Managementboek.nl gebruikt cookies.

Principes

Nederlandstalig | Gebonden
(1)
Verkooppositie: #183
39 dagen in de top 100
Onze prijs: € 32,99
Vandaag voor 21:00 uur besteld,
morgen in huis.

Ook verkrijgbaar als

Video

Samenvatting

#1 New York Timesbestseller

In 1975 richtte Ray Dalio vanuit zijn tweekamerappartement in New York een investeringsbedrijfje op, Bridgewater Associates. Veertig jaar later heeft Bridgewater meer geld verdiend voor zijn klanten dan ieder ander hedgefonds in de geschiedenis. Dat is deels te danken aan de buitengewoon effectieve cultuur bij Bridgewater, gebaseerd op wat Ray Dalio ‘radicale...Toon volledige samenvatting

Inhoudsopgave

INLEIDING 9

DEEL I: WAAR IK VANDAAN KOM 20
1. Het avontuur roept: 1949-1967 25
2. De drempel over: 1967-1979 31
3. Mijn afgrond: 1979-1982 47
4. Mijn weg vol beproevingen: 1983-1994 61
5. De ultieme zegen: 1995-2010 91
6. Terugzegenen: 2011-2015 115
7. Mijn laatste jaar, mijn grootste uitdaging: 2016-2017 143
8. Van bovenaf terugblikken 147

DEEL II: PRINCIPES VOOR HET LEVEN 156
1. Omarm de realiteit en ga ermee om 158
2. Gebruik het vijfstapsproces om te vinden wat je in het leven zoekt 194
3. Sta radicaal open 208
4. Begrijp dat ieder mens anders in elkaar zit 230
5. Leer effectief beslissingen te nemen 262
Principes voor het leven: alles bij elkaar 293
Samenvatting en tabel Principes voor het leven 298

DEEL III: PRINCIPES VOOR HET WERK 304
Samenvatting en tabel Principes voor het werk 306

DE CULTUUR BEGRIJPEN… 344
1. Vertrouw op radicale waarheid en radicale transparantie 348
2. Cultiveer betekenisvol werk en betekenisvolle relaties 364
3. Zorg voor een cultuur waarin fouten maken mag en ervan leren verplicht is 374
4. Wees in fase, blijf in fase 382
5. Baseer je besluitvorming op geloofwaardigheid 396
6. Zie in hoe je voorbij meningsverschillen komt 410

DE MENSEN BEGRIJPEN… 420
7. Onthoud dat WIE belangrijker is dan WAT 424
8. Neem goede mensen aan, want de straf voor slechte mensen aannemen is enorm 430
9. Train, toets, evalueer en orden mensen voortdurend 444

BOUW EN ONTWIKKEL JE MACHINE… 466
10. Leid als iemand die een machine bedient om een doel te bereiken 470
11. Doorzie problemen, tolereer ze niet 492
12. Analyseer problemen om tot de kern ervan te komen 502
13. Verbeter je machine om je problemen op te lossen 516
14. Doe wat je van plan was 538
15. Leg in hulpmiddelen en protocollen vast hoe werk gedaan wordt 544
16. En zorg in vredesnaam voor een vaste structuur! 550
Principes voor het werk: alles bij elkaar 559

CONCLUSIE 563
BIJLAGE: HULPMIDDELEN EN PROTOCOLLEN VOOR BRIDGEWATERS IDEEËNMERITOCRATIE 565
BIBLIOGRAFIE 573
DANKWOORD 577
OVER DE AUTEUR 581
REGISTER 583

Specificaties

EAN:9789047012665
Taal:Nederlandstalig
Bindwijze:Gebonden, 592 blz.
Uitgever:Business Contact
Druk:1e druk, 2019

Over Ray Dalio

Ray Dalio is een van de grootste investeerders en ondernemers van onze tijd. Hij stond in de Time 100-lijst van de invloedrijkste mensen ter wereld en de Forbes 100-lijst van de rijkste mensen ter wereld.

Lezersrecensies

Continue streven naar perfectie

01-11-2019 | N.V. Veldman

Ray Dalio heeft een groots boek geschreven. Al de lessen die hij vanaf de oprichting van Bridgewater in 1975 geleerd en vertaald heeft in de principes voor zijn leven en werk staan hierin opgesomd. De kern is wat mij betreft het continue streven naar verbetering. Die verbetering kun je alleen realiseren als je doelen stelt en die doelen probeert te bereiken. Dan gaan er dingen goed en fout. Daar leer je van en vanuit die ervaring kun je principes opstellen, toevoegen of verfijnen. En dan ga je weer verder. Het is vallen en opstaan. In die zin is het een rigoureuze uitwerking van de Plan-Do-Check-Act methode van Deming.

Want rigoureus is Dalio zeker. Zijn filosofie van principes voert hij consequent door. Zo consequent dat ook hij beseft dat er mensen afhaken. Dat is ook in lijn met zijn principes. Mensen passen wel of niet bij je. Dat legt hij ook uit en hij geeft ook aan wat je kunt doen om mensen te begrijpen en om meningsverschillen te overbruggen. Maar als ze niet passen is het voor beide partijen goed om uit elkaar te gaan. Dit principe past ook in mijn denken en vind ik in lijn met het agile gedachtegoed waar je je als medewerker niet kan verschuilen als onderdeel van een groot bedrijf maar waar je als onderdeel van een klein team zichtbaar bijdraagt aan de resultaten van jouw team.

Dalio voert inzicht in competenties en vaardigheden van mensen tot in alle details door. Bij Bridgewater maken ze bijvoorbeeld gebruik van baseball cards en dot collectors. Beide instrumenten zijn tools om informatie over mensen te verzamelen. Op baseball cards staan de sterke en zwakke punten van iemand inclusief de onderbouwing van dat oordeel. De dot collector geeft tijdens vergaderingen op tientallen eigenschappen positieve of negatieve oordelen (“stippen”). Daarmee kom je tot een beter en gedragen oordeel. Om dit binnen een organisatie voor elkaar te krijgen moet je een aantal andere principes omarmen. Dalio heeft het dan over radicale eerlijkheid en radicale openheid. Ook die voert hij tot in de haarvaten van Bridgewater door. Alleen als mensen eerlijk en open zijn kom je tot zinvolle discussies over de kwaliteit van de producten en diensten die je levert. Je moet je niet onthouden van commentaar (veel mensen zeggen tijdens een vergadering niets) maar elkaar de waarheid kunnen vertellen. Waarheid niet op basis van emotie maar op basis van feiten, argumenten en heldere logica. Dus analytisch tot op het bot.

Dalio vat Bridgewater samen als een ideeënmeritocratie. Iedereen kan ideeën inbrengen en die ideeën worden bevraagd en uitgedaagd zodat het idee steeds verder rijpt en tot wasdom komt. Dalio heeft daar een heel proces voor beschreven (de “machine’ zoals hij het omschrijft) met gesystematiseerde besluitvorming inclusief gebruik van ontzettend veel data en algoritmes. Uiteindelijk leidt de ideeënmeritocratie met radicale waarheid, radicale transparantie en geloofwaardige gewogen besluitvorming wat hem betreft tot blije klanten en werknemers. Op zichzelf wordt dit door de feiten voor Bridgewater ondersteund. Bridgewater is het grootste hedgefonds ter wereld, behoort tot de belangrijkste privé bedrijven in Amerika en heeft tal van onderscheidingen uit zijn bedrijfstak ontvangen.

De verdediging van zijn aanpak op bladzijde 340 slaat mijns inziens de spijker op zijn kop: houd niet verborgen wat je denkt, houd problemen niet onder tafel, laat kritiek niet alleen van de top naar beneden stromen, zorg voor objectieve criteria om mensen te beoordelen en hanteer de hoogste maatstaven voor betekenisvol werk en betekenisvolle relaties. Hier kan ik weer de relatie met agile leggen. Ook agile zorgt voor transparantie, omarmt feedback, bouwt sterke teams en wil mensen betekenisvol werk laten doen. Door kleine teams, regelmatige levering en direct klantcontact is dat ook mogelijk. Je ziet gelijk resultaat en je ziet tevreden klanten.

Wat Dalio tot in extremen doorvoert is niet voor iedereen en voor elk bedrijf toepasbaar. Bridgewater krijgt wel eens het verwijt dat ze een sekte zijn terwijl Dalio betoogd dat dit geenszins het geval is. Daar ben ik voor wat betreft de definitie mee eens maar het zo grondig en fundamenteel doorvoeren van zijn principes zal voor veel bedrijven een culturele brug te ver zijn. Toch denk ik dat de kern van zijn principes ontzettend nuttig en van meerwaarde is. Daarover nadenken en kijken wat binnen jouw bedrijf mogelijk is betekent al vooruitgang.

Recensies (2)

Recensie door Wiemer Renkema 

Een boek dat op de bestsellerslijst staat van The New York Times en geschreven is door, volgens Time Magazine, een van de meest invloedrijke personen ter wereld, lees je toch net even anders.

Ray Dalio heeft een fortuin gemaakt met Bridgewater, een investeringsbedrijf, en in zijn boek Principes schrijft hij over de lessen die hij leerde in de afgelopen veertig jaar. Het is een intrigerend boek...

Lees verder >
Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag.