Managementboek.nl gebruikt cookies.

Het grote gevecht

Nederlandstalig | Paperback
(9)
Verkooppositie: #190
88 dagen in de top 100
Onze prijs: € 24,99
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Ook verkrijgbaar als

Samenvatting

Dit boek staat op de Shortlist voor het Managementboek van het Jaar 2020.
Bekijk de Shortlist hier


Bedrijven die niet bijdragen aan een betere wereld hebben geen bestaansrecht. Ze moeten zich op het goede richten, de wereld beter maken, het geld komt dan vanzelf. Na de door hebzucht en overmoed gekenmerkte crisis van 2008 wordt deze boodschap van de nieuwe CEO van Unilever met gejuich...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

Een bijna doodervaring - 10 februari 2017

HET GELD & het goede - 1994-2007
1. Mea culpa, we zitten helemaal fout
2. Twee kapiteins rukken een één roer
3. Muitende mannen; zo kan het niet langer
4. Franse boekhouder zet beurskoers centraal
5. Buitenwacht aan de macht

HET GOEDE & het geld - 2008-2016
6. Alleen verantwoordelijke bedrijven leven lang
7. Groeien, groeien, groeien...en het goede leven
8. Het is geen baan, het is een roeping
9. Op het schild gehesen
10. Maar we kunnen het echt niet alleen
11. Geld verdienen mag nooit het doel zijn
12. We zijn de grootste ngo
13. Meer 'priester' dan CEO
14. Te ver voor de troepen uit

HET GELD & het goede - 2017-2019
15. 'Gered' door Warren Buffett
16. Burgemeester in oorlogstijd
17. Uitgemolken Nederlands DNA moet verkocht
18. 'Rotterdoom': Mission impossible
19. De pionier voelt zich onbegrepen
20. Het eenzame gelijk van Paul Polman

Verantwoording
Noten
Fotoverantwoording
Literatuurlijst
Personenregister

Specificaties

EAN:9789044634716
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Paperback, 448 blz.
Uitgever:Prometheus
Druk:1e druk, 2019

Over Jeroen Smit

Jeroen Smit (1963) studeerde bedrijfskunde in Groningen. Hij maakte algauw de overstap naar de journalistiek: hij was redacteur bij Het Financieele dagblad, chef economie bij Algemeen Dagblad en tot 2002 hoofdredacteur en uitgever van het zakenweekblad FEM/deWeek (inmiddels FEM Business). Tegenwoordig werkt hij als freelancer.

Jeroen Smit verwierf als onderzoeksjournalist faam met het schrijven van boeken over een tweetal spectaculaire debacles, die het Nederlandse bedrijfsleven in het eerste decennium van de nieuwe eeuw troffen: Het Drama Ahold (2004) en De Prooi, blinde trots breekt ABN Amro (2008). In 2005 werd Het Drama Ahold onderscheiden met de prijs Managementboek van het Jaar. Begin 2010 kreeg Smit voor De Prooi de Machiavelliprijs.
Eind 2010 zond de NPS zijn tv-serie Leiders Gezocht uit. In dat programma gaat hij op zoek naar het antwoord op de vraag: wat voor leiderschap is nodig in de 21-ste eeuw?
Het grote gevecht is zijn nieuwe boek.

Recensies (3)

Recensie door Sjors van Leeuwen 

Het grote gevecht en het eenzame gelijk van Paul Polman. Een intrigerend boek over de kruistocht van CEO Paul Polman om zijn bedrijf Unilever, en het bedrijfsleven in het algemeen, te laten bijdragen aan een betere wereld. Want zo is de overtuiging van Polman, bedrijven en aandeelhouders moeten zich op het goede richten, de wereld beter maken, het geld komt dan vanzelf.

Jeroen Smit werd als...

Lees verder >
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is als zelfstandig adviseur al jarenlang actief op het snijvlak van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij helpt organisaties om nog marktgerichter, klantgerichter en succesvoller te worden. Sjors van Leeuwen is auteur van diverse boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Innovatieblunders en Hoe agile is jouw strategie? over snel en wendbaar ondernemen. Ga naar deze pagina voor een overzicht.

Recensie door Elly Stroo Cloeck 

Ik voelde een mix van emoties toen ik Het grote gevecht van Jeroen Smit uit had. Spijt dat ex-CEO Polman niet meer heeft kunnen bereiken bij Unilever en bewondering voor zijn inzet. Trots dat dit Nederlandse bedrijf veel meer doet op duurzaamheidsgebied dan ik wist. Maar ook verontrusting, omdat in dit uitstekende, als een thriller lezende boek, de problemen op wereldniveau gedetailleerd...Lees verder >
Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken.

Recensie door Louis Thörig 

Het grote gevecht van Jeroen Smit is een leesbare realistische constructie van de eenzame pionier Paul Polman. Respectvol beschreven als iemand die het goede voorbeeld geeft, en die constant wordt omgeven door scepsis.

Smit geeft in zijn boek een realistische reconstructie van de situatie waarin het Unileverconcern verkeerde in de jaren negentig. Hij tekent op dat de bekende Brits-Nederlands...

Lees verder >
Louis Thörig is verbonden als thesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam en als docent Corporate Communicatie aan de Hogeschool InHolland. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA. In 2005 is bij Boom Onderwijs zijn boek 'Operationele communicatie' verschenen. Dit studieboek is bedoeld voor studenten communicatie op HBO-niveau. Verder is Thörig amateurmusicus en speelt in het Westerkamerorkest Amsterdam. Thörig is radiopresentator bij de Concertzender.