Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

Toeval is geen goede strategie

Succesvol innoveren door het echte klantprobleem op te lossen

Paperback Nederlands 2016 9789047009863
Voormalig top 100Totaal 60 dagen
Verkooppositie 2478Hoogste positie: 30
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Bedrijven weten beter dan ooit wie hun producten koopt, waar en wanneer; ze kunnen hun doelgroep beter in kaart brengen. Dus waarom mislukt dan toch bijna negentig procent van alle innovaties? Er gaan miljarden in om en toch is een succesvolle innovatie vaak louter toeval.

Na jarenlang onderzoek komt Clayton Christensen, professor aan de befaamde Harvard Business School en dé autoriteit op het gebied van innovatie, tot één belangrijke conclusie: wat ons al heel lang is geleerd – dat het begrijpen van de klant cruciaal is voor innovatie – klopt niet. Klanten kopen geen boor, maar een gat in de muur. Sterker nog, ze kopen een oplossing om een schilderij op te hangen. Je moet niet de klant zelf kennen, maar precies weten welk probleem hij of zij wil oplossen. Anders zijn innovatiepogingen bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Clayton Christensen schreef dit baanbrekende boek dat elke manager of ondernemer moet lezen om erachter te komen hoe je producten en diensten ontwikkelt die klanten niet alleen echt willen kopen, maar waarvoor ze zelfs bereid zijn meer te betalen. Twintig jaar geleden zette Christensen de zakenwereld op zijn kop met zijn baanbrekende theorie van disruptieve innovatie. Ditmaal presenteert hij opnieuw verbluffende inzichten.

Probleemgerichte innovatie wordt reeds toegepast bij gerenommeerde bedrijven en snelgroeiende start-ups, waaronder Amazon, Ikea, Uber en Airbnb. Dit boek bejubelt niet die successen, maar geeft je de formule om zelf succesvol te worden en te stoppen met het lanceren van producten die niemand wil hebben.

Specificaties

ISBN13:9789047009863
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:288
Druk:1
Verschijningsdatum:15-12-2016
ISSN:

Expertrecensies (1)

Toeval is geen goede strategie
Sonja van Vuren | 27 januari 2017
Ken je het milkshake verhaal? Een fastfoodketen wilde meer milkshakes verkopen. Dus ondervroegen zij klanten die in 'het typische milkshake drinker profiel' pasten. Moest het goedkoper, dikker, dunner, met meer chocoladesmaak?
Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
7 stemmen
1
6
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Clayton Christensen

Clayton Christensen is professor Business Administration aan Harvard Business School. Hij schreef meerdere wereldwijde bestsellers waaronder 'The Innovator's Dilemma' dat in de VS werd gekozen tot het beste managementboek van het jaar en door The Economist genoemd wordt als een van de zes belangrijkste boeken ooit geschreven.

Andere boeken door Clayton Christensen

Over Karen Dillon

Karen Dillon is redacteur bij Harvard Business Review.

Andere boeken door Karen Dillon

Over Taddy Hall

Taddy Hall is Senior vp voor innovatie bij The Nielsen Company en werkte nauw samen met fabrikanten als Anheuser-Busch, Kraft en Nestlé.

Andere boeken door Taddy Hall

Over David Duncan

David Duncan is partner bij Innosight. Hij schreef eerder Building a Growth Factory.

Andere boeken door David Duncan

Inhoudsopgave

Inleiding

Waarom je dit boek zou moeten ‘inhuren’
Laat goede innovatie niet langer van toeval afhangen. Laat je concurrenten maar wachten op geluk, terwijl jij verdergaat.

Deel I: Inleiding in de jobs-theorie
1. Het milkshakedilemma
Waarom is innovatie zo moeilijk te voorspellen – en vol te houden? Misschien hebben we niet de juiste vragen gesteld.

2. Vooruitgang in plaats van producten
De Jobs to Be Done-theorie: om innovatie te veranderen van pure mazzel in iets wat voorspelbaar is, moet je de vooruitgang begrijpen die een consument in specifieke omstandigheden probeert te realiseren.

3. Taken in de praktijk
De Jobs-theorie verandert je definitie van de bedrijfstak waar je in zit, de omvang en de vorm van de markt waarbinnen je concurreert en wie je concurrenten zijn. Southern New Hampshire University, FranklinCovey, Intuit en een heleboel alledaagse producten laten zien hoe krachtig innovatie op basis van de Jobs-theorie kan zijn.

Deel II: Hoe moeilijk het is om de jobs-theorie toe te passen – en wat het oplevert
4. De zoektocht naar taken
Waar zijn dan al die taken die erop wachten ontdekt te worden – en hoe vind je ze? De oplossing zit hem niet in de tools die je gebruikt, maar in waar je naar op zoek gaat en hoe je je observaties met elkaar in verband brengt.

5. Hoe je hoort wat je klanten niet zeggen
Klanten kunnen niet altijd goed aangeven wat ze willen – hun motivatie is complexer en hun weg naar een aankoop ingewikkelder dan ze beschrijven. Maar je kunt dit wel doorgronden. Wat ze ‘inhuren’ – en even belangrijk: wat ze ‘ontslaan’ – vertelt een belangrijk verhaal.

6. Je cv opstellen
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw oplossingen worden ‘ingehuurd’ voor een bepaalde taak? Daar komt meer bij kijken dan het ontwikkelen van een product met de juiste eigenschappen en functionaliteit. Om goed te kunnen reageren op een Job to Be Done, moet je de juiste ervaringen voor je klanten mogelijk maken. En daarvoor zijn klanten bereid een goede prijs te betalen.

Deel III: De jobs to be done-organisatie
7. Je bedrijf organiseren rondom een taak
Organisaties structureren zichzelf normaal gesproken rondom functies of bedrijfseenheden of locaties – maar echt concurrentievoordeel ontstaat wanneer bedrijven zichzelf organiseren rondom taken. Het integreren van interne capaciteiten en processen voor het vervullen van een bepaalde taak is het mechanisme waarmee bedrijven hun producten of diensten echt kunnen differentiëren.

8. De taak niet uit het oog verliezen
Ook heel goede bedrijven kunnen uit het oog verliezen hoe ze een taak voor hun klanten moeten vervullen, en zijn bezig een taak voor zichzelf te vervullen. Dat komt doordat bedrijven gaan geloven in misverstanden over de data die ze genereren over hun producten: het misverstand van actieve versus passieve data, het misverstand van oppervlakkige groei en het misverstand van conformerende data.

9. De taakgerichte organisatie
Een duidelijk geformuleerde taak biedt een soort intentieverklaring die de noodzaak van micromanagen ondervangt, omdat werknemers op alle niveaus begrijpen hoe het werk dat ze doen in het grotere proces past – klanten helpen hun taken uitgevoerd te krijgen – wat bijdraagt aan hun motivatie. We laten zien hoe dat werkt bij organisaties als de Mayo Clinic, het Consumer Financial Protection Bureau (cfpb), OnStar en Desert News, om er maar een paar te noemen.

10. Laatste opmerkingen over de Jobs-theorie
We hebben veel te lang gedacht dat succesvolle innovatie een kwestie is van geluk hebben. Het wordt tijd om van dat paradigma af te stappen. Wij hebben twintig jaar lang bewijzen verzameld die aantonen dat je tijd, energie en middelen kunt inzetten om concurrentievoordeel te verkrijgen door middel van producten en diensten waarvan we van tevoren weten dat klanten ze graag zullen inhuren. Afhankelijk zijn van geluk wordt zo iets voor de concurrentie.

Dankwoord
Noten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Toeval is geen goede strategie