Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Concurrentievoordeel

De beste bedrijfsresultaten behalen en behouden

Paperback Nederlands 1995 9789025400866
Vandaag voor 17:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Het formuleren van generieke strategieën alleen is onvoldoende om een voorsprong op de concurrentie te behalen. Concurrentievoordeel is het logische vervolg op 'Concurrentiestrategie' en probeert een brug te slaan tussen strategie en implementatie. Daarbij wordt gebruikt gemaakt van de waardeketen, die een bedrijf verdeelt in afzonderlijke activiteiten die het uitvoert op het gebied van het ontwerp, de productie, marketing en distributie van zijn producten. Hierdoor verkrijgt men inzicht in de kostenstructuur en kunnen activiteiten die van strategisch belang zijn geïdentificeerd worden.

Concurrentievoordeel ontstaat wanneer het bedrijf deze belangrijke activiteiten goedkoper of beter kan uitvoeren dan zijn concurrenten. Essentieel daarbij is dat de waarde van de activiteiten de kosten ervan overstijgen. De waardeketen geeft een overzicht van de waardeactiviteiten (de fysiek en technologisch onderscheiden activiteiten) en de marge (het verschil tussen de totale waarde en de gezamenlijke kosten voor het uitvoeren van de waardeactiviteiten).

Deze activiteiten kunnen worden verdeeld in primaire en ondersteunende activiteiten. Primaire activiteiten kunnen vervolgens worden verdeeld in vijf generieke categorieën: ingaande logistiek, operaties, uitgaande logistiek, marketing en verkoop en service. De ondersteunende activiteiten kunnen worden verdeeld in verwerving, technologie-ontwikkeling, human resource management en de infrastructuur van het bedrijf.

Om concurrentievoordeel te kunnen diagnostiseren, wordt iedere generieke activiteit verdeeld in afzonderlijke activiteiten. De activiteiten die waarde toevoegen worden aldus in kaart gebracht. Behalve de waardeactiviteiten zelf, zijn de onderlinge relaties tussen de wijze waarop activiteiten worden uitgevoerd en de kosten of uitvoering van andere (aangeduid als verbindingen) een bron van concurrentievoordeel. Ondernemingen die erin slagen hoge marges te behalen op de waardeactiviteiten, alsmede de aanwezige verbindingen zo optimaal mogelijk te exploiteren, kunnen een duurzaam concurrentievoordeel opbouwen.

Specificaties

ISBN13:9789025400866
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:558
Druk:12
Verschijningsdatum:15-7-2011

Expertrecensies (1)

Concurrentievoordeel
Marcel Boons | 5 oktober 2009
Wie wil nu niet dat hij zich duidelijk onderscheidt van zijn concurrenten? En dat klanten dat bovendien waarderen en voor het onderscheid een premie willen betalen? Maar alleen de vurige wens om je als organisatie te onderscheiden is niet voldoende om deze situatie te bereiken. Michael Porter heeft onder andere naam gemaakt met boeken over concurrentiestrategieën, ofwel op welke manieren een organisatie zich in grote lijnen kan onderscheiden. Over wat je daar dan daadwerkelijk voor moet doen, gaat 'Concurrentievoordeel'. Wederom een imposant naslagwerk boordevol nuttige informatie.
Lees verder

Lezersrecensies

3.9 van de 5
9 stemmen
3
3
2
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
Michael Porter, wie is er niet groot mee geworden...
Pierre Pieterse 25 september 2013 Op nummer 35 in de top-100 staat hét strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op hét strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel (Competitive Advantage uit 1985) van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie (Competitive Strategy uit 1980) dat op plaats 13 staat in onze top-100. In deel I gaat het om het wat, in deel II om het, zo weten we inmiddels, veel belangrijkere hoe.

Over Michael Porter

Michael E. Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de Harvard Business School en al jarenlang de absolute expert op het gebied van strategie en concurrentie. Vooral zijn vijfkrachtenmodel ('Competitive Forces Model'), waardeketenmodel ('Value Chain Model') en de typologie van Porter behoren tot de basiskennis van iedere manager. Zijn boeken worden met regelmaat herdrukt. Porter volgde een universitaire opleiding in Princeton en behaalde zijn doctoraat met als vakgebied zakeneconomie in 1973 in Harvard.

Andere boeken door Michael Porter

Inhoudsopgave

Voorwoord
1. Concurrentiestrategie: de basisconcepten

Deel 1. Principes van concurrentievoordeel
1. De waardeketen en concurrentievoordeel
2. Kostenvoordeel
3. Differentiatie
4. Technologie en concurrentievoordeel
5. Concurrentieselectie

Deel 2. Concurrentiebereik binnen een bedrijfstak
6. Bedrijfstaksegmentatie en concurrentievoordeel
7. Substitutie

Deel 3. Ondernemingsstrategie en concurrentievoordeel
8. Onderlinge relaties tussen bedrijfseenheden
9. Horizontale strategie
10. Het realiseren van onderlinge relaties
11. Complementaire producten en concurrentievoordeel

Deel 4. Implicaties voor een offensieve en een defensieve concurrentiestrategie
12. Bedrijfstakscenario's en concurrentiestrategie bij onzekerheid
13. Defensieve strategie
14. Het aanvallen van de bedrijfstakleider

Bibliografie
Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Concurrentievoordeel