Consument en verzekering
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789077320907Samenvatting
De positie van de verzekeringsconsument krijgt een steeds belangrijkere plaats in de bedrijfsvoering van verzekeraars. Dit is met name (maar niet uitsluitend) een gevolg van de invoering van consumentenbeschermende regelgeving. Maar er is meer dan alleen het juridische perspectief. Aandacht verdienen ook kwesties als het meten van klanttevredenheid bij afnemers van verzekeringsproducten, reputatieschade en de verzekeringsbranche, en customer relationship management (CRM) en de verzekeringsbranche.
Op vrijdag 19 maart 2010 vond in dit kader het multidisciplinaire symposium 'Consument en verzekering' plaats. In deze bundel treft u vijf van de aldaar door de sprekers gehouden voordrachten aan:
- Het begrip 'consument' in het verzekeringsrecht: nationale en Europese perspectieven - Prof. dr. J.G.J. Rinkes-Uitleg van verzekeringsvoorwaarden: wie draagt het nadeel bij (vermeende) onduidelijkheden en onbegrijpelijkheden in verzekeringsvoorwaarden: de verzekeraar of de (consument-) verzekerde - Dr. M.L. Hendrikse
- De geschillenbeslechting bij het Kifid nader beschouwd - Mr. D.P.C.M. Hellegers
- Informatieverstrekking aan consumenten bij beleggingsverzekeringsen - Prof. dr. W.M.A. Kalkman
- Over reputatie bij verzekeraars - Prof. dr. J.L.A. van Rijckevorsel
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Het begrip 'consument' in het verzekeringsrecht: nationale en Europese perspectieven - Prof. dr. J.G.J. Rinkes
1.1 Inleiding
1.2 Het begrip 'consument' in verzekeringsrechtelijke regelingen
1.3 De zwakke partij?
1.4 De positie van de consument
1.5 Opkomst van het consumentenrecht
1.6 Het beeld van de consument
1.7 Handhaving van consumentenbelangen
1.8 Nieuwe regels ter bescherming van de consument
1.9 Consument en markt
1.10 Europees verzekeringsrecht en de consument
1.11 Consumentenrecht: informatie en transparantie
1.11.1 Transparantie, eerlijkheid en ongeschreven recht
1.12 Consumentenverzekeringen
1.13 Consumentenproblemen en consumententevredenheid bij verzekeringen
1.14 Europees verzekeringsrecht en consumentenbescherming
1.15 Het begrip 'consument' in de rechtspraak van de Hoge Raad: een overzicht /
1.15.1 Samenvatting
1.16 Tot slot: het begrip 'consument' in het verzekeringsrecht
2. Uitleg van verzekeringsvoorwaarden: wie draagt het nadeel bij (vermeende) onduidelijkheden en onbegrijpelijkheden in verzekeringsvoorwaarden: de verzekeraar of de (consument-)verzekerde? - Dr. M.L. Hendrikse
2.1 Algemeen
2.2 Fase 1: Is de betrokken verzekeringsvoorwaarde duidelijk, onduidelijk of onbegrijpelijk?
2.2.1 Algemeen
2.2.2 De Haviltex-norm
2.2.3 De CAO-norm
2.2.4 De verhouding tussen de Haviltex-norm en de CAO-norm
2.2.5 Mogelijke resultaten van het eerstefaseonderzoek
2.3 Vier mogelijke scenario's in het kader van fase 2
2.3.1 Fase 2, mogelijkheid a: er is sprake van een onduidelijk beding en tegenover elkaar staan een verzekeraar en een consument-verzekerde
2.3.2 Fase 2, mogelijkheid b: er is sprake van een onduidelijk beding en tegenover elkaar staan een verzekeraar en een niet-consument- verzekerde
2.3.2.1 Algemeen
2.3.2.2 Oprekking van het begrip 'consument' in geval van een 'gemengde overeenkomst'
2.3.2.3 HR Liszkay II: uitleg contra proferentem als gezichtspunt bij niet-professionele verzekerden
2.3.2.4 Ook een contra-proferentemregel ten gunste van niet-consumentverzekerden?
2.3.3 Fase 2, mogelijkheid c: er is sprake van een onbegrijpelijke clausule en tegenover elkaar staan een verzekeraar en een consument-verzekerde
2.3.4 Fase 2, mogelijkheid d: er is sprake van een onbegrijpelijke clausule en tegenover elkaar staan een verzekeraar en een verzekerde die geen consument is
3. De geschillenbeslechting bij het Kifid nader beschouwd - Mr. D.P.C.M. Hellegers
3.1 Inleiding
3.2 De reglementen per 1 november 2009
3.2.1 Woord vooraf
3.2.2 Het reglement van de geschillencommissie
3.2.3 Het reglement van beroep
3.3 Voldoet het Kifid als erkende geschilleninstantie na de reglementswijzigingen nog wel aan de in art. 45 Bgfo gestelde eisen?
3.4 Rechtsbescherming consument
3.5 Afsluitende opmerkingen
4 Informatieverstrekking aan consumenten bij beleggingsverzekeringen - Prof. dr. W.M.A. Kalkman
4.1 Inleiding
4.2 Wat is een beleggingsverzekering?
4.3 Mogen levensverzekeraars beleggingsdiensten verlenen aan verzekeringnemers?
4.4 De omvang van de informatieverplichting van de verzekeraar over kosten, risico's en rendementen door de tijd heen
4.4.1 De internationale achtergrond van de informatievoorschriften
4.4.2 Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers 1994 (Riav 1994)
4.4.3 Code Rendement en Risico 1996
4.4.4 Onderzoeksrapport informatieverstrekking aan verzekeringnemers
4.4.5 Code Rendement en Risico 1998
4.4.6 Regeling informatieverstrekking aan verzekeringnemers 1998 (Riav 1998)
4.4.7 Beleidsregels Riav 1998
4.4.8 Productvervlechting en vervaging van sectorale grenzen
4.4.9 Financiële bijsluiter
4.4.10 Wet financiële dienstverlening vanaf 1 januari 2006
4.4.11 Rapport Commissie De Ruiter van 19 december 2006
4.4.12 Wet op het financieel toezicht vanaf 1 januari 2007
4.4.13 Wet op het financieel toezicht vanaf 1 januari 2008
4.5 Waarom koos de wetgever voor een indirecte weergave van het effect van kosten op het rendement?
4.6 Verleden niet beoordelen met inzichten en normen van vandaag
4.7 Afsluitende opmerkingen
5. Over reputatie bij verzekeraars - Prof. dr. J.L.A. van Rijckevorsel
5.1 Inleiding: Waarom houden ze niet van ons?
5.2 Wat is reputatie?
5.2.1 De financieel-economische definitie van reputatie
5.2.2 De gedragseconomische definitie van reputatie
5.2.3 Perceptie
5.2.4 Prestatie
5.2.5 Vertrouwen
5.2.6 Het verband tussen imago en reputatie
5.2.7 Stakeholders
5.3 Het belang van het reputatierisico
5.3.1 Financieel-economisch belang
5.3.2 Direct bedrijfseconomisch belang van blootstelling aan het reputatierisico (anders dan verlies aan beurswaarde)
5.3.3 De kredietcrisis en reputatie
5.3.4 Vanwege toezicht
5.4 Het kwantificeren van het reputatierisico
5.4.1 De meetbaarheid van reputatie
5.4.2 Prestatie
5.4.3 Publiciteit
5.4.4 Discussie
Bijlage 1
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan