Lees verder
Joep Dohmen (1949) is emeritus-hoogleraar Ethiek en Filosofie. Momenteel is hij lector Bildung aan de Hogeschool voor Toegepaste Filosofie (HTF) te Utrecht. Hij schrijft onder meer over persoonsvorming (Bildung), moreel leiderschap en de kunst van het ouder worden. Binnenkort verschijnt bij Ambo zijn magnum opus: Iemand zijn. Filosofie van de persoonlijke vorming (november 2022).
Meer over Joep DohmenBrief aan de middelmatige man
Pleidooi voor een nieuwe publieke moraal
Gebonden Nederlands 2010 1e druk 9789026322860Samenvatting
Enige tijd geleden verscheen in de Volkskrant een brief van een man wiens leven in het teken van de middelmaat stond. Hij had altijd wel meer willen doen om zijn talenten te ontwikkelen, maar het kwam er nooit van. Nu, op zijn vijftigste, kijkt hij terug op een kleurloos leven - en vraagt zich af of hij daar niet gewoon tevreden mee moet zijn. In Brief aan een middelmatige man geeft Joep Dohmen hem een antwoord.
Dohmen gaat in op de vraag wat het betekent jezelf te ontwikkelen, te ontplooien, te bilden. In een tijd waarin tradities en 'grote verhalen' geen vanzelfsprekende gidsende rol meer vervullen zullen we op eigen kracht betekenis aan ons bestaan moeten geven, daarbij weerstand biedend aan de dwingende verleidingen van markt, wetenschap en technologie. Hoe worden we meer dan alleen calculerende en consumerende burgers?
In zijn boek wijst Dohmen op de noodzaak van de ontwikkeling van een nieuwe publieke moraal, een moraal die mensen ertoe beweegt bewust naar hun eigen leven te kijken, en te streven naar sociale zelfverwerkelijking - naar een zinvol bestaan, te midden van en rekening houdend met anderen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Joep Dohmen
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Zelfontplooiing: uitdaging of valkuil?
2 Leven in de posttraditionele orde
3 Levenslessen van een samoerai
4 Zorg voor zichzelf als actuele levensstijl
5 Alternatieven voor de levenskunst
6 Wie is de middelmatige man?
Brief aan een middelmatige man
Nawoord
Bibliografie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan