Salafisme
Utopische idealen in een weerbarstige praktijk
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789079578504Samenvatting
Met de radicale islam wordt in de media meestal Salafisme bedoeld, een van de meest besproken trends binnen de islam. De bredere samenleving bekijkt deze islamitische stroming met argusogen, de grotere moslimgemeenschap ervaart het salafisme vaak als intolerant.
Salafisme is geregeld onderwerp van felle discussies. Dat begon in Nederland in 2002 met een debat over twee jongens uit Eindhoven die het leven lieten in Kashmir. Zij waren verwoede deelnemers aan discussies over geloof en politiek op Marokko.nl en frequente bezoekers van de Al Fourqaan moskee in Eindhoven.
In de tien jaar daarop bleven Salafisten in Nederland in het nieuws, met een tijdelijke piek in 2004 na de moord op Theo van Gogh. Die werd gepleegd door Mohammed Bouyeri, een Marokkaans-Nederlandse moslim uit het salafisme circuit. Ook de huidige trek van islamitische jongeren naar oorlogsgebied in Syrië en naar islamitische opleidingsinstituten in Jemen roept vragen op over hun godsdienstige motieven om tot actie over te gaan en Nederland te verlaten. Maar in de ogen van de aanhangers zelf is salafisme helemaal geen gevaar voor de samenleving. Het is een poging om te leven volgens de zuivere Islam, zoals deze bedoeld is door de Profeet.
Wat is salafisme eigenlijk? Waar komt het vandaan en hoe verspreidde het zich naar Nederland? Hoe wordt de islam door salafistische moslims beleefd en gepraktiseerd op internet? Welke doctrines en praktijken zijn kenmerkend voor moslims die zich bekennen tot deze beweging? In dit boek brengen drie experts historische, islamologische en antropologische kennis bij elkaar over salafisme in het Midden-Oosten en Europa: van haar vroege ontstaansgeschiedenis tot aan de hedendaagse debatten en praktijken.
Met een uitgebreide beschrijving van de situatie in Nederland, en voorzien van een verhelderende woordenlijst, naam- en zaakregister.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan