Drs. Dick Both begeleidt teams, leidinggevenden, bestuurders en toezichthouders bij leiderschaps- en organisatieontwikkeling als adviseur, coach en trainer. Ook staat hij ‘met de voeten in de modder’ als interim-directeur of rector. Hij doet dit vanuit het organisatieadviesbureau Both & De Bruijn; leiderschap ontwikkelen! Dick is vooral werkzaam in de non-profitsector.
Meer over de auteursOnderwijs vraagt leiderschap
Met een voorwoord van Mathieu Weggeman
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 1e druk 9789055945139Samenvatting
Leiderschap is cruciaal. Zeker in het onderwijs, waar het niet gaat om zaken en papieren maar om mensen en manieren. Goed leiderschap zorgt voor professionele groei en bloei van mensen op de verschillende niveaus in de school.
Leiderschap begint bij de basis, de plaats waar het primaire proces plaatsvindt. Dat is in het klaslokaal, in de interactie tussen de leraar en de leerling. De interactie op de andere niveaus, die tussen de leidinggevende en de leraar en de bestuurder en de leidinggevende, staan in dienst van het primaire proces: het geven van uitstekend onderwijs. Het is nodig dat mensen zich op alle niveaus afvragen wat de leerlingen beter worden van hun werk, wat hun leiderschap bijdraagt aan goed onderwijs. Dat zorgt voor verbinding tussen de verschillende niveaus en voorkomt het ontstaan van verschillende 'wereldjes' in de school.
Leiderschap is een complex en moeilijk af te bakenen thema. Er bestaan veel opvattingen over wat (goed) leiderschap inhoudt en wat effectieve leiders doen. Wat de vele literatuur over dit thema in ieder geval duidelijk maakt is dat hoe we leiders en leiderschap omschrijven in belangrijke mate afhangt van het perspectief dat we kiezen. De auteurs van dit boek kiezen voor acht aspecten als het repertoire voor goed leiderschap in een school. Deze acht aspecten zijn grotendeels ontleent aan de inhoud van het boek 'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' van Mathieu Weggeman.
Met behulp van deze acht leiderschapsaspecten doen de auteurs een praktische handreiking aan leiders (leraren, leidinggevenden en bestuurders) in het onderwijs om (meer) werk te maken van goed leiderschap op school. In het belang van de mensen om wie het daar allemaal draait: de leerlingen!
Zie ook www.onderwijsvraagtleiderschap.nl
'Het tegendraadse boek zet besturen, directies én leraren met beide benen op de grond. Want hoewel die drie een verschillende positie hebben, geven ze allemaal leiding. Het bestuur aan de directie, de directie aan de leraren, de leraren aan de leerlingen. Dat kunnen ze alleen op een goede manier doen als ze hun „collectieve ambitie” helder hebben. De collectieve ambitie is volgens het boek een van de acht aspecten die bijdragen aan een professionele cultuur op school.'
Uit: Terug naar de bovenmeester, maar dan eigentijds
Reformatorisch Dagblad, 03-04-2012 | Evert van Dijkhuizen
'Het boek 'Onderwijs vraagt leiderschap!' verbindt drie interactieniveaus (Leraar-Leerling; Leidinggevende-Leraar; Bestuurder-Leidinggevende) aan actuele wetenschappelijke inzichten over leiderschap. Hierbij blijven bijdragen van de auteurs niet hangen aan een theoretisch kader, maar vinden invulling in genoemde praktijkvoorbeelden en een scan die leiders (op groeps- en schoolniveau) kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in de breedte van de verankering van de acht aspecten in hun leiderschapsstijl.'
Uit: Direct, april 2012, Martin de Kock
Specificaties
Lezersrecensies
Over Alex de Bruijn
Inhoudsopgave
Waarom dit boek?
Inleiding
Aspect 1: Collectieve ambitie
Aspect 2: Inspireren
Aspect 3: Communiceren
Aspect 4: Duidelijk zijn over resultaat en feedback geven
Aspect 5: Assertief optreden
Aspect 6: Hitteschild zijn
Aspect 7: Een gezaghebbende, maar dienende en bescheiden attitude
Aspect 8: Sturen op flow
Nawoord
Bijlagen:
-Leidinggeven aan professionals in het onderwijs
-Leidinggeven aan leerlingen in het onderwijs
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan