Lees verder
Benjamin R. Barber is als hoogleraar politicologie verbonden aan de universiteit van Maryland.
Meer over Benjamin BarberDe infantiele consument
Hoe de markt kinderen bederft, volwassenen klein houdt en burgers vertrapt
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789026320699Samenvatting
Er wordt veel meer geproduceerd dan nodig is. En we kopen veel meer dan we nodig hebben. We kopen wat anderen hebben, omdat zij het hebben. We kopen identiteit. We kopen wat de markt wil dat we kopen. Want de markt brengt niet alleen goederen voort. De markt creëert behoeften - en wij nemen die maar al te graag over.
In 'De infantiele consument' laat Benjamin Barber zien hoe onze samenleving is gekoloniseerd door een alomvattende dominantie van de markt. Hij introduceert wat hij het 'infantiliserend ethos' noemt: de kapitalistische ideologie die verantwoordelijke burgers reduceert tot volgzame consumenten en het publieke goed vervangt door het private eigendom.
Scherp analyseert Barber de consequenties van deze ontwikkeling voor onze kinderen, onze vrijheid, voor burgerschap en democratie. Uiteindelijk laat hij zien hoe burgers zich kunnen verzetten tegen de schizofrenie waarmee het consumentisme hen heeft geïnfecteerd en hoe zij deze kunnen overwinnen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Benjamin Barber
Inhoudsopgave
1. Een zegevierend kapitalisme en een infantiliserend ethos
2. Van protestantisme naar infantilisme
Deel 2 De verdwijnende burger
3. Infantilisering van consumenten: opkomst van de 'kidults'
4. Privatisering van burgers: bron van publieke schizofrenie
5. Merken als identiteit: verlies van inhoud
6. 'Totalisering' van de samenleving: verdwijning van diversiteit
Deel 3 De toekomst van de burger
7. Bestrijding van consumentisme: kan het kapitalisme zichzelf genezen?
8. Genezing van publieke schizofrenie: hersteld burgerschap in een interdependente wereld
Dankwoord
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan