Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Persoonlijke effectiviteit Het slimme onbewuste
Het slimme onbewuste
Het slimme onbewuste
Ap Dijksterhuis

Ap Dijksterhuis (1968) is hoogleraar psychologie, schrijver en een van de invloedrijkste psychologen van Nederland. Eerder schreef hij Het slimme onbewuste, Op naar geluk, De merkwaardige psychologie van een wijndrinker, Wie (niet) reist is gek, Maakt geld gelukkig?, het kinderboek Tussen je oren, Wegwee en de novelle Bart. Van zijn boeken zijn meer dan 200.000 exemplaren verkocht.

Meer over Ap Dijksterhuis
De replicatiecrisis in de psychologie Ger Post 18 oktober 2016 Het vakgebied psychologie zit in een replicatiecrisis. Een wijdverbreid onbegrip van het gebruik van statistische methodes zou hieraan ten grondslag liggen. Lees het volledige artikel
Ap Dijksterhuis

Het slimme onbewuste

Denken met gevoel

Paperback Nederlands 2015 9789035143418
43 beoordelingen
10
Voormalig top 10Totaal 27 dagen
EvergreenTotaal 1209 dagen
Verkooppositie 1187Hoogste positie: 3
Paperback | NL € 15,99 E-book | NL € 7,99
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
15,99
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Waarom helpt nadenken vaak niet bij het nemen van beslissingen? Waarom vinden we een liedje dat al weken op nummer 1 staat in de hitlijsten leuker dan een liedje dat we voor het eerst horen? En hadden Mozart en Einstein een beter functionerend bewustzijn dan wij, of was het hun onbewuste dat hen tot genieën maakte?

We plaatsen het bewustzijn op een voetstuk, zien het als de kroon op de evolutie en denken dat het ons onderscheidt van andere dieren: dat het ons verstandig en rationeel maakt, dat het de baas is in ons brein en dat het ons gedrag stuurt. Ons onbewuste daarentegen zien we als ondergeschikt. Het is niet meer dan een hulpje van het bewustzijn.

Het slimme onbewuste laat zien dat deze zienswijze onzinnig is en dat juist het onbewuste allesbepalend is. Ons onbewuste stuurt (met een verwerkingscapaciteit die ongeveer 200.000 keer zo groot is als die van het bewustzijn) ons gedrag, ons denken en onze gevoelens. Ap Dijksterhuis weet op verbluffend heldere wijze duidelijk te maken hoe menselijk gedrag werkt.

In 2005 kreeg Dijksterhuis een vici-subsidie, de grootste wetenschappelijke subsidie van nwo. 'Dijksterhuis krijgt de prijs voor geweldig creatief onderzoek naar de rol van automatische en onbewuste processen. Hij leidde zijn generatie met de introductie van een opmerkelijk aantal vindingrijke paradigma's dat een tipje van de sluier oplicht en de onbewuste bronnen van menselijk denken en doen onthult.' - APA-juryrapport

Specificaties

ISBN13:9789035143418
Trefwoorden:persoonlijke ontwikkeling, onbewuste processen, persoonlijke groei, brein, persoonlijke eigenschappen, psychologie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:239
Uitgever:Bert Bakker
Druk:39
Verschijningsdatum:5-12-2015
Hoofdrubriek:Persoonlijke effectiviteit
ISSN:

Expertrecensies (4)

Het slimme onbewuste
Wouter Jacobs | 24 juni 2010
Het boek 'Het slimme onbewuste' is een ode aan het onbewuste. De rol van het onbewuste is door de jaren heen enorm onderschat en er is ten onrechte veel te veel betekenis toegekend aan het bewuste. Ap Dijksterhuis (hoogleraar psychologie) rekent hier rigoureus mee af en plaatst het onbewuste op het voetstuk dat het verdient.
Lees verder
Het slimme onbewuste
Joke Verplanke | 16 oktober 2008
Het onbewuste is in de mode. Het is niet langer het domein van de softies, maar ook van de harde sector en bij jongeren. Zo kreeg mijn dochter (werkzaam bij een gerenommeerd Amerikaans consultancy-bedrijf) laatst het boek van Ap Dijksterhuis: 'Het slimme onbewuste' van een collega. Dijksterhuis laat zien dat onbewuste helpt bij het nemen van beslissing, in plaats van het bewuste, zoals we geneigd zijn te denken.
Lees verder
Het slimme onbewuste
Peter de Roode | 2 april 2008
'Het slimme onbewuste' is een fascinerend boek dat ons vertelt dat het onbewuste superieur is aan het bewustzijn. Een goed leesbaar boek waarin hoogleraar Ap Dijksterhuis aan de hand van interessante onderzoeken en experimenten de lezer introduceert in de wereld van het onbewuste. Deze wereld, zo betoogt de auteur, wordt nogal onderschat, terwijl de tegenpool, het bewustzijn, daarentegen erg wordt overschat.
Lees verder
Het slimme onbewuste
Frans van Schijndel | 3 maart 2008
In 'Het slimme onbewuste. Denken met gevoel' maakt auteur Ap Dijksterhuis ons bewust van de rol van ons onbewuste in het dagelijks leven. Dit vlotgeschreven boek is voor iedereen die meer inzicht wil krijgen over de werking van ons bewustzijn, ons onbewuste en de wisselwerking daartussen.
Lees verder

Lezersrecensies

4.4 van de 5
43 stemmen
23
17
1
1
1
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

nieuws
De replicatiecrisis in de psychologie
Ger Post 18 oktober 2016 Het vakgebied psychologie zit in een replicatiecrisis. Een wijdverbreid onbegrip van het gebruik van statistische methodes zou hieraan ten grondslag liggen.
Artikel lezen
nieuws
Het slimme onbewuste bewust onderuit gehaald
Ger Post 16 februari 2015 Volgens de auteurs van een aantal bestsellers kunnen we een moeilijke keuze beter op gevoel maken – en in ieder geval niet te veel nadenken over de keuze. Maar ‘Het slimme onbewuste’ kreeg in een recente meta-analyse flink wat klappen te verduren.
Artikel lezen
column
Wat ben ik toch dom
Michel Hoetmer 18 september 2008 Oeps. Dat was even schrikken! Ik dacht altijd van mezelf dat ik een weldenkend mens was. U kent ze wel, van die typetjes die heel bewust bezig zijn met hun werk. Dat beeld ligt aan gruzelementen na het lezen van het boek Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis.
Artikel lezen

Over Ap Dijksterhuis

Ap Dijksterhuis (1968) is hoogleraar psychologie van het onbewuste aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij heeft veel gepubliceerd over het onbewuste, onder meer in het gezaghebbende Science. Zijn werk krijgt veel aandacht en werd meerdere malen besproken in The New York Times. Hij won verschillende wetenschappelijke prijzen, waaronder de prestigieuze Early Career Award van de American Psychological Association. In 2005 kreeg Dijksterhuis een vici-subsidie, de grootste wetenschappelijke subsidie van nwo. 'Dijksterhuis krijgt de prijs voor geweldig creatief onderzoek naar de rol van automatische en onbewuste processen. Hij leidde zijn generatie met de introductie van een opmerkelijk aantal vindingrijke paradigma's dat een tipje van de sluier oplicht en de onbewuste bronnen van menselijk denken en doen onthult.' apa-juryrapport

Andere boeken door Ap Dijksterhuis

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

1. Het vallende bewustzijn
2. Het moderne onbewuste
3. Onbewust waarnemen
4. Onbewust iets menen
5. Onbewust beslissen
6. Onbewuste creativiteit
7. Onbewust doen, deel 1
8. Onbewust doen, deel 2
9. Maar toch..

Woord achteraf
Noten
Register

Aanbevolen live events...

donderdag 20-04-2023

Jitske Kramer over Teamintelligentie

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Truth: A Guide for the Perplexed
    Simon Blackburn
    Truth: A Guide for the Perplexed
    € 16,07
  • Over de grenzen van disciplines
    Ruud Abma
    Over de grenzen van disciplines
    € 19,95
  • IC in 3D
    Ilse van Ravenstein
    IC in 3D
    € 49,50
  • Een onderzoekende houding
    Maaike van den Herik
    Een onderzoekende houding
    € 18,95
  • Hoe mensen keuzes maken
    Will Tiemeijer
    Hoe mensen keuzes maken
    € 19,99
  • Researching and Writing a Dissertation
    Colin Fisher
    Researching and Writing a Dissertation
    € 101,28

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het slimme onbewuste

        Het slimme onbewuste
        Ap Dijksterhuis
        /