Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Blijvend strategisch vernieuwen

Concurreren in de 21e eeuw

Ingenaaid Nederlands 1998 9789026729737
Voormalig top 100Totaal 49 dagen
Niet leverbaar.

Samenvatting

'Hardlopen en toch niet vooruit komen.'Gebaseerd op deze uitspraak van de 'Red Queen' in het sprookje van Alice in Wonderland concludeert Volberda dat bedrijven gevangen zijn in een soort concurrentiewedloop van meer van hetzelfde waarin uiteindelijk alleen naar verliezers overblijven. Vele gewezen marktleiders die het snelle tempo van veranderingen niet konden bijhouden herstructureerden de ondernemingen, elimineerden het middenkader, sneden in staforganen en rationaliseerden de portfolio van activiteiten. Toch lijkt het maar weinig concurrentievoordeel op te leveren. Hoe kunnen gevestigde ondernemingen overleven laat staan excelleren in dit duizelingwekkende Wonderland van de Red Queen van steeds feller wordende concurrentie? Om vooruit te komen, moet je soms iets geheel anders doen: Volberda stelt dat in plaats van meer-van-hetzelfde-benaderingen, bedrijven juist fundamenteel hun bestaande activiteiten moeten herzien. Alleen door blijvende strategische vernieuwing kunnen bedrijven een voorsprong nemen. Onderzoek naar strategische vernieuwing in grote ondernemingen zoals Ericsson, KLM, TNT Post en Van Ommeren laat duale trajecten zien: stapsgewijze revitalisering van kernactiviteiten en radicale transformatie door het opzetten van nieuwe chaotische enclaves. Op grond van deze spanningen tussen planmatige kernactiviteiten en de meer wanordelijke nieuwe activiteiten geeft Volberda een viertal manieren aan van reorganiseren van grote ondernemingen waardoor ze blijvend succesvol kunnen zijn: de netwerk-, de duale, de oscillerende en de gebalanceerde onderneming. Ten slotte geeft hij een ruwe schets van het nieuwe strategie- en organisatielandschap van de 21e eeuw. Deze organisatievormen en hun onderliggende strategie van blijvende vernieuwing kunnen leiden tot nieuwe dynamische bronnen van concurrentievoordeel. Niet het concurrentievoordeel op zich, maar het vermogen continu nieuwe te ontwikkelen en te exploiteren zorgt ervoor dat de onderneming koploper kan blijven in de Red Queen race van dynamische concurrentie.

Specificaties

ISBN13:9789026729737
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:96

Expertrecensies (1)

Blijvend strategisch vernieuwen
Rene ten Bos | 4 augustus 1999
Op pagina 48 van dit boek staat het volgende te lezen: 'De overgang van ondernemersgerichte revitalisatie werd bereikt door het bedrijf radicaal te transformeren van een bureaucratisch, conservatief bedrijf tot een innoverend en alert reagerend bedrijfsonderdeel.' Oef!
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Henk Volberda

Prof. dr. Henk W. Volberda is hoogleraar strategisch management en innovatie aan Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Tevens is hij wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) en ‘expert member’ van het World Economic Forum. V Hij schreef onder meer het internationaal veelgeprezen boek 'Building the flexible firm: how to remain competitive' (Oxford University Press, 1998). Recente boeken van zijn hand zijn 'Innovatie Jij.nu', 'De nieuwe professional service firm' en 'De Winst van Purpose'.

Andere boeken door Henk Volberda

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Bewegen en toch stilstaan: het 'Red Queen' effect
2. Nieuwe bronnen van concurrentievoordeel: van strategisch management naar strategische vernieuwing
3. Naar een dynamische benadering van strategisch management
4. Een raamwerk voor strategische vernieuwing
5. Duale trajecten van strategische vernieuwing: sequentiële revitalisatie versus radicale transformatie
6. Het herschikken van de multi-unit onderneming: permanente strategische vernieuwing
7. Het strategie- en organisatielandschap van de 21e eeuw

Literatuur
Over de schrijver

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Blijvend strategisch vernieuwen