitatief interviewen
1. Kwalitatief onderzoek, een korte inleiding
2. Het kwalitatieve interview: kenmerken, typen en voorbereiding
3. Het ontwerpen van een individueel interview
4. Het uitvoeren van een individueel interview
5. Het ontwerpen van een focusgroep
6. Het uitvoeren van een focusgroep
7. De verwerking van kwalitatieve interviews
Deel II Over groepen respondenten en soorten interviews
Focusgroepen in marktonderzoek
Ad van Fessem
Vriendschap als leidraad
Ellis F. Jonker
Het hermeneutisch interview
Ilja Maso
Het belang van de verhalen van Mars voor de kennis van Clio
Stef Scagliola
Het elite-interview als sociale opgave
Nico A.A. Baakman
Mensen met een verstandelijke beperking betrekken bij onderzoek
Hans R.Th. Kröber & Jeroen Zomerplaag
Interviewen van ouderen
Jacomine de Lange
'Secrets and lies': interviewervaringen met gesmokkelde migranten in Nederland
Ilse van Liempt
Literatuur
Kernbegrippenlijst
Trefwoordenregister
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan