Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Sociale psychologie voor managers

Paperback Nederlands 2001 9789031332991
Voormalig top 100Totaal 38 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In managementopleidingen wordt aan studenten geleerd om de behoeften te identificeren die bestaan bij de stakeholders van de organisatie: burgers, klanten, aandeelhouders, patiënten, het eigen personeel, concurrenten etcetera. Een manager moet op deze behoeften kunnen anticiperen en er eventueel in kunnen voorzien. De sociale psychologie biedt aan managers in opleiding de theoretische kaders om het gedrag van de stakeholders van hun organisatie te begrijpen en in vele gevallen zelfs te voorspellen.

In dit boek wordt het vakgebied sociale psychologie benaderd vanuit twee motivationele principes en het beloningsprincipe. In het eerste deel van het boek staat het individu centraal: hoe nemen mensen waar, hoe verwerken ze informatie en hoe nemen ze beslissingen? In het tweede deel staat de organisatie centraal: hoe wordt er gecommuniceerd, samengewerkt en hoe worden de taken verdeeld? In de samenstelling van dit boek is veel aandacht geschonken aan de koppeling van sociaal-psychologische inzichten aan concrete managementvraagstukken. Er wordt tevens ingegaan op de recente vraag uit het beroepsveld van managers om informatie over emoties. Het resultaat is een boek dat op maat is gesneden voor de professional die zich verder wil bekwamen in gedragsmanagement.

Specificaties

ISBN13:9789031332991
Trefwoorden:psychologie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:349
Druk:0
Verschijningsdatum:9-9-2009
Hoofdrubriek:Psychologie

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Inhoudsopgave

Deel 1 - Het individu in interactie met de omgeving

1. Managementvraagstukken en sociale psychologie: een inleiding
2. Cognitieve ordening en beloning: twee basismotieven voor gedrag
3. Organisatie van cognities: waarneming van sociale en niet-sociale objecten
4. Het zelf en de ander
5. Besluitvorming: keuze en sturing van het gedrag
6. Communicatie: informatieoverdracht en beïnvloeding

Deel 2 - Intra- en intergroepsverschijnselen

7. Sociale afhankelijkheid en interactie
8. De functie van groepen
9. Samenwerken in groepen
10. Relaties tussen groepen en cultuurverschillen

Literatuur
Personenregister
Zakenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociale psychologie voor managers