Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De kunst van overtuigen

Draagvlak en betrokkenheid creeren

Paperback Nederlands 2015 9789047008712
Voormalig top 100Totaal 105 dagen
Verkooppositie 2610Hoogste positie: 12
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Nieuwe ideeën krijgen soms geen enkele kans. Innovatie- of veranderingsvoorstellen worden al bij voorbaat afgekeurd, als onmogelijk of zelfs bedreigend ervaren. Waarom? Het idee is eerder geprobeerd en werkte toen ook niet, er zijn veel grotere problemen die eerst opgelost moeten worden, er is geen geld of tijd voor, de techniek functioneert niet goed, we hebben de juiste mensen niet in huis…

John Kotter, expert in verandermanagement, vertelt in de vorm van een parabel hoe John een groep medewerkers moet overtuigen om nieuwe computers aan te schaffen. Alle argumenten waarmee je een nieuw idee kunt torpederen worden in de strijd geworpen. Kotter laat vervolgens zien hoe je deze tegenwerpingen – het zijn er maar liefst 24 – kunt neutraliseren: door niet-relevante opmerkingen te negeren, bezwaren om te buigen in positieve garanties, maar ook door te luisteren en erop in te gaan. Hij maakt de weerstand begrijpelijk en reikt strategieën aan om mensen te betrekken bij de invoering van je ideeën.

Dit boek sluit aan op 'Onze ijsberg smelt!' en bouwt voort op Kotters veranderingsmodel.

Specificaties

ISBN13:9789047008712
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:160
Druk:3
Verschijningsdatum:24-3-2015
Hoofdrubriek:Verandermanagement
ISSN:

Expertrecensies (4)

De kunst van overtuigen
Henny Portman | 18 mei 2017
John Kotter (bekend van o.a. Onze ijsberg smelt!) heeft samen met Lorne Whitehead het boek De kunst van overtuigen – Draagvlak en betrokkenheid creëren geschreven.
Lees verder
Weerbaarheid bij weerstand
Jeroen Ansink | 21 februari 2011
Het is ons waarschijnlijk allemaal wel eens overkomen: we hebben een idee waarvan we zeker weten dat collega’s er enthousiast over zullen zijn, maar dat desalniettemin zoveel weerstand oproept dat het uiteindelijk toch in de prullenbak verdwijnt.
Lees verder
De kunst van overtuigen
Marco van Marle | 25 januari 2011
Na het lezen van 'Leiderschap bij verandering' en 'Een gevoel van urgentie!' ben ik fan geworden van John Kotter. Met hooggespannen verwachtingen begon ik dan ook aan zijn nieuwste boek, 'De kunst van overtuigen'. Het boek is geschreven in de stijl van 'Een gevoel van urgentie!' het leest makkelijk weg, is praktisch toepasbaar, een tikkeltje 'Amerikaans en gladjes' maar zoals je van iemand als Kotter mag verwachten ook goed doordacht.
Lees verder
De kunst van overtuigen
Joris Arts | 30 december 2010
In 'De kunst van overtuigen' stellen John Kotter en Lorne Whitehead dat er veel meer tijd gestoken wordt in het ontwikkelen van goede ideeën, dan in het doorvoeren ervan. Zo kan het dat sommige zinvolle ideeën hoe dan ook verworpen worden. In het boek wordt echter duidelijk dat het ook anders kan. Ingeleid door een parabel, vervolgt dit prettig geschreven boek met een uitwerking van de gebeurtenissen in de parabel. Er worden 24 soorten aanvallen op nieuwe ideeën besproken. Per aanval wordt bondig uitgelegd hoe je er het beste op kunt reageren. Indrukwekkend praktisch!
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
5 stemmen
2
2
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
John Kotter: ‘Gebrek aan overtuigingskracht kost het bedrijfsleven miljarden’
Jeroen Ansink 28 januari 2011 Volgens Harvard-hoogleraar John Kotter gaan elk jaar miljoenen goede ideeën nodeloos verloren. In De kunst van het overtuigen geeft hij strategieën hoe een goed plan de nodige steun kan verwerven. ‘Als niemand je idee probeert onderuit te halen, dan moet je dat zelf doen.’

Over John Kotter

John P. Kotter is de Konosuke Matsushita Professor in Leiderschap aan de Harvard Business School en oprichter en mededirecteur van Kotter Associates in Cambridge, Massachusetts. Hij is afgestudeerd aan MIT en Harvard en is sinds 1972 verbonden aan de Harvard Business School. In 1980, hij was toen drieëndertig jaar oud, kreeg hij een vaste aanstelling en een volledig professoraat aan het opleidingsinstituut, waarmee hij een van de jongste mensen in de geschiedenis van Harvard werd die een dergelijke eer te beurt viel.

Andere boeken door John Kotter

Inhoudsopgave

Voorwoord 7

Deel 1 Het Middenstad-verhaal 12
1 De dood van een goed plan 13
2 Triomf in Middenstad, deel 1 19
3 Triomf in Middenstad, deel 2 43
4 Triomf in Middenstad, deel 3 58

Deel 2 De methode 71
5 Vier manieren om een goed idee te torpederen 72
Bangmakerij 73
Uitstel 76
Verwarring 78
Spot (of karaktermoord) 79
Vierentwintig aanvallen 82
6 Een tegenintuïtieve strategie om een goed idee te redden 84
7 Vierentwintig aanvallen en vierentwintig antwoorden 99
8 Korte handleiding voor het creëren van draagvlak en betrokkenheid 154
Stap 1: Inventariseer 154
Stap 2: Fris je kennis op 156
Stap 3: Brainstorm over mogelijke aanvallen 157
Stap 4: Aan de slag! 158

Bijlage: De methode toepassen bij grootschalige verandering 160

Acht stappen voor een succesvolle, grootschalige verandering 161
Uitdagingen bij het creëren van draagvlak en betrokkenheid 164
Over de auteurs 170

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kunst van overtuigen