Mirjam Hegger is ondernemer, podcast-maker, auteur en eigenaar van de Podcast Academy. Ze gaf het eerste podcast-tijdschrift van Nederland uit en organiseert jaarlijks het Podcast Summit in Beeld & Geluid met honderden bezoekers en gerenommeerde podcast-makers. Al haar kennis, ervaringen en praktijkvoorbeelden bundelde ze in het boek 'Succesvol podcasten voor ondernemers’.
Meer over Mirjam HeggerSuccesvol podcasten voor ondernemers
In 4 simpele stappen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789083279800Samenvatting
Stel je eens voor dat er een manier is waarmee je: veel meer nieuwe potentiële klanten bereikt, beter betaalde opdrachten krijgt, hele toffe mensen ontmoet, vaker gezien én gevraagd wordt als expert en je geld verdient, simpelweg met je eigen stem. Een manier die goedkoper, makkelijker en leuker is dan wat je nu doet. En nee, je hoeft niet in de make-up en je haar hoeft ook niet netjes te zitten. Beloofd: het kost je geen extra tijd en geld en het is technisch niet ingewikkeld. Sterker nog, het levert je geld en tijd op. Hoe? Simpelweg door je eigen podcast te starten.
Maar ja, waar begin je? Ook als je geen technisch wonder bent? Waar ga je het dan over hebben? Hoe bereik je (nog meer) luisteraars? En hoe verdien je als ondernemer geld met je podcast?
In dit boek van podcast-expert Mirjam Hegger ontdek je hoe je in 4 simpele stappen je eigen succesvolle podcast (her)start, waarmee je meer klanten bereikt die zitten te springen om jouw informatie en inspiratie. Gegarandeerd zonder dat het een tijdslurper wordt en zonder technische shizzle. Maar wel met een flinke dosis enthousiasme en heel veel fun!
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Mirjam Hegger
Inhoudsopgave
Het podcast-mysterie ontrafeld 17
De kracht van een eigen podcast 21
De 4 pijlers van een succesvolle podcast 27
10 ondernemersprincipes voor een succesvolle podcast 35
01 BEDENK
*Doelen 63
Zonder doel geen serieuze wedstrijd. In dit hoofdstuk ga je van vaag podcastidee naar concreet doel voor je podcast.
*Doelgroep 65
Kies en je wordt gekozen. In dit hoofdstuk bepaal je wie je favoriete luisteraar is, waardoor je podcast een magneet wordt.
*Onderwerp 70
Ook al heb je nu nog geen idee of juist te veel ideeën voor je podcast, met de podcast-boommethode in dit hoofdstuk is je onderwerp in no-time helder.
*Rode draad 73
Je podcast kan een wildgroei van formats, ideeën en onderwerpen worden. In dit hoofdstuk bepaal je een rode draad voor je podcast waardoor je keuzes glashelder worden.
*Titel 74
Dagen worden weken en weken worden maanden als je blijft twijfelen over de titel van je podcast. In dit hoofdstuk kies je eindelijk jouw ideale podcast-titel.
*Intro 78
Een goede podcast-intro zorgt voor herkenbaarheid. In dit hoofstuk ontdek je de essentiële ingrediënten van jouw eigen podcast-intro.
*Outro 82
Een goede podcast-outro maakt van jouw luisteraar een klant. In dit hoofdstuk ontdek je de essentiële ingrediënten van jouw eigen podcast-outro.
*Format 85
Een duidelijk format zorgt ervoor dat je podcast structuur krijgt en je luisteraars graag luisteren. In dit hoofdstuk kies je jouw eigen podcast-format.
*Frequentie 99
Een keer per dag, week of maand: het kiezen van een consistente frequentie voor je podcast is aan te raden. In dit hoofdstuk kies je de frequentie van jouw eigen podcast.
*Lengte 103
Alhoewel een gemiddelde podcast-aflevering een bepaalde lengte heeft, kun jij als podcast-maker zelf kiezen hoe lang je je afleveringen wil maken. In dit hoofdstuk kies je de lengte van je podcast.
*Gevoel 106
Met je podcast heb je een missie, je wil een beweging in gang zetten. In dit hoofdstuk bepaal je het gevoel waarmee je je luisteraars wil achterlaten als ze je aflevering hebben geluisterd.
*Lanceerdatum 108
Na het maken van plannen is het nu tijd voor actie! In dit hoofdstuk bepaal je de definitieve lanceerdatum van je podcast.
*Opnemen 112
Techniek lastig? Helemaal niet! In dit hoofdstuk ontdek je dat je heus geen technisch wonder hoeft te zijn om een eigen podcast te starten. We houden het simpel en je neemt stap voor stap je trailer en de eerste drie afleveringen op.
02.LANCEER
*Lanceren 116
Na het opnemen meldt je je podcast in een paar simpele stappen aan bij de podcast-platformen. Nu is het tijd om je podcast met een knal te lanceren, en in dit hoofdstuk ontdek je hoe.
*Mijn Geheime Lanceerstrategie 120
Na het lanceren van vier eigen podcasts, weet ik precies welke formule er nodig is om op nummer 1 in de podcast-ranking te komen. In dit hoofdstuk deel ik de vijf stappen van mijn geheime lanceerstrategie met je.
*Zo krijg je meer luisteraars 128
Je podcast is gelanceerd. Maar hoe krijg je meer luisteraars? Je ontdekt mijn 14 beste groeistrategieën in dit hoofdstuk.
*Zo schrijf je wervende teksten 132
Als je meer luisteraars wil, is het essentieel om wervende teksten te schrijven, zodat jouw potentiële luisteraar nieuwsgierig wordt naar jouw aflevering. In dit hoofdstuk leer je het verschil tussen winst- en verliestaal en hoe je dit kunt inzetten voor jouw podcast.
*Zo worden je luisteraars fan van je podcast 136
Hoe zorg je ervoor dat je luisteraars blijven terugkomen en echte ambassadeurs worden van jouw podcast, zodat je steeds meer luisteraars aantrekt? Dat leer je in dit hoofdstuk.
*Zo worden je luisteraars klant 138
Je hebt een prachtige, waardevolle podcast en wil graag je luisteraars een stap verder helpen. In dit hoofdstuk leer je hoe je ervoor zorgt dat je luisteraars klant worden.
03. GROEI
*Verdienmodel 1: Je podcast zelf 145
Voor je het weet, wordt je podcast een tijdrovende en geldverslindende hobby. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. In dit hoofdstuk ontdek je hoe je met je podcast zelf direct of indirect geld kunt verdienen.
*Verdienmodel 2: Adverteren en sponsoring 148
Kun je geld verdienen met je podcast door er een sponsor aan
te koppelen? Of is het beter om adverteerders te benaderen? In dit hoofdstuk lees je de verschillen tussen deze twee verdienmodellen en ontdek je welk verdienmodel het beste bij jouw podcast past.
*Verdienmodel 3: Betaalplatforms 157
In dit hoofdstuk ontdek je wat crowdfunding is en hoe je geld kunt verdienen met je podcast via betaalplatforms.
*Verdienmodel 4: Een product of dienst koppelen 160
Als je ondernemer bent, is het heel goed mogelijk om een product of dienst te koppelen aan je podcast. In dit hoofdstuk vind je diverse voorbeelden die je inspireren om dit verdienmodel zelf te koppelen aan je podcast.
*Verdienmodel 5: Online leads 162
Je kunt ook indirect geld verdienen met je podcast door online leads te verzamelen. Bijvoorbeeld door het koppelen van een weggever of winactie aan je podcast. De mogelijkheden ontdek je in dit hoofdstuk.
Nawoord 165
En nu: actie! 168
Dankwoord 171
Inspiratiebronnen 174
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan