

Gerard van Heeswijk heeft jarenlange ervaring als hbo-docent bedrijfsadministratie. Hij is als hoofdauteur verantwoordelijk voor de reeks studieboeken bedrijfsadministratie van Academic Service, die bestaat uit 'Brugboek bedrijfsadministratie', 'Boekhouding van industriële ondernemingen' en 'Boekhouden voltooid'.
Meer over de auteursFundamenten van Bedrijfsadministratie
Gebonden Nederlands 2004 9789039522905Samenvatting
Dit boek is bestemd voor studenten aan hogescholen en universiteiten die in hun vooropleiding geen of onvoldoende kennis hebben opgedaan van de beginselen van de bedrijfsadministratie.
Uitgangspunt van 'Fundamenten van Bedrijfsadministratie - dat deel uitmaakt van de serie Fundamenten - is dat studenten zonder boekhoudkundige kennis vertrouwd raken met de bedrijfsadministratie. Daartoe wordt het boekhoudkundig proces stap voor stap geïntroduceerd en verduidelijkt met voorbeelden. Het gebruik van echte boekingsdocumenten legt een relatie met de beroepspraktijk.
Dit boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel staan de boekhoudkundige cyclus en de boekingsregels centraal. In het tweede gedeelte komen enkele uitbreidingen van de boekingen aan de orde. Eveneens wordt in dit deel kort aandacht besteed aan de toepassing van de permanence in de boekhouding. Verder bevat elk hoofdstuk voldoende opgaven om de stof te kunnen oefenen. De bij het boek behorende cd-rom bevat werkbladen die studenten kunnen gebruiken voor het maken van de uitwerkingen. Het boek leent zich uitstekend voor zelfstudie.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1. De balans
2. Financiële feiten en boekingsdocumenten
3. Het grootboek en de proef- en saldibalans
4. Het journaal
5. De kolommenbalans
6. Uitbreiding boekingen: omzetbelasting, privé
7. Uitbreiding boekingen: retouren en kortingen
8. Voorafgaande journaalposten.
9. De permanence op de kosten en de opbrengsten
10. De administratie van duurzame productiemiddelen
11. De vaste verrekenprijs
Index
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan