Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

Strategisch merkenmanagement (met MyLab NL toegangscode)

Toekomstbestendig merkmeerwaarde bouwen, meten en beheren in een duurzaam verbonden wereld

Gebonden Nederlands 2022 9789043037013
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 727Hoogste positie: 36
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

'Strategisch merkenmanagement' gaat over merken, waarom merken voor mensen, organisaties en de maatschappij belangrijk zijn, wat ze betekenen voor consumenten en professionals en wat organisaties moeten doen om ze op de goede manier te beheren, zowel op economisch als sociaal en ecologisch vlak. Het boek bestrijkt het complete vakgebied en maakt door de vele modellen, stappenplannen, cases en voorbeelden de alledaagse praktijk van (digital, social & sustainable) branding inzichtelijk. 'Strategisch merkenmanagement' is het standaardwerk voor (toekomstig) leidinggevenden, bestuurders, merkontwikkelaars, brand managers en marketeers en een onmisbare titel binnen het hoger (economisch) onderwijs.

Ook onderzoeksbureau Gartner ziet merkstrategie als de ‘most vital strategic capability’ om klanten en andere belanghebbenden duurzaam aan een merkorganisatie te binden. Niet voor niets, een sterk merk vormt een van de meest waardevolle assets die een bedrijf kan hebben om vertrouwen en betrokken merkrelaties te bouwen. Nu we in een tijdperk leven waarin merken en mensen verbonden zijn met alles en iedereen, is branding in de digitale, mentale en fysieke wereld relevanter dan ooit voor organisaties. Het creëren van toekomstbestendige merkmeerwaarde zou dan ook een prioriteit moeten zijn voor iedereen die zich bezig houdt met het bouwen, meten en beheren van merken in een duurzaam verbonden wereld.

Nieuw in deze editie is het merkmeerwaardekompas, ontwikkeld door de auteurs Heijenga en Schoppen. Dit is een nieuw raamwerk met kennisdomeinen en impactfactoren, voor het ontwikkelen van strategieën en ecosystemen voor duurzame merkmeerwaardecreatie, aangepast op het toekomstbestendig bouwen en beheren van financiële en maatschappelijke merkmeerwaarde in een duurzaam verbonden wereld.

Een van de belangrijke doelstellingen van het boek is studenten, managers en bestuurders te voorzien van concepten, theorieën, modellen en andere instrumenten om betere merkgerelateerde beslissingen te kunnen nemen en om de winstgevendheid van merkstrategieën op de lange termijn te verbeteren. In het bijzonder wordt inzicht gegeven in de manier waarop je toekomstbestendige netto-positieve merkstrategieën creëert door merkmeerwaarde op te bouwen, te meten en te beheren.

We geven antwoord op drie belangrijke vragen:
1. Hoe kunnen we merkmeerwaarde creëren?
2. Hoe kunnen we merkmeerwaarde meten?
3. Hoe kunnen we merkmeerwaarde consolideren om zakelijke mogelijkheden te vergroten?

'Strategisch merkenmanagement' is geschreven voor studenten in het hoger economisch onderwijs en voor professionals in de beroepspraktijk in design en management van merken, marketing en marketingcommunicatie.

Deze publicatie biedt een multimediale ervaring door de QR-codes en vele verwijzingen naar video’s en verdiepingen. De digitale leeromgeving MyLab biedt een groot aanbod aan extra studie- en lesmateriaal. Naast extra cases, toets- en discussievragen en workshopmateriaal kunnen studenten hier een extra hoofdstuk, video's en een begrippentrainer vinden.

Specificaties

ISBN13:9789043037013
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:670
Druk:5
Verschijningsdatum:27-5-2022
ISSN:

Expertrecensies (5)

Strategisch merkenmanagement - Alle aspecten komen volop aan bod
Bert Peene | 19 juli 2022
Een merk bouw je voor en met mensen. Die overtuiging vormt de basis voor een magnum opus dat zijn oorsprong vindt in het gedachtegoed van de Amerikaanse hoogleraar Kevin Lane Keller en dat sinds de eerste verschijning in 2010 uitgroeide tot de standaard onder strategisch merkenmanagement in Nederland. 
Lees verder
Zonder mens geen merk
Bert Peene | 7 september 2015
Jean-Noël Kapferer is ongetwijfeld ’s wereld bekendste merkprofessor. Zijn Strategic Brand Management waarvan de eerste editie in 1994 verscheen, geldt nog steeds als internationaal standaardwerk en is dus een must read voor iedere professional die merkmanagement als zijn specialisme beschouwt.
Lees verder
Strategisch merkenmanagement
Martin van der Sluis | 24 mei 2013
De belangrijkste conclusie trekt Keller al in de proloog van 'Strategisch merkenmanagement': branding is geen raketwetenschap. Dus zelfs als je alle richtlijnen uit dit veelomvattende boek volgt, is succes niet per definitie verzekerd. Immers: naast wetenschappelijke principes bestaat er ook nog zoiets als creativiteit. Branding als wetenschap en als kunst dus.
Lees verder
Strategisch merkenmanagement
Berd Warmelts RM | 26 januari 2011
De internationaal gevestigde merkbijbel die nu in het Nederlands beschikbaar is. Zo noemen de bewerkers de derde editie van 'Strategisch merkenmanagement' van Kevin Lane Keller. Aan de hand van het Customer-Based Brand Equity-model (CBBE) komen alle belangrijke kwesties bij het plannen, implementeren en evalueren van merkstrategieën aan bod. Het is een uitgebreid en goed leesbaar naslagwerk voor managers, professionals en studenten die meer willen weten over merkenmanagement. Met als meerwaarde dat er naast de B2C-markt aandacht is voor B2B-praktijkcases.
Lees verder
Nederlandse Keller prikkelt de zintuigen
Bert Peene | 12 november 2010
Kevin Lane Keller is de grondlegger van de customer based approach. Zijn magnum opus, Strategic Brand Management, is bewerkt voor de Nederlandse markt. Het boek, met de titel Strategisch merkenmanagement, heeft de ambitie het gedachtegoed van Keller toegankelijk te maken voor het hoger onderwijs.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
8 stemmen
8
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

preview
Strategisch merkenmanagement - Toekomstbestendig merkmeerwaarde bouwen, meten en beheren
Erik Schoppen 28 september 2022 Erik Schoppen is medeauteur van ‘Strategisch merkenmanagement’, het branding standaardwerk op het gebied van toekomstgericht en duurzaam merkbeheer. De vijfde herziene editie is volledig gericht op duurzame merkbouw, op zowel economisch als sociaal en ecologisch vlak. In dit artikel vertelt hij waarom alleen duurzame merkbouw - de basis voor merkvertrouwen - nog toekomst heeft.
interview
Vertrouwen blijft de duurzame essentie van een sterk merk
Bert Peene 12 juli 2022 ‘Strategisch merkenmanagement’ van Erik Schoppen en Ruud Heijenga is in de loop der jaren uitgegroeid tot hét standaardwerk binnen het vakgebied. Met de verschijning van de vijfde editie brengen ze het weer helemaal bij de tijd. Een gesprek over merken in een VUCA-wereld, hoe merken kunnen bijdragen aan een betere wereld, en wat er nog meer is gewijzigd in de nieuwe editie.
interview
Bijbel merkenmanagement voor het Nederlands bewerkt
Bert Peene 11 mei 2010 Strategic Brand Management van Kevin Lane Keller mag dan in Europa niet tot de ‘must reads’ gerekend worden, in Amerika geldt het boek al jaren als ‘de bijbel van het merkmanagement’. Het verscheen voor het eerst in 1998, werd vijf jaar later ingrijpend herzien en in 2008 opnieuw aan de veranderde economische omstandigheden aangepast. Die derde editie, onder de titel Strategisch merkenmanagement, is nu door Ruud Heijenga en Erik Schoppen voor de Nederlandse markt bewerkt. M&L sprak met Heijenga over Kevin Lane Keller, de Keller-methode en de Nederlandse bewerking van zijn boek.

Over Kevin Lane Keller

Kevin Lane Keller is hoogleraar Marketing aan de Tuck School of Business van het Dartmouth College. Hij heeft gestudeerd aan de universiteiten van Cornell, Carnegie-Mellon en Duke. Aan het Dartmouth college geeft hij les over marketingmanagement en strategisch merkenmanagement en geeft hij lezingen over dat onderwerp. Professor Keller is expert op het gebied van marketingstrategie en planning. Hij is vooral geïnteresseerd in theorieën en concepten die betrekking hebben op consumentengedrag en hoe marketingstrategieën kunnen worden verbeterd aan de hand van deze kennis. Momenteel verricht hij diverse onderzoeken naar strategieën om merkmeerwaarde op te bouwen, te meten en te beheren. Naast 'Strategisch merkenmanagement' is hij, vanaf de twaalfde editie, samen met Philip Kotler ook coauteur van de bestseller 'Marketingmanagement'.

Andere boeken door Kevin Lane Keller

Over Erik Schoppen

Drs. H.S. (Erik) Schoppen (1968) doceert brand management, design innovation, neuroscience, psychologie en duurzame gedragsverandering aan o.a. het Institute for Communication, Design & Information Technology, Hanze University of Applied Sciences. Is autoriteit op het gebied van vertrouwen en legt als neurowetenschappelijk expert de relatie tussen de werking van vertrouwen in de hersenen en ons gedrag. Deed (neuro)gedragswetenschappelijk onderzoek naar duurzaamheidsvertrouwen (Trusting Sustainability) aan de University of Groningen, Behavioral & Social Sciences (Cognitive Neuroscience). Behaalde in 1997 zijn master in advanced studies in virtual media met ‘online trust & privacy awareness’ en gedragsonderzoeksproject GarbagePark.com. Is in 2003 medeoprichter van merkadvies-, vertaal- en lokalisatiebureau Miazo dat werkt voor internationale merken als Apple, Microsoft en Google. Hij ontwikkelde de Build-Bridge-Bond methodiek voor duurzaam merkleiderschap en (merk)vertrouwensrelaties, onderzoeksplatform WorldBrainWave.com en Resultal.nl. Is co-auteur van Strategisch merkenmanagement, al meer dan een decennium het meest verkochte brand management boek in de BNL. Hij is een veelgevraagd spreker over duurzaam (merk)vertrouwen en gedrag, en de effecten van vertrouwenssystemen op ons brein en in de samenleving. In zijn lezingen geeft hij zijn visie op de connectie tussen duurzaam leven en positief denken, en de steeds belangrijkere rol van pro-sociaal en duurzaam merkleiderschap in de toekomstgerichte circulaire economie.

Andere boeken door Erik Schoppen

Over Ruud Heijenga

Ruud Heijenga (1963) studeerde in 1985 af in Bedrijfskunde- Textieltechniek aan de voormalige Hogere Textielschool in Enschede. Na een start in de reclamewereld als account manager bij het Enschedese bureau Interpublica leerde Ruud als hoofd Reclame en Visual Merchandising het retailvak bij de grootwinkelbedrijven in mode Duthler en Hout-Brox. In 1997 volgde een overstap naar de retail consultancy bij Detavisie van Euretco NV in Breda. Binnen het multidisciplinair samenwerken met ondernemers, organisatiedeskundigen, architecten en marketeers vervulde Ruud als Visual Marketeer de regisserende functie tussen het vaststellen van de strategische koers en de feitelijke realisatie van vernieuwing in retail formules. Het werkterrein heeft zich sindsdien geconcentreerd en uitgebreid naar meerdere branches voor innoverende merken op het gebied van merkidentiteit, merkdesign, organisatie- en merkontwikkeling (onder andere voor de ANWB, Auping, Bruynzeel Keukens, Eneco, Jaguar Clothing, Jumbo supermarkten, Mexx Home, Right to Play, Toyota, Trendhopper en tal van industriële merkorganisaties en duurzaamheid initiatieven. In 2000 zijn de beproefde werkmethodieken in praktijk gebracht als Fusionmarketing bij het branddesignbureau Crossmarks in Den Bosch. In 2007 is hij gestart met Brandfriend als inspirator, trainer en consultant voor tal van (merk)organisaties. Voor designbureaus en consultaties treedt Ruud regelmatig in de rol als de externe/interne merkstrateeg. Hij is samen met Erik Schoppen en prof Kevin Lane Keller auteur van deze vierde editie van het boek Strategisch Merkenmanagement. Sinds 1998 actief in het marketing- en communicatie onderwijs, als gecommitteerde werkzaam geweest voor het Amsterdam Fashion Instituut (Amfi) in Amsterdam en als docent voor de SRM. Sinds 2003 als docent en afstudeerbegeleider verbonden aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, thans gastdocent. Gedoceerd op de Executive Master of Marketing van Tias Nimbas in Tilburg. Internationaal werkzaam als Insights practitioner en verbonden met de op C.G Jung gebaseerde Insights Discovery organisatie in Schotland en Lumina Learning in Engeland.

Andere boeken door Ruud Heijenga

Over Vanitha Swaminathan

Vanitha Swaminathan is Thomas Marshall-hoogleraar Marketing aan de Katz Graduate School of Business, University of Pittsburgh. Zij is directeur van het Katz Center voor Branding. Haar onderzoek richt zich op merkstrategieën en de voorwaarden die relaties voor consumentenmerken bevorderen, waaronder co-branding, merkuitbreidingen en marketing-allianties. Dit om de klantloyaliteit te versterken en om de prestaties te versterken. Professor Swaminathan heeft gepubliceerd in toonaangevende marketing- en management journals, waaronder Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, Journal of Consumer Research, Marketing Science en Strategic Management Journal. Ze heeft samengewerkt met bedrijven als Hershey, Kraft Heinz, Starkist, AC Nielsen, Glaxosmithkline en Procter & Gamble op marketing- en branding consulting-projecten. Professor Swaminathan diende eerder als president van de Academische Raad van American Marketing Association.

Andere boeken door Vanitha Swaminathan

Inhoudsopgave

Deel 1 Brand Value Creation
1 Het merk en haar waarde in de tijd
2 Het merkmeerwaardekompas
3 De essentie van merkwaarde en merkmeerwaarde
4 Merkpsychologie, -loyaliteit & -vertrouwen

Deel 2 Brand Equity Management
5 Economische & mentale merkmeerwaarde
6 De mentale waarde van een merk verklaard vanuit het CBBE model
7 Merkstrategieën opstellen & merkwaardeketen
8 Merkpositionering & architectuur

Deel 3 Brand Design Management
9 Het vormgeven en bouwen van merken
10 Fysieke en mentale identiteit
11 Merkontwerpmanagement & merkcommunicatie
12 Bronnen van merkmeerwaarde doorgronden en meten

Deel 4 Brand Relation Management
13 Merkemoties, -beleving, -attitudes
14 Digitale merk & marketing ecosystemen
15 Customer journeys ontwikkelen en meten
16 Merkvertrouwensrelaties bouwen

Deel 5 Brand Reputation Management
17 Merkreputatie & merkimpact
18 Duurzaam merkbeleid & CSR
19 Kern- en merkwaarden beheren
20 Het merk als bouwsteen in de organisatie
21 Geografisch merkbeheer & placebranding (beschikbaar op MyLab)

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch merkenmanagement (met MyLab NL toegangscode)