Lees verder
Henk Stultiens houdt zich bezig met het innoveren van communicatie & organisatie. Daarnaast onderzoekt hij communicatieprocessen.
Meer over de auteursHet fenomeen status
Waarom we ons gedragen zoals we doen
Paperback Nederlands 2004 1e druk 9789055943739Samenvatting
Waarom hebben we respect voor deze leraar en moeite met die minister? Waarom doen vrouwen water bij de wijn en doen mannen er een schepje bovenop? We stapelen reorganisatie op training op evaluatie, maar waar zit de echte verandering?
Sommige zaken liggen zo aan de oppervlakte dat we ze nauwelijks meer waarnemen. Zoals een vis kan vergeten dat hij in water zwemt, zo zijn wij vergeten dat we in onze interactie met anderen voortdurend onze verhouding tot elkaar bepalen. Het zijn deze verhoudingen, van moment tot moment weer anders, die de doorslag geven.
Aan de hand van het nieuwe begrip 'interactiestatus' werken de auteurs een model uit dat onze communicatiepatronen beschrijft en inzichtelijk maakt. Inzicht in interactiestatus geeft ons het gereedschap om menselijke dilemma's te doorgronden, conflicten sneller te doorzien en te snappen waar de oplossing ligt. Een scherpe analyse van een herkenbaar fenomeen, bruikbaar voor iedereen die op een of andere manier professioneel met gedrag, communicatie en beleid bezig is.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Henk Stultiens
Over Luuk Stultiens
Inhoudsopgave
Inleiding
Leeswijzer
Wat het is
1. Welke statussoorten houden de samenleving draaiende?
2. Verheldering van aan rangorde gerelateerde begrippen
3. De essentie van communicatie is status
4. Gelijkwaardigheid en de ongelijke status
5. Status van individu tot maatschappij
Hoe het werkt
6. Status bij mannen en bij vrouwen
7. Winnen als drijfveer.
8. De biologie van statuspatronen
9. Mensenproblemen zijn in feite statusproblemen
10. Pesten, agressie en organisatieverstarring
11. Rattengedrag onschadelijk maken
Nawerk
Over de auteurs
Dankwoord
Literatuur
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan