Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De infantiele consument

Hoe de markt kinderen bederft, volwassenen klein houdt en burgers vertrapt

Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789026320699
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Er wordt veel meer geproduceerd dan nodig is. En we kopen veel meer dan we nodig hebben. We kopen wat anderen hebben, omdat zij het hebben. We kopen identiteit. We kopen wat de markt wil dat we kopen. Want de markt brengt niet alleen goederen voort. De markt creëert behoeften - en wij nemen die maar al te graag over.

In 'De infantiele consument' laat Benjamin Barber zien hoe onze samenleving is gekoloniseerd door een alomvattende dominantie van de markt. Hij introduceert wat hij het 'infantiliserend ethos' noemt: de kapitalistische ideologie die verantwoordelijke burgers reduceert tot volgzame consumenten en het publieke goed vervangt door het private eigendom.

Scherp analyseert Barber de consequenties van deze ontwikkeling voor onze kinderen, onze vrijheid, voor burgerschap en democratie. Uiteindelijk laat hij zien hoe burgers zich kunnen verzetten tegen de schizofrenie waarmee het consumentisme hen heeft geïnfecteerd en hoe zij deze kunnen overwinnen.

Specificaties

ISBN13:9789026320699
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:512
Druk:1
Hoofdrubriek:Economie

Expertrecensies (2)

recensie
De infantiele consument
Harold Janssen | 20 mei 2008
Begrijpelijkerwijs heeft de Nederlandse vertaling van een Nederlandse titel gekregen: 'De infantiele consument'. Echter de Engelstalige titel verwoordt beter waar het boek over gaat: 'Consumed'. Volledig opgeslokt worden door de markt, door het kapitalisme. De ondertitel expliciteert dit verder: 'Hoe de markt kinderen bederft, volwassen klein houdt en burgers vertrapt.' Driekwart van het boek is een pamflet waarin de marktwerking door een andere bril wordt bekeken dan de gebruikelijke en waarbij 'misstanden' worden geadresseerd. Het laatste deel van het boek biedt eventuele (deel)oplossingsrichtingen.
Lees verder
recensie
De Infantiele Consument - Het buskruit van Benjamin Barber
Steven de Jong | 17 december 2007
Levi Strauss is een spijkerbroek, Ralph Lauren een avondjurk en Calvin Klein een onderbroek. De eerste maakt je stoer, de tweede sexy en in de derde lijk je opeens groter geschapen. Dat er achter die namen succesvolle ondernemers schuilgaan zijn we allang vergeten. Het zijn labels, merken. De vraag is echter niet wat maar wie er wordt gemerkt. Gebrandmerkt…
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
5 stemmen
2
1
2
0
0

Interviews en artikelen (2)

achtergrond
Marktpopulisme en politiek populisme
Dick Pels 28 januari 2009 ‘De rollen zijn omgedraaid. Niet langer bepalen fabrikanten wat mensen kopen, maar de consument zelf is de baas… Tot voor kort kon een fabrikant bepalen wat hij in de hoofden van consumenten wilde bereiken, maar dat is niet meer zo. Nu zit de consument aan het stuur… Bedrijven moeten nu op zoek naar wat mensen drijft. En dat is lastig want als je ze vraagt "wat wil je?", krijg je meestal geen antwoord. Het gaat dan ook vaak om het onderbewustzijn van de consument. Als je dat goed in zicht hebt, kun je de juiste positionering van je merk bepalen.’ (NRC Handelsblad 10.1.09.)
achtergrond
De Infantiele Consument – De wereld is een grote verkleedpartij
Steven de Jong 22 december 2007 Parfum met een ziel, bier met emotie. Het is de wereld van de reclame, waarin we kleuren moeten proeven en geuren zien. Een beschaving waarin we onze identiteit ontlenen aan merken en beleving het unique selling point is. Is dat iets van de laatste jaren? Laat ik u deelgenoot maken van een historisch reclameonderzoekje, uitgevoerd op een zondagochtend aan mijn ontbijttafel.

Over Benjamin Barber

Benjamin R. Barber is als hoogleraar politicologie verbonden aan de universiteit van Maryland. Hij is een internationaal vooraanstaand commentator en politiek theoreticus.

Andere boeken door Benjamin Barber

Inhoudsopgave

Deel 1 De geboorte van de consument
1. Een zegevierend kapitalisme en een infantiliserend ethos
2. Van protestantisme naar infantilisme

Deel 2 De verdwijnende burger
3. Infantilisering van consumenten: opkomst van de 'kidults'
4. Privatisering van burgers: bron van publieke schizofrenie
5. Merken als identiteit: verlies van inhoud
6. 'Totalisering' van de samenleving: verdwijning van diversiteit

Deel 3 De toekomst van de burger
7. Bestrijding van consumentisme: kan het kapitalisme zichzelf genezen?
8. Genezing van publieke schizofrenie: hersteld burgerschap in een interdependente wereld

Dankwoord
Noten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De infantiele consument