Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Resultaatgericht werken, managen en organiseren

Gebonden Nederlands 2009 9789088500046
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Er is op het ogenblik heel veel belangstelling voor resultaatgericht werken en als u managers vraagt waarom dat zo is, noemen ze zeer diverse, relevante elementen:
- De resultaten vallen tegen, er moet iets gebeuren
- De concurrentie neemt steeds meer toe
- Het wordt van steeds groter belang dat alle medewerkers zelfstandiger opereren en meer verantwoordelijkheden nemen
- Er zijn minder managers en managementlagen, terwijl er wel resultaat moet worden geboekt

In 'Resultaatgericht werken, managen en organiseren' gaat Wim Kweekel op een zeer praktijkgerichte manier in op het vraagstuk van de juiste dingen doen - want de juiste dingen doen, is heel wat anders dan de dingen juist doen! Belangrijke vraagstukken die Kweekel in zijn boek aan de orde stelt, zijn:
- Wat moet een organisatie doen om resultaatgericht werken echt in te voeren?
- Hoe zorgen managers ervoor dat medewerkers optimaal bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen?
- Hoe kunnen managers hun eigen doelstellingen definiëren en doorvertalen naar medewerkers?
- Wat zijn de do's en don'ts bij het invoeren van resultaatgericht werken?

'Resultaatgericht werken, managen en organiseren' is niet alleen een weergave van opgedane ervaringen, zelf uitgevoerde onderzoeken en interviews, maar ook een bron van informatie over de meest recente wetenschappelijke denkbeelden en onderzoeken.

Specificaties

ISBN13:9789088500046
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:80
Uitgever:SWP
Druk:1
Verschijningsdatum:12-3-2009
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Expertrecensies (1)

Resultaatgericht uw best doen
Ronald Buitenhuis | 24 juli 2009
Natuurlijk werkt u resultaatgericht. Toch? Of behoort u tot het leger leiders dat resultaatgerichtheid vooral met de mond belijdt? De kans is groot dat het laatste het geval is, want volgens de auteur van Resultaatgericht werken, managen en organiseren, Wim Kweekel, is het droevig gestemd met performance management. Mocht u het niet weten. Ja, resultaatgericht werken is hetzelfde als performance management, alleen klinkt dat laatste hipper en belangrijker.
Lees verder

Lezersrecensies

3.0 van de 5
21 stemmen
10
0
0
1
10

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Wim Kweekel

Wim Kweekel (1958) is in 1994 voor zichzelf begonnen met Kweekel Advies en Training (KAT), in eerste instantie met crisis- en interimmanagement. Wim Kweekel verzorgt trainingen op het gebied van verandermanagement en persoonlijke vaardigheden, anderzijds voert hij crisis- en interimopdrachten uit. Daarnaast treedt hij op als spreker, coach en sparringpartner van individuele managers en het adviseren van directies, Raden van Commissarissen en Raden van Bestuur. Inmiddels is Kweekel Advies en Training aangevuld met Kweekel Interim Management (KIM) voor het leveren van tijdelijk personeel en Kweekel Outplacement en Recruitment (KOR) voor het bemiddelen bij het selecteren, verwerven en opnieuw onderbrengen van vast personeel. Wim Kweekel is van oorsprong informaticus. Bij het Ministerie van Defensie is hij binnen dit vakgebied gestart. In aanvulling op zijn studie heeft hij een opleiding organisatiekunde gevolgd. Zijn laatste functie binnen het Ministerie van Defensie was adviseur van de minister op het gebied van organisatie- en informaticavraagstukken. Na zijn werkzaamheden bij de centrale overheid heeft hij meerdere functies bekleed als interim-manager bij onder andere de Rabobank, Douane, het Ministerie van Financiën, het toenmalige PTT-post en KPN.

Andere boeken door Wim Kweekel

Inhoudsopgave

Inleiding

Deel I Algemene introductie
Resultaatgericht werken
Waarom resultaatgericht werken?
De behoefte aan resultaatgericht werken
Het resultaat van een resultaatgerichte organisatie
De voordelen van resultaatgericht werken
De ideale situatie en de werkelijkheid
Relevante begrippen
Resultaatgebieden
Resultaatmaatstaven
Doelstellingen
Het verband tussen de begrippen

Deel II Resultaatgericht werken
Het daadwerkelijk definiëren van resultaten
Stap 1 De eerste aanzet
Stap 2 Ga na of er veel voorkomende resultaatgebieden zijn
Stap 3 Voorkom een aantal veel voorkomende fouten in het definiëren van resultaatgebieden
Stap 4 Definieer de resultaatgebieden
Stap 5 Bepaal per resultaatgebied de kritische succesfactoren (KSF)
Stap 6 Definieer de resultaatmaatstaven
Stap 7 Ga na waar de status van elke resultaatmaatstaf kan worden gevonden en wat de beginwaarde is
Stap 8 Bepaal van elke maatstaf de meetmomenten
Stap 9 Wat is het te behalen doel van elke maatstaf
Stap 10 Voortdurend controleren van de voortgang

Deel III Resultaatgericht managen
Managen: definiëren, meten en bijsturen
Autoritair of democratisch leiderschap?
Taakgericht of relatiegericht?
Een combinatie van taakgericht en relatiegericht
Welke stijl van leidinggeven levert de meeste resultaten op?
De groei van medewerkers
Verschillende typen doelstellingen
Gedragstypen bij managers

Deel IV Resultaatgericht organiseren
Ervoor zorgen dat een organisatie resultaatgericht gaat werken
Het (partieel) invoeren van resultaatgericht werken
Uitgangspunten bij resultaatgericht organiseren
Veel voorkomende weerstanden
Resultaatgericht werken als onderdeel van de personeelscyclus
1. Doelstellingsgesprek
2. Voortgangsgesprek
3. Beoordelingsgesprek
4. Beloningsgesprek
Resultaatgericht werken als onderdeel van het totale managementproces

Tot slot

Literatuur

Dankwoord

Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Resultaatgericht werken, managen en organiseren