Lees verder
Jonah Lehrer studeerde aan Columbia University en in Oxford. Hij schreef eerder Proust Was a Neuroscientist en publiceert regelmatig in onder meer The New Yorker, Nature, The Washington Post en Wired.
Meer over Jonah LehrerImagine: hoe creativiteit werkt
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789025459994Samenvatting
Wist u dat de kleur blauw u kan helpen uw creatieve output te verdubbelen, maar dat brainstormsessies juist géén nieuwe creativiteit opleveren? En dat Bob Dylan zijn beste nummers schreef in een periode dat hij eigenlijk wilde stoppen als muzikant?
In 'Imagine: hoe creativiteit werkt' schrijft Jonah Lehrer over hoe nieuwe ideeën ontstaan. Hij baseert zich hierbij op recent neurologisch en psychologisch onderzoek. Het levert verrassende conclusies op: creativiteit is niet een talent van uitverkorenen en komt ook niet uit het niets. Het is een combinatie van denkprocessen die we allemaal kunnen leren gebruiken. 'Imagine' is een sprankelend boek dat u helpt creativiteit te begrijpen en zelf creatiever te worden.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jonah Lehrer
Inhoudsopgave
Swiffer en het mysterie van creativiteit
1. De hersenen van Bob Dylan
Het nut van frustratie en het ontstaan van nieuwe ideeën
2. Alfagolven (code blauw)
De 3M-methode: ontspanning, dagdromen en conceptual blending
3. Het onthullen
De prefrontale cortex en het harde werk van de creativiteit
4. Het loslaten
Improvisatie en het uitschakelen van de impulsbeheersing
5. De buitenstaander
Cocktails, InnoCentive en het voordeel van een nieuw perspectief
6. De kracht van Q
De toiletten van Pixar: samenwerking en groepscreativiteit
7. Stedelijke wrijving
Grote steden en Silicon Valley: de geografie van creativiteit
8. De Shakespeareparadox
Cultuur en de productie van creatief talent
Coda
Dankwoord
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan