Renata is als zelfstandig adviseur gespecialiseerd in overheidscommunicatie. Ze helpt organisaties met het professioneel organiseren van hun communicatie. Inhoudelijk ligt haar focus op inclusieve communicatie en de gevolgen van digitalisering.
Meer over Renata Verloop30x doordenken over overheidscommunicatie
Een bloemlezing uit de wekelijkse nieuwsbrief overheidscommunicatie
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083391601Samenvatting
Wekelijks verstuurt Renata Verloop, specialist in overheidscommunicatie, een nieuwsbrief. Daarin verwondert zij zich over haar vakgebied, stelt ze vragen, deelt ze inzichten en geeft ze praktische tips.
In dit boek vind je een selectie van dertig artikelen uit de nieuwsbrieven. Ze gaan over het vak, de maatschappelijke context, de inhoud, de taal en de organisatie van het team Communicatie. Elk artikel eindigt met een tip of een vraag om met je team verder over na te denken. Want stof tot nadenken geeft haar nieuwsbrief zeker! Dat blijkt uit de vele reacties die lezers haar sturen, zoals deze:
‘Ik vind dat je iedere week zoveel kadootjes weggeeft met je artikelen.’
‘Superknap dat je altijd zo goed de actualiteit weet te pakken met je onderwerpen.’
‘Iedere zondag weer een cadeautje in mijn inbox.’
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
OVER DE MAATSCHAPPELIJKE CONTEXT
Dit is niet de tijd om te communiceren over ditjes en datjes!
Waarom hebben mensen een hekel aan politiek?
Werken aan vertrouwen of betrouwbaar zijn?
Waarom organisaties slecht luisteren en wat je eraan kunt doen
OVER HET VAK
We moeten het vak overheidscommunicatie opnieuw uitvinden
Dit zijn de kerntaken van team Communicatie
Communicatie is een dienend vak, toch?
Interne communicatie: waar gáát het over?
De communicatieve organisatie is een sprookje
We moeten wat minder moeilijk doen over strategie
Wanneer maak je met Communicatie het verschil?
OVER DE INHOUD
Communiceren over diversiteit en inclusie
Jaarverslag en jaarrekening: hoeveel tijd besteed je daaraan?
Bestuurders niet profileren, maar positioneren
Het zijn weer de ‘Weken van’, maar waarom doe je eigenlijk mee?
Wat betekent regionale samenwerking voor (lokale) communicatie?
OVER TAAL
Zullen we stoppen met beleidsbabbel?
Wordt taalniveau A2 de nieuwe standaard voor overheidsteksten?
Hoe voorkom je dat een persbericht een vage compromistekst wordt?
Met begrijpelijke taal bouwen aan vertrouwen
OVER ONLINE
Waarom heeft de overheid zoveel websites?
Wil je als organisatie wel social media inzetten?
Kunnen ouderen overweg met de digitale overheid?
Is team Communicatie verantwoordelijk voor digitale toegankelijkheid?
Een online burgerpanel: een goed idee of niet?
OVER DE ORGANISATIE VAN TEAM COMMUNICATIE
Wie mag jou een opdracht geven?
Kijk eens kritisch naar je overlegtijd
Hoe beheer(s) je de centrale mailbox van team Communicatie?
Hoe ga je om met externe inhuur van capaciteit voor Communicatie?
Wel of geen uren registreren als team Communicatie?
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan