Prof. dr. Hans de Bruijn is hoogleraar bestuurskunde aan de Faculteit Techniek, Bestuur en Management van de Technische Universiteit Delft. Hij is daarnaast onder andere verbonden aan de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in Den Haag en programmaleider Governance aan het Netherlands Institute for City Innovation Studies.
Foto, Sake Elzinga
Meer over Hans de BruijnGeert Wilders in debat
Over de framing en reframing van een politieke boodschap
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789059315440Samenvatting
Geert Wilders domineert nu al een aantal jaren het politieke debat. Zijn tegenstanders uit het midden lijken nauwelijks vat op hem te krijgen. In dit essay analyseert Hans de Bruijn de wijze waarop Wilders het debat voert. Hij bespreekt de 'frames' die Geert Wilders hanteert en laat zien wat de intelligentie van deze frames is. Opponenten die zich in Wilders' frames laten lokken, staan eigenlijk al bij voorbaat op achterstand.
Wie met een krachtig frame van zijn opponent wordt geconfronteerd, heeft een strategie van 'reframing' nodig: het ontwikkelen van alternatieve frames, die de tegenstander op achterstand zetten.
Het gaat in dit essay om dit politieke spel van framing en reframing en niet om het gelijk van de een of het ongelijk van de ander. De auteur doet een aantal oefeningen in reframing, die de lezer wellicht helpen het huidige debat te begrijpen, er zelf aan mee te doen of hem stimuleren om eigen strategieën van reframing te ontwikkelen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Het ABC van politieke framing
3. David en Goliath – de underdog en de gevestigde orde
4. Wilders' frames
5. Oefeningen in reframing
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan