

Willem van Boom studeerde Nederlands recht aan de Universiteit van Amsterdam. Hij heeft gedoceerd aan de universiteiten van Tilburg en Leiden en is momenteel hoogleraar privaatrecht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Meer over de auteursDe belangenbehartiger bij letselschade
Over het bevorderen van kwaliteit en het tegengaan van zorgelijke praktijken op de markt voor belangenbehartigingsdienstverlening bij letselschade
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789083479804Samenvatting
Er is veel te doen over de kwaliteit van belangenbehartigers van benadeelden in de letselschadebranche. Er wordt al snel gesproken in termen van ‘kwalijke praktijken’ en ‘cowboys’, maar die termen veronderstellen dat we weten wat goede en slechte kwaliteit is in deze dienstverleningssector. Daarom moet een breder perspectief worden gekozen.
Wat maakt een belangenbehartiger voor letselschade-slachtoffers eigenlijk ‘goed’? Welke factoren kunnen de kwaliteit beïnvloeden, in positieve en negatieve zin? Wat is de rol van de verschillende belangenorganisaties, keurmerken en overlegplatforms bij het nastreven en borgen van die kwaliteit? En welke concrete stappen kunnen worden gezet om de kwaliteit van de dienstverlening door belangenbehartigers te verbeteren?
Dit boek gaat over deze vragen. Het vormt de weerslag van onderzoek dat de auteurs verrichtten in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het is een breed en verkennend onderzoek dat de problematiek vanuit multidisciplinair perspectief benadert. Er wordt gekeken naar de samenstelling van de markt voor belangenbehartiging, de juridische randvoorwaarden, de standpunten van belanghebbenden en naar de economische werking van de sector.
Wat blijkt is dat er veel uiteenlopende belangen zijn in dit veld met als gevolg dat ‘kwaliteit’ verschillend wordt beleefd. Die verschillen dreigen er ook toe te leiden dat de mensen om wie het draait – de benadeelden – en wat zij belangrijk vinden, buiten beeld raken. Uit het onderzoek volgt bovendien dat de rijksoverheid een terughoudende rol heeft gespeeld bij het vormgeven van kwaliteit. Tegen deze achtergrond mondt het boek uit in tal van aanbevelingen voor alle betrokken belanghebbenden, van advocatuur tot wetgever.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord 11
Samenvatting 13
Summary 23
1 Inleiding 33
1.1 Aanleiding 33
1.2 Doelstelling en vraagstelling 35
1.3 Opzet van de studie 37
2 Een eerste schets van de markt voor belangenbehartiging 39
2.1 Inleiding 39
2.2 Actoren, speelveld en toepasselijke regels 40
2.2.1 Algemeen 40
2.2.2 De overeenkomst van opdracht 41
2.2.3 Het verkrijgen van financiële compensatie via het aansprakelijkheidsrecht 43
2.2.4 Basisregels, wettelijke regulering, zelfregulering en uitvoering van de opdracht 45
2.3 Advocaten en hun specialisaties 48
2.3.1 Algemeen 48
2.3.2 Vereniging van LetselschadeAdvocaten (LSA) 50
2.3.3 Vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenschade (ASP) 52
2.3.4 Overig 53
2.4 Andere organisaties en vormen van zelfregulering 54
2.4.1 Het Nationaal Keurmerk Letselschade54
2.4.2 Nederlands Instituut Van Register Experts 59
2.4.3 Nederlands Instituut van Schaderegelaars 61
2.4.4 Nederlandse LetselschadeExperts 63
2.5 Enkele cijfers 64
2.6 De route naar de belangenbehartiger 67
2.7 Conclusie 69
3 Kostenverhaal en beloningsstructuren 71
3.1 Inleiding 71
3.2 Kostenverhaal 71
3.2.1 Algemeen 71
3.2.2 Regeling Buitengerechtelijke kosten Belangenbehartigers 2021 (BKB) 72
3.2.3 Toetsing van kostenverhaal door de rechter 74
3.3 Beloningsstructuren 75
3.3.1 Algemeen 75
3.3.2 Welke beloningsstructuren worden door belangenbehartigers toegepast? 77
3.3.3 Overzicht 80
3.3.4 Rechterlijke toetsing 82
3.4 Conclusie 90
4 Welke zorgen over praktijken zijn er? 93
4.1 Algemeen 93
4.2 Praktijken waargenomen bij ongebonden belangenbehartigers 96
4.3 Praktijken waargenomen bij gebonden belangenbehartigers 101
4.4 Praktijken waargenomen bij verzekeraars met betrekking tot belangenbehartigers 102
4.5 Betalen voor dossiers 103
4.6 Voorgestelde oplossingsrichtingen 109
4.7 Conclusie 111
5 Kwaliteit van belangenbehartiging: drie perspectieven 113
5.1 Inleiding 113
5.2 Perspectief vooraf 115
5.3 Het overheidsperspectief 117
5.4 Het belanghebbendenperspectief 121
5.4.1 Algemeen 121
5.4.2 Hoe het benadeeldenperspectief terrein heeft gewonnen 125
5.5 Het rechtseconomische perspectief 130
5.5.1 One shot players en ervaringsgoederen 130
5.5.2 Informatie-asymmetrie en de markt voor citroenen 131
5.5.3 Marktfalen en reguleringsoplossingen 132
5.5.4 Aandacht voor beloningsstructuur 135
5.6 Conclusie 137
6 Bevordering en belemmering van kwaliteit: factoren en denkrichtingen 141
6.1 Inleiding 141
6.2 Benadeelde informeren en centraal stellen 141
6.3 Behoeften en sociale identificatie 143
6.4 Fraude 143
6.5 Misleiding, versluiering en ondoorzichtige financiële afspraken 145
6.6 Artikel 6:96 lid 2 BW de sleutel? 147
6.7 Aanbevelingen in het kort 150
6.8 De implicaties van onze aanbevelingen 155
7 Antwoorden op onderzoeksvragen 157
8 Bijlage 1 Verantwoording algemeen 161
9 Bijlage 2 Verantwoording deskresearch 163
9.1 Categorie 1: advocaten 163
9.2 Categorie 2: belangenbehartigers die geen advocaat zijn 166
9.2.1 Gereguleerde belangenbehartigers 166
9.2.2 Ongebonden belangenbehartigers 168
10 Bijlage 3 Interviews 173
10.1 Algemeen 173
10.2 Script en topic list 174
10.3 Kenmerken van kwaliteit 180
10.3.1 Inleiding 180
10.3.2 Kenmerken van kwaliteit 180
10.3.3 Kwaliteit in verschillende fases van de schadeafwikkeling 185
10.3.4 Samenhang tussen kwaliteit en opleidingseisen, brancheorganisaties en keurmerken, en controleerbaarheid 195
10.3.5 Tussenconclusie 203
10.4 Kwaliteitsbelemmerende factoren 204
10.4.1 Inleiding 204
10.4.2 Factoren die samenhangen met de individuele schadeafwikkeling 204
10.4.3 Factoren die samenhangen met de wijze waarop de belangenbehartiger wordt gevonden 207
10.4.4 Factoren die samenhangen met de wijze waarop de letselschadeafwikkeling is georganiseerd 209
10.4.5 Kwaliteitsbelemmerende factoren vanwege de wijze waarop de letselschadeafwikkeling wordt gefinancierd 212
10.4.6 Tussenconclusie 213
10.5 Kwalijke praktijken aan de zijde van de belangenbehartiger 214
10.5.1 Inleiding 214
10.5.2 Kwalijke praktijken die het vaakst voorkomen 214
10.5.3 Kwalijke praktijken in het benaderen/werven van cliënten 221
10.5.4 Kwalijke praktijken tijdens de buitengerechtelijke onderhandelingen 223
10.5.5 Kwalijke praktijken tijdens de finale afwikkeling van een letselschadezaak 225
10.5.6 Specifieke inzichten 226
10.5.7 Tussenconclusie 229
10.6 Afsluiting 230
11 Bijlage 4 Expertbijeenkomst 231
12 Verkort aangehaalde bronnen en vindplaatsen 233
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan