Ru Klein is docent aan de Opleiding Communication & Multimedia Design van de Haagse Hogeschool.
Meer over Ru KleinOntwerpstrategieën voor user experience design
Kiezen voor de juiste ontwerpaanpak
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789059408869Samenvatting
Methodische wendbaarheid is belangrijk voor elke user experience designer.
Elke user experience designer stelt zich aan het begin van een nieuw project de vraag: hoe kies ik een goede aanpak voor mijn ontwerpproces? Waar moet ik op letten? Dit boek geeft antwoord.
Diverse vragen komen langs. Hoe kan ik de ontwerpsituatie zo analyseren dat ik weet welke ontwerpstrategie ik moet kiezen? Welke uitdaging zit er in mijn ontwerpprobleem? Met wat voor project word ik geconfronteerd? Hoe houd ik rekening met de organisatie en de opstelling van de opdrachtgever bij het kiezen van mijn aanpak? Hoe werken mijn collega’s? Hoe steek ik in op agile werken? Hoe kan ik de gebruikers erbij betrekken? Het stellen van deze vragen helpt bij het kiezen van een ontwerpstrategie.
De aanpak in dit boek is uniek. Er wordt een compleet proces beschreven voor het (leren) kiezen van een ontwerpstrategie in relatie tot de concrete ontwerpsituatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Designing the design process
Twee aanpakvragen
Voor wie is dit boek bestemd?
Waar gaat dit boek niet over?
Een korte gang door het verhaal
Een unieke aanpak
2. User experience design en de UX-designer
Een visie op user experience design
-Het begrip user experience
-De honingraat van Morville als voorbeeld
-De samenstelling van een UXD-team als voorbeeld
-Onze visie op user experience design
De rol van de user experience designer
-Een blik op vacaturebeschrijvingen
-De rol van de user experience designer
3. Softwareontwikkeling: van waterval naar agile
Introductie
Agile-softwareontwikkeling: korte geschiedenis
Agile en user experience design: hoe moet dat samen?
De praktijk bij een Nederlands ontwerpbureau
Agile en de user experience designer
4. Een duik in de gereedschapskist voor UXD
Introductie
Totaalaanpakken en toolkits
Origineel werk
Agile en UXD
Speciale technieken
Lenen bij de buren
Een goed gevulde gereedschapskist
5. Een strategie kiezen: ontwerpen van ontwerpprocessen
Introductie
Drie activiteiten
Het proces
Het resultaat: de ontwerpstrategie
Van ontwerpstrategie naar planning en presentatie
Een leerzaam proces
6. Activiteit 1: exploreren van het ontwerpproces
Design space analysis als model
-Vragen, opties en criteria
-Vuistregels en een stappenplan
Design process exploration: een manier van denken
-Design process exploration op de globale aanpak
-Design process exploration op specifieke activiteiten
-Hoe gaat het verder?
7. Activiteit 2: oriënteren in de vakkennis
Introductie
Een methode verkennen: rapid contextual design
-Verkenningsvragen
-Verkenning van de methode
-rapid contextual design
Een techniek verkennen: moodboards
-Opnieuw de verkenningsvragen
-Verkenning van de techniek moodboards
-En hoe gaat het verder?
8. Activiteit 3: analyseren van de ontwerpsituatie
Introductie
De negen vergrootglazen
-De ontwerpknoop ontwarren
-De ontwerpknoop
-Meryems analyse
-Meryems oplossing
-Analysevragen voor de ontwerper
Herkennen van de ontwerpuitdaging
-De ontwerpuitdaging
-Wordt het wel state-of-the-art?
-Wordt het wel spannend?
-Analysevragen voor de ontwerper
Werkprocessen in de context
-De context van ons werk
-User experience design en softwareontwikkeling
-Inbedding in ruimere processen
-Analysevragen voor de ontwerper
Fasen en activiteiten in het ontwerpproces
-De fasen en activiteiten
-Analysevragen voor de ontwerper
-Een app voor Krachtpats!
Drie ontwerpaspecten
-De drie ontwerpaspecten
-Drie belangrijke subdisciplines
-Een project met nadruk op information architecture
-Een project met nadruk op interaction design
-Continue aandacht voor de drie ontwerpaspecten
-Analysevragen voor de ontwerper
Innovatief of anders: soorten projecten
-Vier soorten user-centered design-projecten
-Accentuering van specifieke activiteiten
-Verschillen bij itereren en prototypen
-Analysevragen voor de ontwerper
Het spel met de gebruikers
-Soorten informatie over gebruikers
-Informatiebehoeften in de loop van het ontwerpproces
-Naar concrete vragen over gebruikers
-Analysevragen voor de ontwerper
Vaardigheden van collega’s
-Onze collega’s
-Inventariseren van vaardigheden
-Analysevragen voor de ontwerper
Tijd (=geld)
-Ruim in de tijd
-Krap in de tijd
-Analysevragen voor de ontwerper
9. Methodische wendbaarheid en repertoireverbreding
Waarde van de aanpak
Drie opbrengsten
Experimenteren doet leren
Bibliografie
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan