Steffan Seykens werkt als adviseur, organisatiepsycholoog en begeleider bij het versterken van organisatieontwikkeling en het versterken van directie- en managementteams. Hij is oprichter van Intention Academy en ontwikkelde onder andere Intention Circles, de Samenwerking Scan en de online activerende vragentool Activra.
Meer over Steffan SeykensActiverende ontwikkelgesprekken
Help professionals regie te pakken op hun ontwikkeling en functioneren
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789024467037Samenvatting
Maak ontwikkelgesprekken actief en inspirerend en help professionals zelf regie te nemen over hun ontwikkeling en functioneren.
Te vaak worden functionerings- en beoordelingsgesprekken als een 'moetje' ervaren, door zowel professionals als hun leidinggevenden. Medewerkers voelen zich geen eigenaar van hun ontwikkeling, leidinggevenden lopen een standaard rijtje vragen af en laten ontwikkeling en beoordeling onnodig door elkaar lopen. Dat leidinggevenden onder hoge druk of te ver op afstand zijn komen te staan, vergroot het belang om professionals adequaat te begeleiden.
De bewezen aanpak van activerende ontwikkelgesprekken zet iedereen weer op scherp en zorgt ervoor dat in elk gesprek de wezenlijke punten aan bod komen. Het zet medewerkers 'aan' in plaats van 'uit', waardoor zij zich niet gaan afzetten, maar zich willen inzetten voor hun eigen ontwikkeling en functioneren. Maar hoe stel je de juiste, activerende vragen en welke cruciale randvoorwaarden moet je op orde hebben?
Dit boek geeft antwoord op deze vragen en biedt praktische handvatten voor volwaardige ontwikkelgesprekken met een eerlijker opbrengst na afloop, die bovendien beter beklijft. Met de heldere tips schep je als leidinggevende de juiste voorwaarden om prachtige en verrijkende ontwikkelgesprekken met je professionals te voeren. Gesprekken die jullie beiden verder brengen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
INLEIDING 10
1 JAARGESPREKKEN: DE VALKUILEN EN OPLOSSINGEN 21
1.1 Slechte ervaringen uit het verleden … 21
1.2 In hoeverre is ontwikkeling gekoppeld aan beoordeling en beloning? 25
1.3 Wie is eigenaar van het functioneren en de ontwikkeling van professionals? 29
1.4 Worden de juiste activerende vragen gesteld? 31
1.5 In hoeverre is de relatie tussen leidinggevende en professional volwaardig? 34
1.6 Op welke onderwerpen focus je? 36
1.7 Wie is er hard aan het werk en wat is de kwaliteit van luisteren? 37
1.8 In hoeverre geef je duidelijkheid én aandacht? 39
1.9 Hoe krijg je zicht op hoe het werkelijk gaat? 42
1.10 In hoeverre focus je naast op de individuele ook op de collectieve bijdrage? 44
1.11 Richt ontwikkeling zich op verbeteren of op benutten en versterken? 45
1.12 De verschillen op een rijtje 49
2 ZET ONTWIKKELING CENTRAAL 53
2.1 De bedoeling van ontwikkelgesprekken 53
2.2 De professional ‘aan’zetten 56
2.3 Wat is ontwikkeling? 58
2.4 Aanleiding en noodzaak voor een ontwikkelgesprek 63
2.5 Ontwikkeling loskoppelen van de beoordeling 66
2.6 Focus op beloning? 69
2.7 Eerst voldoen aan de belangrijkste motivatoren 70
2.8 Positiviteit of de realiteit? 74
3 DE RANDVOORWAARDEN EERST OP ORDE 79
3.1 Eigenaarschap goed verdelen 79
3.2 Meer verantwoordelijkheid voor de professional 81
3.3 Meer verantwoordelijkheid voor de leidinggevende 82
3.4 Verschuivende verantwoordelijkheid contracteren 84
3.5 Volwaardige werkrelatie 85
3.6 Professionele ontwikkelcultuur 86
3.7 Rolverdeling 91
3.8 Bij niet voldoende functioneren of ontwikkelen 93
4 DE INHOUD, VORM EN STRUCTUUR VAN ONTWIKKELGESPREKKEN 97
4.1 Activerende vragen 97
4.2 Geactiveerde stiltes 99
4.3 Succesfactoren: verwondering, oordeelloosheid en zelfreflectie 101
4.4 Duidelijkheid én aandacht 104
4.5 Feedback 105
4.6 Drie focusgebieden: terugblik, blik naar binnen en vooruitblik 106
4.7 Tijdsverdeling tussen de focusgebieden 108
4.8 Verschillende beelden? Veranderspanningsgap 110
4.9 Verslaglegging 114
5 DE JUISTE VOORBEREIDING 117
5.1 Voorbereiding voor de leidinggevende 117
5.2 Voorbereiding voor de professional 119
5.3 De juiste activerende vragen kiezen 120
5.4 Eigen vragen bedenken 122
5.5 Algemene openingsvragen 123
5.6 Hoofdindeling van soorten activerende vragen 123
6 ACTIVERENDE VRAGEN 127
I Activerende vragen over de terugblik 127
II Activerende vragen over de blik naar binnen 133
III Activerende vragen over de vooruitblik 139
Mogelijke vervolgvragen 145
7 VERVOLGAFSPRAKEN BORGEN EN LEVEND HOUDEN 147
7.1 Vervolgafspraken 147
7.2 rond maken van afspraken 149
7.3 Vervolgafspraken contracteren 151
7.4 Het levend houden van de afspraken van het ontwikkelgesprek 156
7.5 Ruimte en aandacht 157
7.6 Volwaardige relatie tijdens het contracteren 158
7.7 Het overdragen van eigenaarschap 161
7.8 Patronen helpen oplossen 164
7.9 Diepe borging via Intention Circles 167
EPILOOG 172
ONLINE TOOL 174
CONTACT 175
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan