
Lees verder
Joost van de Griendt (1961) studeerde luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft en behaalde een Master in Business Marketing aan TIAS School for Business and Society.
Meer over Joost van de GriendtHoe 100.000 jaar ervaring doorvloog naar topbedrijven van de Nederlandse economie.
Toen op 15 maart 1996 vliegtuigfabriek Fokker failliet ging, betrad bij benadering 100.000 jaar ervaring de arbeidsmarkt. Ervaring die niet teloor ging, maar doorvloog naar andere bedrijven en sectoren, om daar nieuwe toepassingen te vinden en om opnieuw tot waarde te worden gebracht. In dit originele boek, met voorwoord van Prof. Dr. Ir. Mathieu Weggeman, laat Joost van de Griendt 16 voormalig Fokker managers en nu CEO’s en succesvol ondernemers aan het woord, over samenwerking, trots, leiderschap, lef en collectieve ambitie. Zij vertellen over welke bagage zij bij hun doorvlucht bewust meenamen en hoe zij die doorgaven binnen hun nieuwe werkomgeving. Ook verkent hij een nieuw management-begrip: ‘ervaringsmanagement’.
In dit boek doet Joost van de Griendt wat niemand hem voordeed: hij volgt die ervaringen en hun dragers. Wie zijn de mensen die vanuit deze ene ervaringsbron, Fokker, doorvlogen? Welke bagage namen zij met zich mee? Hoe verging het hen? Wat betekende hun ervaring voor hun carrière sindsdien? Welke invloed hadden zij en hun ervaring op de bedrijven waar ze emplooi vonden en op de Nederlandse economie? Zijn daar lijnen in te ontdekken, lessen uit te leren, inzichten aan te ontlenen, conclusies aan te verbinden?
Om dit boek te kunnen schrijven interviewde Joost van de Griendt ruim dertig voormalige managers en directeuren van Fokker. Zij verhalen over de alledaagse en vaak weerbarstige praktijk van leiderschap en algemeen management. Over samenwerking, verbondenheid en trots. Over de kracht en kwetsbaarheid van informele organisaties. Over het belang van bevlogenheid, lef en vechtlust.
Fokker leeft voort in de kennis, de ervaring en de bevlogenheid van hen die er ooit werkten en die wat ze leerden en meemaakten nog dagelijks toepassen. Leerstof voor jonge managers, inspiratie voor leiders, bestuurders en ondernemers.
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Wat is een AI-boek? Een AI-boek is een nieuwe verschijningsvorm voor boeken, ontwikkeld door Maven Publishing en Typetone.
Het bestaat uit de volledige tekst van een boek, geschreven door de auteur, met kunstmatige intelligentie eraan toegevoegd waardoor het interactief wordt.
AI-boeken zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen app voor te installeren.
Meer informatie over AI-boeken