Lees verder
Mieke Bouma is dramadocent, storycoach en auteur van diverse boeken over storytelling. Ze is initiatiefnemer van de Storytelling Academy en helpt mensen en organisaties bij het vinden, schrijven en vertellen van een goed verhaal. De Reis van de Held vorm al jaren een grote inspiratiebron.
Meer over Mieke BoumaStorytelling in 12 stappen
Op reis met de held
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789045704463Samenvatting
Storytelling in 12 stappen is gebaseerd op de monomythe van Joseph Campbell en The Writer's Journey van Christopher Vogler, ook wel bekend als 'De Reis van de Held'. Voor schrijvers en verhalenvertellers vormt deze mythische verhaalstructuur een onuitputtelijke inspiratiebron.
In deze praktische schrijfgids behandelt scenarioschrijver en schrijfdocent Mieke Bouma dit verhaalmodel stap voor stap. Storytelling in 12 stappen biedt schrijvers en verhalenvertellers richtlijnen voor het construeren van sterke plots en het creëren van universele en levensechte karakters. Oefeningen en praktische opdrachten helpen bij het oplossen van schrijfproblemen, zorgen voor inspiratie en prikkelen de verbeelding.
Dit boek is niet alleen een avontuur voor auteurs, scenaristen, toneelschrijvers en producenten, maar voor iedereen die van verhalen houdt en ze wil (leren) schrijven of vertellen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Mieke Bouma
Inhoudsopgave
Inleiding 9
Deel 1 De reis plannen en voorbereiden
Waarom we verhalen vertellen 15
Het dna van verhalen 21
Helden en heldinnen 30
Wat neem je mee op reis? 40
Deel 2 De heldenreis in twaalf stappen
Stap 1 Proloog 51
Stap 2 De Oproep tot Avontuur 59
Stap 3 Weerstand en Weigering 65
Stap 4 De Ontmoeting met de Mentor 73
Stap 5 De Selectiedrempel 81
Stap 6 De Nieuwe Wereld 87
Stap 7 De Inwijding 95
Stap 8 De Crisis 103
Stap 9 De Dolk 110
Stap 10 De Terugkeer 117
Stap 11 Dood en wederopstanding 123
Stap 12 Het Elixer 131
Bijlage 139
Bronnen 142
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan