Marco Visscher schrijft en spreekt over klimaat, energie en duurzaamheid. Hij is auteur van De energietransitie en coauteur van Ecomodernisme. Hij schrijft als zelfstandig journalist voor o.a. de Volkskrant, Vrij Nederland, De Groene Amsterdammer en Humo.
Meer over Marco VisscherDe energietransitie
Naar een fossielvrije toekomst, maar hoe?
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789046824733Samenvatting
We staan voor een ongekende maatschappelijke verandering. Om de mondiale opwarming te stoppen, moet de uitstoot van CO2 drastisch omlaag. Daarom sluiten we kolencentrales en draaien we zelfs de gaskraan dicht. Hoe komen we dan aan voldoende, duurzame energie? Kan het wel met windmolens, zonnepanelen en warmtepompen? Blijven we toch gewoon gas gebruiken? Of biedt kernenergie een onverwachte uitkomst? Hoe haalbaar en betaalbaar is een fossielvrije toekomst?
Dit boek beschrijft wat de transitie inhoudt en schept helderheid in een verhit debat vol vooringenomenheid, onjuiste argumentatie en preken voor eigen parochie. De energietransitie is een onmisbare bijdrage aan het denken over een van de grootste vraagstukken van de 21e eeuw.
'Visscher slijpt je geest.’ - Trouw
'Verfrissend om nieuwe, optimistische ideeën te lezen in plaats van de bekende doemdenkersriedel.’ -
New Scientist
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. De energietransitie
Vertrekpunt en bestemming
2. En dan nu het weer
Over zon en wind
3. Kansen en beperkingen
Over de haalbaarheid
4. Kosten en baten
Over de betaalbaarheid
5. Lessen van vorige transities
Hoelang duurt zo’n omslag?
6. Pionieren in de polder
Kan Nederland gidsland zijn?
7. Hoe nu verder?
Dankwoord
Bronnen
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan