Lees verder
Retailadviseur Carin Frijters schreef de retailbijbel 'Prikkel de Koopknop' en is een veelgevraagd spreker.
Meer over Carin FrijtersPrikkel de Koopknop - Klanten winnen in de retail in 2020
Kansen voor het fysieke winkelspel in 2020
Paperback Nederlands 2017 3e druk 9789081951135Samenvatting
Derde, geactualiseerde druk 2017
Dagelijks lees je berichten over de veranderende retailwereld die beleving moet bieden. Retailen gaat tegenwoordig over zoveel meer dan over producten. En toch maken de meeste retailers zich nog steeds alleen maar druk over hun handel. In plaats van over een alomvattende aanpak om de klant een naadloze ervaring te bieden tijdens zijn klantreis. Dit boek − dat alweer zijn derde druk beleeft − helpt retailers het heft in eigen hand te nemen in een tijd waar de ontwikkelingen in retail razendsnel gaan en kopen op internet nóg normaler is dan een paar jaar geleden.
Aan jou als de retailer de taak om consumenten te prikkelen en hun koopknop te raken. Verleiden, verkopen en verbinden, daar gaat ‘Prikkel de Koopknop’ over. Zodat je omzet kunt blijven genereren.
In deze geactualiseerde druk (2018) met nieuwe formules, zoals HKMX en JŪTTU, komt echt alles aan bod: van klant en concept tot ontwerp, winkelindeling, retailmerchandise én een uitgebreide technologie-update. Met veel inspirerende voorbeelden en nieuwe tactieken om van ‘een space een place’ te maken en de consument te prikkelen door de juiste inzet van retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid en geur. Theorie en praktijk, handige tips en meer complexe strategieën vullen elkaar aan.
Kortom, een praktisch boek waarin actuele cases en ontwikkelingen, theorie en de visie van experts elkaar afwisselen. Om ook van jouw space een place te kunnen maken.
Aan het woord komen onder anderen Philips Lighting, Kega, MOOD:, Materia, Diebold Nixdorf, Breque Consultancy, Branddoctors, Apha One, Trendslator, Sizzer, Annindriya, GfK en Creatieve Kwesties.
‘Prikkel de Koopknop’ is volgens lezers een must read voor iedereen met een passie voor retail.
Met een voorwoord door Rupert Parker Brady.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Carin Frijters
Inhoudsopgave
Reviews
Voorwoord - Rupert Parker Brady Inhoud Colofon Hoe lees je dit boek? Legenda Het boek RetailTheater Over de auteur Inleiding
Hoofdstuk 1 CONSUMENT
1.1 Inleiding
1.2 Machtsverschuiving
1.3 De klantenreis
Interview Branddoctors
Interview Alpha.One
1.4 Koopgedrag
1.5 Neuromarketing en de koopknop
Interview Creatieve Kwesties
1.6 De koopknop prikkelen
1.7 Samenvattend
Hoofdstuk 2 - RETAILCONCEPT
2.1 Inleiding 2.2 Retailconcept 2.3 Van breed naar smaller: de ingrediënten 2.3.1 Consument en trends 2.3.2 Aanbod 2.3.3 Visie Interview Trendslator 2.3.4 Archetypen concepten
2.3.5 Missie 2.3.6 Identiteit en imago 2.4 Samenvattend
Hoofdstuk - RETAILSTYLING
3.1 Inleiding 3.2 Retailstyling 3.2.1 Concept vertalen in locatie
Virtuele winkel
VR en AR hebben de toekomst
3.3 Retailstyling fases 3.3.1 Vlekkenplan 3.3.1.1 Klantenreis gebruiken 3.3.1.2 Basisbeslissingen 3.3.1.3 Flexibiliteit toevoegen
Case: Ace & Tate 3.3.2 Materiaalkeuze
Interview Materia 3.3.3 Winkellay-out 3.3.3.1 Lay-outvarianten 3.3.3.2 Zichtlijnen 3.3.3.3 Focuspunten 3.3.3.4 Hotspots 3.3.3.5 Groot- en kleinschalige lay-out
Onderzoek: Meten is weten eye-tracking op de winkelvloer
3.3.3.6 Financiële aspecten van de winkellay-out 3.3.4 Koopknop-activatie – toevoegen zintuiglijke stimuli 3.4 Retailstyling handboek
Case: JÜTTU
Inspiratie: secret hangouts
Prikkelvrij: aankondiging Retail Interieurtrends boek
3.5 Samenvattend
Hoofdstuk 4 - RETAILMERCHANDISE
4.1 Inleiding 4.2 Presentatie-ingangen
- klant als basis 4.3 Assortimentsoorten
Infographic: retailconcept 3.0 4.4 Producten indelen op basis van koopgedrag 4.5 Vaste presentaties 4.6 Flexibele presentaties
Rapha Cycle Club, een ontmoetingsplaats pur sang 4.6.1 Etalages 4.7 Wat maakt een presentatie goed?
4.8 De winkeldans tussen vaste en flexibele presentaties
4.9 Financiële aspecten van presentaties
Case: HKMX
Gespot: Athleisure trend 4.10 Retail merchandise en zintuigen
4.11 Retailevents 4.12 Samenvattend
TUSSENWOORD
Mastercourse de Winkel als Theater
Case de Heppiestore
Case Jumbo Foodmarkt
Hoofdstuk 5 - RETAILTECHNOLOGIE 5.1 Inleiding 5.2 Voor het winkelen 5.3 Tijdens het winkelen
Interview Diebold Nixdorf
5.3.1 Informeren via personeel 5.3.2 Informeren van klanten zelf 5.3.3 Zelfwerkzaamheid van de klant 5.3.4 Interactie verhogen
Onderzoek: met VR onbewuste beïnvloeding op koopgedrag meten
Dossier: Digitaal + Fysiek = Fygitaal
Onderzoek: wat zeggen shoppers over winkelbeleving 5.4 Beleveniscreatie door technologie 5.4.1 Showrooming
5.5 Gevolgen voor retailstyling 5.5.1 Gevolgen voor retailmerchandise 5.6 Samenvattend
Hoofdstuk 6 - INSTORE COMMUNICATIE
6.1 Inleiding
6.2 Instore communicatiedoelen
6.2.1 Conceptcommunicatie
6.2.2 Dirigerend
6.2.3 Inspirerend
6.2.4 Activerend
Interview Ron Cijs
Case Ikea Delft
6.3 Aandachtspunten voor een goede instore communicatie
6.4 Gevolgen retailstyling en retailmerchandise
6.5 Samenvattend
Hoofdstuk 7 - LICHT
7.1 Inleiding 7.2 Waarom is verlichting belangrijk? 7.3 Licht en kleur 7.4 Licht en retail
Interview Philips Lighting
Infographic: de invloed van licht op het koopgedrag
7.5 Verlichtingsplan en retailstyling 7.5.1 Basisverlichting 7.5.2 Accentverlichting 7.5.3 Sfeerverlichting
Gesignaleerd: Dynamisch led Hue steelt de show, ook na sluitingstijd 7.5.4 Daglicht 7.6 Licht en navigatie 7.7 Verlichting en retailmerchandise
7.8 Samenvattend
Hoofdstuk 8 - KLEUR
8.1 Inleiding 8.2 Kleur en emotie 8.3 De betekenis van kleur 8.4 Kleur en winkelen
Interview Breque Consultancy 8.5 Retailstyling en kleur 8.5.1 Sfeercreatie met kleur 8.5.2 Navigatie met kleur 8.6 Retailmerchandise en kleur 8.6.1 Kleur in presentaties 8.6.2 Spelen met kleur in presentaties 8.7 Samenvattend
Hoofdstuk - GELUID
9.1 Inleiding 9.2 Geluid, horen en luisteren 9.3 Retail en geluid
Interview Sizzer 9.4 Geluid en retailstyling 9.4.1 Vertaling van geluid naar ruimte – akoestiek 9.4.2 Geluid – informeren 9.4.3 Geluid – sfeercreatie
Interview Sonic Effect
9.5 Geluid en retailmerchandise 9.6 Samenvattend
Hoofdstuk 10 - GEUR
10.1 Inleiding
Benieuwd naar de geur die is ontwikkeld bij dit boek? 10.2 Wat geur doet 10.3 Effecten van geur in retail
10.4 Geur voor je winkelconcept ontwikkelen
Interview Annindriya
10.5 Geur in retail toepassen 10.6 Samenvattend
ACHTERAF
Wil je ook meer uit jouw winkelconcept halen?
Retail Inspiratie Tour
Klantreis- en expert check up
Lezing
Boeken
Mastercourse de Winkel als Theater
Workshop of praktische training
Laten doen
Dankwoord Begrippen Bronnen Beeldbronnen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan