Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht

Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789033478130
Verkooppositie 4377Hoogste positie: 420
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

In het scholenlandschap van vandaag spelen schoolleiders meer dan ooit een sleutelrol. Deze wordt steeds meer divers en veeleisend. De overheid verwacht immers dat scholen meer en meer een eigen lokaal beleid voeren. Tegelijkertijd vinden er allerlei processen van schaalvergroting plaats, denk maar aan de invoering van scholengemeenschappen.

Ook in het onderzoek en de theorievorming over schoolleiderschap deed er zich een verschuiving voor. Deze evoluties worden in dit boek in kaart gebracht. Het boek biedt een overzicht van omschrijvingen, conceptualiseringen en onderzoek over schoolleiderschap. De onderzoekers wijzen op een patstelling tussen enerzijds benaderingen die de formele schoolleider centraal stellen en anderzijds benaderingen die leiderschap zien als een organisatorische functie die feitelijk gestalte krijgt door het handelen van meerdere organisatieleden. Verder stellen zij vast dat het merendeel van de literatuur de instrumentele of taakdimensie van schoolleiderschap beklemtoont, terwijl het ook een relationele en emotionele aangelegenheid is. In recent onderzoek krijgt deze belevingsdimensie steeds meer aandacht. Ten slotte wordt het (beperkte) onderzoek over schoolleiderschap en schaalvergroting in kaart gebracht.

De auteurs presenteren een omvattend en integrerend conceptueel kader van schoolleiderschap. Dat kader is relevant voor onderzoekers, maar ook voor professionals die te maken hebben met het 'leiden' van scholen en scholengemeenschappen: het biedt hen een 'kaart' om op een meer systematische manier om te gaan met de complexe realiteit van schoolleiderschap .

Specificaties

ISBN13:9789033478130
Trefwoorden:onderwijs, schoolleider
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:116
Druk:1
Verschijningsdatum:16-10-2018
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Geert Kelchtermans

Geert Kelchtermans is hoogleraar aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen en hoofd van het Centrum voor Onderwijsbeleid en -vernieuwing van de KU Leuven.

Andere boeken door Geert Kelchtermans

Over Liesbeth Piot

Liesbeth Piot werkt als aspirant van het FWO aan het Centrum voor Onderwijsbeleid en -vernieuwing van de KU Leuven, waar ze een proefschrift over schoolleiderschap en schaalvergroting voorbereidt.

Andere boeken door Liesbeth Piot

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Schoolleiderschap aangekaart en in kaart gebracht