Wegwijzer voor methoden bij enterprise-architectuur
2de herziene druk
Paperback Nederlands 2013 2e druk 9789087538026Samenvatting
Enterprise-architectuur wint steeds meer aan belang. Het is niet alleen de toenemende complexiteit in IT en de alsmaar groeiende behoefte aan informatie, maar ook de complexere manieren van zaken doen die organisaties noopt om op samenhang te sturen. In steeds meer organisaties zijn dan ook architecten werkzaam, niet alleen in de IT, maar ook in de business.
Langzamerhand wordt het vakgebied enterprise-architectuur volwassen. Eén van de verschijnselen is het ontstaan van aanpakken, methoden en talen om enterprise-architectuur te classificeren, te beschrijven en te implementeren. De praktijk wijst uit dat het niet gemakkelijk is om de meest geschikte aanpak of methode te kiezen.
Aanpakken en methoden zijn niet vergelijkbaar en eerder complementair dan elkaar uitsluitend. Het lijkt alsof je appels en peren vergelijkt. Daarnaast is iedere organisatie weer anders en hangt het van de manier en volwassenheid van het bedrijven van enterprise-architectuur af, welke methode daar het beste bij past. Dit alles maakt het kiezen van dé enterprise-architectuurmethode voor een organisatie tot een hachelijke aangelegenheid.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Het nut van een enterprise-architectuurmethode
3. Ontstaan en ontwikkeling van enterprise-architectuurmethoden
4. Het model voor het vergelijken van enterprise-architectuurmethoden
5. Elf enterprise-architectuurmethoden
6. Methoden met elkaar vergeleken
7. Tien tips voor het kiezen en gebruiken van een methode
Bijlage 1: Begrippenlijst
Bijlage 2: Vragenlijsten per methode
Bijlage 3: Referenties
Bijlage 4: Lijst van besproken methoden en de eigenaars
Bijlage 5: Over de auteurs
Bijlage 6: Over de interviewers
Platform voor ICT-professionals
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan