Lees verder
Daphne Depassé is manager, onderzoeker en adviseur op het gebied van kennis, informatie en innovatie. Ze is auteur van verschillende managementboeken en is ghostwriter. Ze gaf een TEDx talk, is podcastmaker, grondlegger van de Plan B-methodiek en oprichter van denktank The Boosting Board.
Meer over Daphne DepasséFactor K
How to make knowledge work
Paperback Nederlands 2017 1e druk 9789082110814Samenvatting
De organisaties van de toekomst zijn organisaties die in staat zijn om krachtig te sturen op de factor kennis. Maar hoe doe je dat dan? Hoe kun je kennis laten werken? Waar begin je? Wat zijn de mogelijkheden? Wat zijn de valkuilen? Hoe doen anderen het?
'Factor K' geeft inzicht in hoe kennis werkt, biedt een framework met 12 bouwblokken waarmee je je kennisvraagstuk op een overzichtelijke en visuele manier in kaart brengt, 1 route die je kunt volgen én 14 concrete tools die je helpen om een krachtige kennisorganisatie te realiseren.
Efficiënter, effectiever, sneller, beter. En leuker.
Dit boek heeft een bijzondere vormgeving. Het bestaat -letterlijk - uit twee delen. Als je het boek openslaat, vind je een boekdeel waarin het Factor K Framework behandeld wordt en een boekdeel waarin alle tools zijn opgenomen.
Het boek is interessant voor iedereen die meer wil weten over het inzetten van de productiefactor kennis en/of er concreet mee aan de slag wil.
Factor K geeft je wat je nodig hebt om een krachtige kennisorganisatie te realiseren. Een organisatie waarin kennis ontwikkeld, gedeeld, geborgd, en vooral ook gebruikt wordt.
(Eigenlijk zijn het 12 workshops en 5 masterclasses - gebundeld in 1 boek.)
Trefwoorden:
- Kennismanagement
- Theorie
- Lessons learned
- Tips & tricks
- Tools
- Praktijkvoorbeelden
- Valkuilen en succesfactoren
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Daphne Depassé
Inhoudsopgave
Persoonlijk woord vooraf
Leeswijzer
Introductie: de beginselen
-Het belang van Factor K
-Theoretisch kader
-Over kennis
-Over kennismanagement
Factor K Framework
1. Bouwblok: WAAROM (1)
-Knelpunten
-Urgentie
2. Bouwblok: WIE + WAARBINNEN
-De context
-De spelruimte en de spelers
3. Bouwblok: Participatie Zone
-Bottom-up of top-down
-De Participatieladder
4. Bouwblok: Parkeer Zone
5. Bouwblok: WAAROM (2)
-Oorzaken
-Barrières
6. Bouwblok: WAARHEEN
-Factor K | MVDS
-Factor K | DIM
7. Bouwblok: WAARDE
-Soorten waarden en perspectieven
-Drijfveren
8. Bouwblok: WAT
-Typen kennisdoelen
-Concretiseren
-Het WAT Frame
9. Bouwblok: HOE
-Factor K Ontwerpvariabelen
-A. Mensen
-B. Organisatie
-C. Technologie
10. Bouwblok: STRATEGIE
-Plannen
-Prototyperen
-Heilige huisjes
-Weten wat te meten
-Evalueren en leren
11. Bouwblok: COMMUNICATIE
-Factor K | Communicatie Frame
-Communicatiestrategie
12. Bouwblok: ZES POORTEN
Deel 2 Tools
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan