Lees verder
Prof. dr. Henk W. Volberda is hoogleraar strategisch management en innovatie aan Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Tevens is hij wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) en ‘expert member’ van het World Economic Forum.
Meer over Henk VolberdaBlijvend strategisch vernieuwen
Concurreren in de 21e eeuw
Ingenaaid Nederlands 1998 9789026729737Samenvatting
'Hardlopen en toch niet vooruit komen.'Gebaseerd op deze uitspraak van de 'Red Queen' in het sprookje van Alice in Wonderland concludeert Volberda dat bedrijven gevangen zijn in een soort concurrentiewedloop van meer van hetzelfde waarin uiteindelijk alleen naar verliezers overblijven. Vele gewezen marktleiders die het snelle tempo van veranderingen niet konden bijhouden herstructureerden de ondernemingen, elimineerden het middenkader, sneden in staforganen en rationaliseerden de portfolio van activiteiten. Toch lijkt het maar weinig concurrentievoordeel op te leveren. Hoe kunnen gevestigde ondernemingen overleven laat staan excelleren in dit duizelingwekkende Wonderland van de Red Queen van steeds feller wordende concurrentie? Om vooruit te komen, moet je soms iets geheel anders doen: Volberda stelt dat in plaats van meer-van-hetzelfde-benaderingen, bedrijven juist fundamenteel hun bestaande activiteiten moeten herzien. Alleen door blijvende strategische vernieuwing kunnen bedrijven een voorsprong nemen. Onderzoek naar strategische vernieuwing in grote ondernemingen zoals Ericsson, KLM, TNT Post en Van Ommeren laat duale trajecten zien: stapsgewijze revitalisering van kernactiviteiten en radicale transformatie door het opzetten van nieuwe chaotische enclaves. Op grond van deze spanningen tussen planmatige kernactiviteiten en de meer wanordelijke nieuwe activiteiten geeft Volberda een viertal manieren aan van reorganiseren van grote ondernemingen waardoor ze blijvend succesvol kunnen zijn: de netwerk-, de duale, de oscillerende en de gebalanceerde onderneming. Ten slotte geeft hij een ruwe schets van het nieuwe strategie- en organisatielandschap van de 21e eeuw. Deze organisatievormen en hun onderliggende strategie van blijvende vernieuwing kunnen leiden tot nieuwe dynamische bronnen van concurrentievoordeel. Niet het concurrentievoordeel op zich, maar het vermogen continu nieuwe te ontwikkelen en te exploiteren zorgt ervoor dat de onderneming koploper kan blijven in de Red Queen race van dynamische concurrentie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Henk Volberda
Inhoudsopgave
1. Bewegen en toch stilstaan: het 'Red Queen' effect
2. Nieuwe bronnen van concurrentievoordeel: van strategisch management naar strategische vernieuwing
3. Naar een dynamische benadering van strategisch management
4. Een raamwerk voor strategische vernieuwing
5. Duale trajecten van strategische vernieuwing: sequentiële revitalisatie versus radicale transformatie
6. Het herschikken van de multi-unit onderneming: permanente strategische vernieuwing
7. Het strategie- en organisatielandschap van de 21e eeuw
Literatuur
Over de schrijver
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan