Veiligheid en burgerschap in een netwerksamenleving
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789054549918Samenvatting
Veiligheid is een centrale conditie voor menselijk samenleven. Dat lijkt tegenwoordig meer dan ooit het geval: veiligheid is steeds meer de noemer waaronder de maatschappij zich organiseert. Dat kan allerlei kanten op: van gated communities tot burgerinitiatieven en van een controlestaat tot een open samenleving. Dit boek gaat dan ook over orde, controle, politie, toezicht en veiligheidsnetwerken. Maar ook over vertrouwen, sociale cohesie en burgerparticipatie.
De behoefte aan veiligheid kan burgerschap maken of breken. De bundel behandelt de relatie tussen veiligheid en burgerschap vanuit verschillende disciplines. Perspectieven vanuit de grote stad, media, politie en andere veiligheidsorganisaties zijn gecombineerd met beschouwende artikelen over 'risicoburgers', netwerksamenleving, integratieproblematiek, insluiting en uitsluiting.
Veiligheid en burgerschap zijn geen onproblematische categorieën, toch dienen ze zich aan als gecombineerd Leitmotiv van de 21e eeuw. De netwerksamenleving biedt een nieuw kader om de uitdagingen van deze tijd tegemoet te treden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Risicoburgers
3. Een politiek van versplintering
4. Gecontroleerd hedonisme
5. Kunnen we wel met elkaar samenleven?
6. Angstige burgers
7. Tussen schijn en werkelijkheid
8. Culturen in beweging
9. Nodale orde
10. Ruimte voor de politiefunctie
11. Vervagend blauw
12. Burgerparticipatie in veiligheidsprojecten
13. Burgers in veiligheid
14. Bange burgers, doortastende dienstverleners
Literatuur
Websites
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan