Lees verder
Richard Sennett is een Amerikaans arbeidssocioloog. Hij studeerde sociologie en geschiedenis in New York en Londen.
Meer over Richard SennettDe cultuur van het nieuwe kapitalisme
Paperback Nederlands 2007 3e druk 9789029079211Samenvatting
Een leven lang werken bij dezelfde baas is er allang niet meer bij. 'Jong' en 'dynamisch' zijn de sleutelwoorden voor moderne werknemers ervaring doet er niet meer toe. Werd er vroeger van u verwacht dat u zich settelde, nu bent u ouderwets als u dat doet. Talent en vakmanschap, solidariteit en gemeenschapszin lijken niet meer te tellen. Bedrijven veranderen zelf om de haverklap van identiteit, ze reorganiseren en fuseren.
De gezaghebbende socioloog Richard Sennett laat overtuigend zien hoe de veranderingen in ons werkende leven een grote invloed hebben op onze identiteit. Managementgoeroes en hervormers verwachten alle heil van mondiale, flexibele ondernemingen. Anders dan statische, bureaucratische bedrijven bieden ze werknemers grote vrijheid en kansen op ontplooiing. Sennett stelt daarentegen dat de nieuwe economie nieuwe sociale en emotionele trauma's veroorzaakt. Slechts een bepaald soort persoonlijkheid floreert in een fragmentarische, onstabiele werkomgeving: de vrijemarkteconomie beloont mensen die op zichzelf zijn gericht en vooral denken aan de korte termijn.
Sennett geeft in 'De cultuur van het nieuwe kapitalisme' niet alleen een haarscherp en genadeloos beeld van hoe de nieuwe economie ingrijpt in ons dagelijks leven, hij pleit ook voor een duurzamere vorm van werken en ondernemen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Richard Sennett
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Bureaucratie
2. Talent en het spook van de overbodigheid
3. Consumptie van politiek
4. Sociaal kapitalisme in onze tijd
Noten
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan