Lees verder
Carina Wiekens is onderwijsontwikkelaar en docent bij de opleiding toegepaste psychologie aan de Hanzehogeschool Groningen.
Meer over Carina WiekensBeïnvloeden en veranderen van gedrag
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789043018050Samenvatting
Dagelijks probeert u invloed uit te oefenen op het gedrag van anderen. Ook uw eigen gedrag probeert u in overeenstemming te brengen met wat er van u wordt verwacht, of met wat u zelf graag wilt. Continu probeert u, bewust en onbewust, het gedrag van zowel anderen als uzelf te beïnvloeden en veranderen. Denk bijvoorbeeld maar aan hoe u zich gedraagt en wat u zegt tijdens een sollicitatiegesprek. Hoe kunt u ervoor zorgen dat u beïnvloedingspogingen (vaker) tot succesvolle gedragsveranderingen leiden?
In 'Beïnvloeden en veranderen van gedrag' komen (actuele) psychologische theorieën aan bod over hoe gedrag tot stand komt en kan worden beïnvloed. Er wordt aandacht geschonken aan zowel de theorieën over gedrag en gedragsverandering, als de dagelijkse praktijk waarin professionals het gedrag van anderen proberen te veranderen.
In deel 1 van dit boek staat de vraag centraal waarom we ons gedragen zoals we ons gedragen. In deel 2 wordt besproken hoe u uw eigen gedrag succesvol kunt veranderen. In het laatste en derde deel van het boek komt het beïnvloeden van het gedrag van anderen aan bod. Aan het eind van het tweede en derde deel zijn casussen uit de praktijk opgenomen. Deze casussen bestaan uit concrete vragen en uit praktijkvoorbeelden van gedragsbeïnvloeding.
Dit boek is geschreven voor studenten en professionals die zich dagelijks bezighouden met beïnvloeding en verandering van het gedrag van hun cliënten. Het boek is door de toegankelijke stijl eveneens geschikt voor ieder andere geïnteresseerde die meer wil leren over het beïnvloeden en veranderen van gedrag.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Carina Wiekens
Inhoudsopgave
Inleiding deel 1
1. Denken in termen van nurture
1.1 Mensbeelden
1.2 Impliciete theorieën: Incremental versus Entity Theories
1.3 In hoeverre zijn eigenschappen en gedrag beïnvloedbaar?
1.4 Samenvatting en conclusies
2. Leren
2.1 Een aanpassingsproces aan de omgeving
2.2 Klassieke conditionering
2.3 Operante conditionering
2.4 Sociaal leren
2.5 Cognitief leren
2.6 Samenvatting en conclusies
3. Behoeften, doelen en de theorie van het geplande gedrag
3.1 Waarom je doet wat je doet
3.2 Behoeften
3.3 Doelen
3.4 Verschillen tussen behoeften en doelen
3.5 De theorie van het geplande gedrag
3.6 Samenvatting en conclusies
Samenvatting en conclusies deel 1
Inleiding deel 2
4. Zelfregulatie: wat is dat?
4.1 Een definitie van zelfregulatie
4.2 Zelfregulatie en de hersenen
4.3 De ontwikkeling van zelfregulatie
4.4 Randvoorwaarden
4.5 Samenvatting, conclusies en vooruitblik
5. Zelfregulatie: het proces
5.1 Het stellen van concrete doelen
5.2 Het stellen van irrealistische doelen
5.3 Het opstellen van haalbare planningen
5.4 De uitvoering van de planning
5.5 Het bijsturen van gedrag
5.6 Zelfregulatie: hoe vergroot je de kans op succes?
5.7 Samenvatting en conclusies
6. Synthese: zelfregulatie in de praktijk
6.1 Casus I: Een mooier figuur
6.2 Casus II: Het voorkomen van impulsaankopen
6.3 Casus III: Procrastinatie
6.4 Conclusies
Samenvatting en conclusies deel 2
Inleiding deel 3
7. De beïnvloeder
7.1 Invloedrijke personen
7.2 Macht, invloed en de beïnvloeder
7.3 Kenmerken van beïnvloeders
7.4 Wanneer welke beïnvloeder of leider?
7.5 Samenvatting en conclusies
8. Het beïnvloeden van gedrag
8.1 Van populaire naar professionele psychologie
8.2 Het opstellen van een interventie
8.3 Beïnvloeding: Het trekken van de aandacht
8.4 Beïnvloeding: Het overbrengen van de boodschap
8.5 Samenvatting en conclusies
9. Synthese: gedragsbeïnvloeding in de praktijk
9.1 Casus I: Beloningen
9.2 Casus II: Het voorbereiden van een presentatie
9.3 Casus III: Praktijksituatie van een preventieprogramma
9.4 Conclusies
Samenvatting en conclusies deel 3
Dankwoord
Literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan