Liesbeth Eurelings-Bontekoe is een zeer ervaren clinicus en expert op het gebied van de dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek.
Meer over de auteursDynamische persoonlijkheidsdiagnostiek
Paperback Nederlands 2021 5e druk 9789043037655Samenvatting
Sinds het verschijnen van de eerste druk heeft Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek zich steeds in een grote belangstelling mogen verheugen. In deze geactualiseerde vijfde editie blijven de kern en de doelstelling van dit boek ongewijzigd: een beschrijving van de diverse aspecten van de dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek, met ruim aandacht voor de integratie en theoriegestuurde interpretatie van diagnostische gegevens.
Vele vormen van dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek passeren de revue, waaronder die met persoonlijkheidsvragenlijsten, projectieve technieken en semi-gestructureerde interviews, steeds toegelicht aan de hand van casuïstiek. Daarnaast worden de theoretische modellen die van belang zijn bij de toepassing van dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek uitgebreid besproken.
In deze vijfde editie zijn drie nieuwe hoofdstukken opgenomen. Het eerste beschrijft een inhoudelijke, formele en procesmatige analyse van TAT-narratieven, die behulpzaam kan zijn bij het opsporen van tekenen van ASS, formele denkstoornissen en traumatisering. Het tweede heeft betrekking op een belangrijk onderdeel van de diagnostische cyclus en houdt een pleidooi voor een stapsgewijze bottom-upwijze van diagnosticeren, waarin hypothesen genereren voorafgaat aan hypothesetoetsing. Ten slotte is in het derde nieuwe hoofdstuk aandacht voor het onderkennen van en betekenis geven aan strijdigheden en inconsistenties in het diagnostisch materiaal.
Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek is geschreven voor masterstudenten klinische psychologie, voor clinici-practici zoals gezondheidszorgpsychologen, klinisch psychologen en psychotherapeuten, en voor allen die daarvoor in opleiding zijn.
Liesbeth Eurelings-Bontekoe en Wim Snellen zijn zeer ervaren clinici en experts op het gebied van de dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek. De door hen uitgenodigde medeauteurs zijn erkende specialisten in verschillende sectoren van de ggz.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Wim Snellen
Inhoudsopgave
2 Een bottom-upmodel van psychodiagnostiek: van hypothesen genereren naar hypothesen toetsen
3 Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van theoriegestuurde profielinterpretatie van de Nederlandse Verkorte MMPI (NVM)
4 Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van theoriegestuurde profielinterpretatie van de MMPI-2
5 Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van theoriegestuurde profielinterpretatie van de Nederlandse Persoonlijkheids Vragenlijst (NPV), de Temperament and Character Inventory (TCI), de NEO -PI-R en de Utrechtse Coping Lijst (UCL)
6 Strijdigheden en inconsistenties in psychodiagnostische resultaten
7 Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van projectieve technieken: de Thematische Apperceptie Test (TAT), projectieve tekeningen en de Zinnen Aanvul Test (ZAT)
8 Formele, inhoudelijke en procesmatige analyse van Thematische Apperceptie Test (TAT) narratieven ter opsporing van tekenen van autismespectrumproblematiek, formele denkstoornissen en traumagerelateerde problematiek: een ‘snapshot’ van problemen met de sociaal-emotionele informatieverwerking
9 Dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van semigestructureerde interviews: het Ontwikkelingsprofiel en het Structurele Interview
10 Diagnostiek van gehechtheid en reflectieve functie
11 Diagnostiek van afweermechanismen
12 Diagnostiek van cognities en schema’s
13 Multidimensionele integratieve diagnostiek: casuïstiek
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan