Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De bedrijfscultuur als ziel van de onderneming

Zin en onzin over cultuurverandering

Gebonden Nederlands 2006 4e druk 9789055941872
10
Voormalig top 10Totaal 92 dagen
EvergreenTotaal 976 dagen
Verkooppositie 5836Hoogste positie: 2
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

De bedrijfscultuur, ooit een begrip uit de ivoren toren van bedrijfskundewetenschappers en sociologen, is inmiddels voor managers, directies en bedrijfsadviseurs die in de praktijk met verandering te maken hebben, uitgegroeid tot een zaak van essentieel belang. Het toenemende aantal fusies, overnames en herstructureringen waarmee wij dagelijks worden geconfronteerd, heeft geleid tot een reeks van botsingen tussen bedrijfsculturen. Managers die tot integratie willen overgaan zullen daarom eerst inzicht moeten krijgen in het ingewikkelde mengsel van gedragingen, waarden en gemeenschappelijke veronderstellingen dat aan het functioneren van organisaties ten grondslag ligt.

Hoewel het begrip bedrijfscultuur de meeste managers wel bekend is, schort het bij velen van hen aan een volledig inzicht in wat bedrijfscultuur nu eigenlijk is, in de wijze waarop bedrijfscultuur functioneert en in hun mogelijkheden om er verandering in te brengen.

Edgar Schein heeft wat het onderzoek van bedrijfsculturen betreft een pioniersrol vervuld en geldt op dit terrein als de deskundige bij uitstek. Hij heeft duizenden wetenschappers en cultuurveranderaars geholpen greep te krijgen op de culturele processen die zich in de huidige ondernemingen afspelen. In deze publicatie stelt hij zijn uitgebreide ervaring en deskundige adviezen beschikbaar voor managers op welk terrein ook.

De hoofdstukken zijn ingedeeld naar de vragen die managers zichzelf vaak stellen, zoals: wat is een bedrijfscultuur, hoe kan ik die vaststellen, hoe kan ik die veranderen? Hij zet in begrijpelijke taal uiteen waaruit een bedrijfscultuur bestaat en legt uit hoe bedrijfscultuur invloed uitoefent op de manier waarop mensen hun werk doen. Hij geeft de lezer duidelijke richtlijnen om te kunnen vaststellen hoe hun huidige bedrijfscultuur er eigenlijk uitziet en om te bepalen of die voor de medewerkers, de doelstellingen van de onderneming en de producten die ze levert, nog steeds de beste is. Hij geeft tevens praktische adviezen voor een effectieve cultuurverandering in allerlei soorten bedrijven en dat op een manier die voor iedereen zowel gemakkelijk te begrijpen als uitvoerbaar is.

Specificaties

ISBN13:9789055941872
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:168
Uitgever:Scriptum
Druk:4
Verschijningsdatum:14-2-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (1)

recensie
De bedrijfscultuur als ziel van de onderneming
Hilde Veraart-Maas | 6 september 2000
De combinatie van veertig jaar advies- én wetenschappelijke ervaring levert in 'De bedrijfscultuur als ziel van de onderneming' unieke kennis op over de geheel eigen dynamiek van de organisatiecultuur. Wie hoopt instant recepten voor cultuurverandering te vinden in dit boek wordt teleurgesteld. Wat Schein wél biedt: heldere ideeën en inzichten, beeldende, verduidelijkende casuïstiek waar menig organisatieadviseur van zal watertanden, aanbevelingen en bondige samenvattingen. Kortom: een uitdaging tot reflectie. Schein raakt precies in de kern waarom het fenomeen organisatiecultuur zich niet laat creëren en zet een klassieker neer binnen de veelheid aan literatuur over organisatiecultuur.
Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
26 stemmen
6
12
5
3
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Galerij der Groten: Edgar Schein
Jeroen Ansink 30 november 2011 Gevormd door de Korea-oorlog en de werkvloer van de Digital Equipment Corporation. Als mede-oprichter van de sociale psychologie is emeritus MIT-hoogleraar Edgar Schein een van 's werelds meest toonaangevende experts op het gebied van bedrijfsculturen. ‘Cultuurveranderingen slagen pas als bedrijven het mes op de keel hebben.’

Over Edgar Schein

Edgar H. Schein is hoofddocent en emeritus-hoogleraar management aan de Sloan School of Management van het Massachusetts Institute of Technology. Hij deed in 1947 kandidaats onderwijskunde aan de universiteit van Chicago, aan de Stanford-universiteit doctoraal sociale psychologie, en promoveerde in 1952 aan de Harvard-universiteit in de sociale psychologie. Zijn belangrijkste onderzoeksactiviteiten speelden zich af op een groot aantal terreinen, en liepen uiteen van onderzoek naar de hersenspoeling van krijgsgevangenen in Korea en China, managementdevelopment en socialisering van organisaties, tot en met een diepgaande studie van carrières in het management. Zijn belangstelling voor de cultuur kwam in de eerste plaats voort uit zijn klinisch werk binnen organisaties waarin de cultuur buitengewoon duidelijk zichtbaar was. Hij is mede-redacteur van de prestigieuze reeks uitgaven over organisatieontwikkeling van Addison-Wesley (een initiatief van Richard Beckhard en Warren Bennis uit 1969). Andere recente boeken van hem zijn onder andere 'Process Consultation Revisited: Building the Helping Relationship' (1999), 'Career Survival' (Jossey-Bass Pfeiffer, 1993), en 'Organizational Culture and Leadership (tweede druk, Jossey-Bass, 1992). Schein was van 1972 tot 1981 voorzitter van de vakgroep organisatieonderzoek van de Sloan School of Management en is ten aanzien van cultuur, organisatie- en loopbaanontwikkeling adviseur geweest van een hele reeks organisaties overal ter wereld. Hij is Fellow van de American Psychological Association en de Academy of management, lid van de raad van bestuur van de Sciety for Organizational Learning en oprichter van Reflections: The SOL Journal. Hij geldt als een van de grondleggers van organisatiepsychologie.

Andere boeken door Edgar Schein

Inhoudsopgave

Voorwoord van Warren Bennis
Voorwoord van de schrijver

Deel 1. Kernvragen over de bedrijfscultuur

1. Waarom is bedrijfscultuur zo belangrijk?
2. Wat is een bedrijfscultuur eigenlijk?
3. Waarop is een bedrijfscultuur gebaseerd?
4. Hoe kunt u uw eigen bedrijfscultuur leren kennen?

Deel 2 - De bedrijfscultuur in de praktijk

5. Creëren, ontwikkelen en veranderen van de bedrijfscultuur in een beginnende onderneming
6. Transformerende veranderingen: de oude cultuur afleren en een nieuwe aanleren
7. Bedrijfsculturele processen in volwassen ondernemingen
8. De ontmoeting van culturen: overnames, fusies, joint ventures en andere in elkaar geschoven organisaties
9. De culturele werkelijkheid voor de serieuze culturele leider

Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De bedrijfscultuur als ziel van de onderneming