Voorbij het dikke-ik
Bouwstenen voor een kritisch humanisme
Paperback Nederlands 2009 3e druk 9789088500275Samenvatting
Lomp gedrag, anderen opzij duwen, alleen voor uw eigen belangen gaan, minachting voor andersdenkenden, onverzadigbaarheid en zelfingenomenheid: enkele kenmerken van het dikke-ik dat zich inmiddels in ons land in vele gedaanetn manifesteert. Variërend van zelfverrijkende managers, ijdele televisiepersoonlijkheden en elkaar verdringende politici tot kijvende columnisten en gewelddadige voetbalsupporters. Het dikke-ik is vrij, autonoom en welvarend - en tegelijkertijd hoogst ontevreden. De een doet dat opvallend zonder enige gene, de ander op subtiele wijze. Het dikke-ik vormt een verontrustende uitvergroting van het autonome individu dat zich bevrijd heeft van alle vormen van moreel gezag en dat zich aan niets en niemand nog wat gelegen laat liggen.
Maar voor postmoderne individuen die de opmars van het dikke-ik met lede ogen aanzien, is een terugkeer naar bindende normen en waarden en naar de bijbehorende verticale gezagsverhoudingen evenmin acceptabel. Daarmee rijst de vraag hoe 'Voorbij het dikke-ik' te komen: in naam van welke waarden kunnen de autonomie en onverzadigbaarheid van het dikke-ik in het dagelijks leven begrenst worden zonder diens eigenheid geweld aan te doen? In dit boek wordt deze vraag beantwoord vanuit een kritisch-humanistisch perspectief met behulp van de begrippen diepe autonomie, horizontale transcendentie, normatieve professionaliteit en maatschappelijk verantwoord organiseren.
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1
1. Postmoderne zingeving
2. Horizontale transcendentie
3. Horizontale begrenzing
Deel 2
4. Objectiveren, organiseren, zin geven
5. Van Prozac tot poëzie
6. Criminaliteit, veiligheid en modus-drie leerprocessen
Deel 3
7. Humanisme in 2010.
8. Levenskunst en burgerschap in een technopolis
9. Bouwstenen voor een kritisch humanisme
Slotbeschouwing: voorbij het dikke-ik
Literatuur
Namenregister
Verantwoording
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan