Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Organisatiekunde Impactonderzoek
Impactonderzoek
Impactonderzoek
Suzanne Verdonschot Meer over Suzanne Verdonschot
Suzanne Verdonschot

Impactonderzoek

Samen in kaart brengen wat een leertraject oplevert

Paperback Nederlands 2021 9789083042336
Verkooppositie 1524Hoogste positie: 193
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
39,90
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Inhoudsopgave

Samenvatting

Of het nu een korte workshop is, een omvangrijk leiderschapstraject of een e-learningmodule, de bedoeling is dat leerinterventies mensen helpen om effectiever te handelen in hun eigen werkpraktijk. In hoeverre dat doel wordt behaald is lang niet altijd duidelijk. Vaak krijgen deelnemers na afloop van het traject of de module wel een evaluatieformulier toegestuurd, maar beperkt de opvolging hiervan zich tot een samenvatting van antwoorden voor de trainers of begeleiders.

Leer- en ontwikkelactiviteiten zijn bedoeld om medewerkers beter toe te rusten voor het werk dat zij doen of gaan doen. Zij kunnen hier persoonlijk baat bij hebben, maar de organisatie mag er ook resultaten van verwachten. Impactonderzoek helpt om in kaart te brengen in hoeverre die verwachting wordt waargemaakt en om aanknopingspunten te vinden voor het versterken van de interventies zelf en de werkomgeving als geheel.

Dit handboek voor impactonderzoek laat zien hoe je de doorwerking van leertrajecten kunt evalueren. Het bevat een stappenplan voor een compleet impactonderzoek, maar er komen ook werkvormen aan bod die het mogelijk maken in korte tijd zicht te krijgen op de impact van een traject. Er is aandacht voor manieren om dit onderzoek samen met anderen te doen zodat het leren van de evaluatie al begint tijdens het onderzoek zelf. Hiermee is de kans het grootst dat de evaluatie ook leidt tot verbeteringen in de werkpraktijk en in de leerinterventies.

Het boek is gebaseerd op ervaring in tientallen impactonderzoeken in uiteenlopende sectoren zoals handel, industrie, zorg, onderwijs, dienstverlening en openbaar bestuur.

Specificaties

ISBN13:9789083042336
Trefwoorden:leren, leertraject, ontwikkelen
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:Kessels & Smit Publishers
Verschijningsdatum:13-10-2021
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Inleiding
Leeswijzer

Hoofdstuk 1. Wat is impactonderzoek en waarom is het belangrijk?
1.1 Leren heeft nut als mensen anders gaan handelen
1.2 De impactmap brengt leren in verband met het werk
1.3 Een impactmap maken
1.4 Impactonderzoek helpt om de beoogde beweging te versterken
1.5 Pragmatische aanpak voor impactonderzoek

Hoofdstuk 2. Impactonderzoek doe je samen
2.1 Een relationele kijk op evaluatie
2.2 De onderzoeker als trekker van de evaluatie
2.3 Opdrachtgever zorgt voor inbedding in de werkcontext
2.4 Ondersteuners in alle soorten en maten
2.5 Deelnemers aan de leerinterventie maken impact in hun werkpraktijk

Hoofdstuk 3. Aan de slag met een compleet impactonderzoek
Overzicht stappen
Stap 1 - Onderzoeksplan maken
Stap 2 - Impactmap maken
Stap 3 - Vragenlijstonderzoek
Stap 4 - Analyse van de vragenlijsten
Stap 5 - Verdiepende interviews
Stap 6 - Analyse van de interviews
Stap 7 - Werken aan eindproducten
Stap 8 - Presentatie
Stap 9 - Opvolgen van aanbevelingen

Hoofdstuk 4. Versnellers voor overleggen
Versneller 1 - Check-in: iedereen aan boord
Versneller 2 - De zestienvakjesmethode: veel ideeën genereren in korte tijd
Versneller 3 - Online ontmoetingen: prettig en effectief samenwerken op afstand
Versneller 4 - Een agenda: goed voorbereid stapt iedereen gemakkelijk in
Versneller 5 - Zelfreflectie: bespreek met collega’s hoe jullie evalueren

Hoofdstuk 5. Voorbeelden van impactonderzoek in de praktijk
Voorbeeld 1 - Hoe breng je verschillende belanghebbenden met elkaar in gesprek?
Een vragenspel voor een interactieve evaluatiedialoog
Voorbeeld 2 - Hoe organiseer je een activerende aftrap voor je impactonderzoek?
Een smaakmaker voor het onderzoek met ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen
Voorbeeld 3 - Hoe maak je samen met betrokkenen een impactmap?
Een actieve werksessie om samen het schema in te vullen
Voorbeeld 4 - Hoe analyseer je data samen met een groep betrokkenen?
Praktische methode om op basis van verzamelde gegevens tot gedeelde inzichten te komen
Voorbeeld 5 - Hoe richt je de presentatie van je impactonderzoek in als ontwerpsessie?
Een oogstbijeenkomst waarin diverse belanghebbenden samen aan het werk gaan
Voorbeeld 6 - Hoe laat je mensen zelf de resultaten ontdekken in plaats van te zenden?
Een manier om een onderzoekspresentatie interactief te maken
Voorbeeld 7 - Hoe organiseer je een leerzame tussenevaluatie?
Werkvorm die helpt om halverwege een leertraject te reflecteren op de opbrengsten
Voorbeeld 8 - Wat doe je met evaluaties die in een bureaula zijn geëindigd?
Een interactieve sessie om zicht te krijgen op opbrengsten van een leertraject waarover al evaluatiegegevens verzameld zijn

Epiloog: in gesprek met de grondleggers

Eindnoten
Verantwoording
Referenties

Bijlagen
Bijlage 1 - Encyclopedie met werkgedragingen
Bijlage 2 - Voorbeeld van een tijdsplanning van een impactonderzoek
Bijlage 3 - Voorbeeld van een vragenlijst
Bijlage 4 - Voorbeelden van e-mails bij het uitzetten van de vragenlijst en de ‘reminder’
Bijlage 5 - Voorbeeld analyseschema voor analyse van de vragenlijst
Bijlage 6 - Voorbeelden van interviewleidraden
Bijlage 7 - Voorbeeld van e-mail om akkoord te vragen op een gespreksverslag
Bijlage 8 - Voorbeeld gespreksverslag van een interview
Bijlage 9 - Voorbeeld reikwijdte van impact in gespreksverslag
Bijlage 10 - Voorbeeld werkgedragingenlijst bij resultaten onderzoeksvraag 1
Bijlage 11 - Voorbeeld inhoudsopgave onderzoeksrapportage
Bijlage 12 - Voorbeeld samenvatting onderzoeksresultaten

Aanbevolen live events...

donderdag 20-04-2023

Jitske Kramer over Teamintelligentie

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Basishandleiding Excel - Voor Excel 2019 & Excel 365
    Bert van Aalten
    Basishandleiding Excel - Voor Excel 2019 & Excel 365
    € 17,50
  • Artificiële intelligentie en de rechtsstaat
    Reijer Passchier
    Artificiële intelligentie en de rechtsstaat
    € 30,50
  • Praktijkonderzoek
    Maaike Smit
    Praktijkonderzoek
    € 67,95
  • Green on - De leukste en meest productieve manier van werken
    Joris Janssen
    Green on - De leukste en meest productieve manier van werken
    € 24,95
  • Operational Excellence
    Marcel van Assen
    Operational Excellence
    € 49,95
  • De ISM-methode versie 5
    Wim Hoving
    De ISM-methode versie 5
    € 47,42

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Impactonderzoek

        Impactonderzoek
        Suzanne Verdonschot
        /