Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 21% korting

Van meetbaar naar merkbaar, van duurzaam naar dierbaar

52 reflecties

Gebonden Nederlands 2020 9789078876236
Laatste exemplaar! Op=Op!
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
24,95
19,95
VOORDEEL - 21% korting

Samenvatting

In 'Van meetbaar naar merkbaar, van duurzaam naar dierbaar' maakt Guido van de Wiel je deelgenoot van zijn ‘ecologica’: een leven waarin het professionele en het persoonlijke steeds vaker samenvallen.

Met humor en diepgang laat hij zien hoe je andere keuzes gaat maken als merkbaarheid en dierbaarheid je ankers zijn. Door je zesde zintuig te gebruiken, krijgt het zachte stemmetje in jezelf ineens een microfoon, een volumeknop en een klankkast.

Deze bundel is gebaseerd op columns die de auteur schreef tussen 2013 en 2020 voor de e-magazines van het Tijdschrift voor Coaching en het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties. Enkele teksten zijn tot stand gekomen met medewerking van Wouter Hart, Merlijn Ballieux, Lia Hol en Sjef Drummen.

52 Reflecties op:
- Leiderschap en sturing
- Samenwerking en teamwork
- Coaching en ontwikkeling
- Veranderen en leren
- Inclusie en verbinding
- Innovatie en creativiteit
- Trends en tijdsgeest

Specificaties

ISBN13:9789078876236
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:208
Druk:1
Verschijningsdatum:23-10-2020
Hoofdrubriek:Leiderschap
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

Over Guido van de Wiel

Guido van de Wiel is eigenaar van Wheel Productions, een bedrijf dat zich toelegt op storytelling in organisaties. Hij is als coach verbonden aan de business schools Rotterdam School of Management en Tias. Verder is hij verbonden aan Verdraaide organisaties, De Veranderbrigade en HRcommunity. Van 2012 tot en met 2016 was hij daarnaast hoofdredacteur van het platform www.duurzaamnieuworganiseren.nl. Hij schreef onder meer (mee aan) publicaties als 'Teams van de toekomst', 'Cirkel van verandering' en 'Organiseren met toekomst'. Eind 2015 is hij uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 15-16.

Andere boeken door Guido van de Wiel

Inhoudsopgave

INTRODUCTIE – LIFE MATTERS 8

DEEL I LEIDERSCHAP EN STURING 16
1. Competitie is zoooo 2003 … 17
2. Management- en HR-instrumenten halen vaak de variatie uit organisaties 20
3. Interplacement als alternatief op ontslag 23
4. Incongruent leiderschap 25
5. Gevangen in de KPI van een vrije-uitloopkip 28
6. Chaos en ordner: sturing via principes 30
7. Covey revisited: begin niet(!) met het einde voor ogen 33

DEEL II SAMENWERKING EN TEAMWORK 36
8. Eteamologie: zicht op teams van de toekomst 37
9. Paradox in teamwork: het bouwen van vertrouwen 40
10. Het geheim van goede samenwerking 43
11. ‘Roekelijk’ met mensen omspringen in een team 46
12. Zwermen vol egoïsten: de zwerm gedemystificeerd 49
13. Twinagers gezocht 53
14. De volgende stap na ketensamenwerking 56

DEEL III COACHING EN ONTWIKKELING 60
15. Zelfhulpcoaching 61
16. Van complementair naar complimentair 65
17. Coachen op een belangrijke drie-eenheid 67
18. Educatie: naast Bildung ook plaats voor Gründung 70
19. Ontwikkelen van je echtheid en het ontmaskeren van je ‘eigenlijkheid’ 73
20. Achteruitgaan als vorm van vooruitgang 76
21. Eeuwenoude tips voor corona en andere crises 78
22. Van O naar O 82

DEEL IV VERANDEREN EN LEREN 86
23. De toekomende tijd van leren is: rebel-leren 87
24. Get over cute 90
25. Veranderen in de echte wereld 94
26. Meester in leerlingschap, deel 1 98
27. Meester in leerlingschap, deel 2 102
28. De leraar als coach 106
29. Obstakels en hulpmiddelen 110

DEEL V INCLUSIE EN VERBINDING 114
30. Ondernemen vanuit overgave: van prosperity naar prospirity 115
31. Geen verbinding 122
32. De opgeknipte afdeling versus de hele organisatie 125
33. Anciënniteit is soooo overrated 128
34. Kennis verzacht 132
35. Voorwaardelijke compassie? 134
36. Steen der wijzen 137
37. Omgaan met tegenslag 140

DEEL VI INNOVATIE EN CREATIVITEIT 148
38. Het veranderprincipe ‘creating unlikely connections’ 149
39. Het vinden van flow 152
40. Drie managementlessen van een huisvrouw en een printer uit 1985 155
41. Less is more 159
42. Into-the-box denken 161
43. Intelligentie: geen trait, maar state 164
44. Pay it forward: voorbij transacties en trade-offs 167

DEEL VII TRENDS EN TIJDSGEEST 170
45. Hoe twee mobieltjes als oogkleppen gaan fungeren 171
46. Ideeën upcyclen 174
47. Een risicoloos bestaan 177
48. Loskomen van tradities 180
49. De randen van de dag 183
50. HR staat voortaan voor het nieuwe vakgebied Humans & Robotics 186
51. Hoe computers leren (en wat wij daarvan kunnen leren) 189
52. Als we 120 jaar oud worden … 192

NAWOORD – VAN EEN PARADIGMA VAN SLIM, NAAR EEN PARADIGMA VAN WIJS 195
Met medewerking van 201
Meer lezen? 202
Over de auteur 205
Gebruikte bronnen 206

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Van meetbaar naar merkbaar, van duurzaam naar dierbaar