Aansprakelijkheid bij luchtvaartongevallen
Schadevergoeding na de ramp met de MH17
Ingenaaid Nederlands 2015 9789088631672Samenvatting
De ramp van vlucht MH17, die op 17 juli 2014 boven het oostelijk deel van Oekraïne is neergehaald, is een van de grootste vliegtuigongevallen in de Nederlandse geschiedenis.
Naar aanleiding van deze vliegtuigramp kunnen tal van juridische vragen rijzen: vragen naar schuld, aansprakelijkheid en schadevergoeding. Deze kwesties zijn echter erg complex, omdat veel partijen betrokken zijn bij de ramp, zoals de separatisten, Oekraïne, Rusland, reisorganisaties en de vliegtuigmaatschappijen KLM en Malaysia Airlines. De ramp raakt het strafrecht, het civiele recht en het internationale recht.
In dit boek onderzoekt mr. Michelle van Bindsbergen de mogelijke aansprakelijkheid van de betrokken vliegtuigmaatschappijen en de vorderingsrechten van de nabestaanden jegens deze vervoerders. Zij bespreekt uitgebreid het Verdrag van Montreal dat de aansprakelijkheid van luchtvervoerder regelt. Aan de hand van het internationale privaatrecht onderzoekt de auteur – op grond van de Rome I-verordening – welk nationaal recht van toepassing is voor die aansprakelijkheidskwesties die niet op internationaal niveau zijn geregeld.
Tot slot staat de auteur stil bij de vorderingsgerechtigdheid van de nabestaanden. Daarbij komen aan de orde het gederfde levensonderhoud, kosten van lijkbezorging, en shock- en affectieschade.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
1.1 Vliegtuigramp Oekraïne
1.2 Opzet
2 Het Verdrag van Montreal
2.1 Inleiding
2.2 Totstandkoming
2.3 Toepasselijkheid
2.3.1 Materieel toepassingsgebied
2.3.2 Reikwijdtebepalingen
2.4 Het aansprakelijkheidsmodel
2.4.1 Schade door dood of lichamelijk letsel
2.4.2 Spel- en procedureregels
2.5 Deelconclusie
3 Het toepasselijke recht
3.1 Inleiding
3.2 Rome I
3.2.1 Toepasselijkheid
3.2.2 D e verwijzingsregels
3.2.3 Artikel 5 Rome I
3.2.4 Artikel 4 Rome I
3.3 Toepassing
3.3.1 Rome I van toepassing?
3.3.2 Vervoer van passagiers
3.4 Deelconclusie
4 Aansprakelijkheid van Malaysia Airlines en KLM
4.1 Inleiding
4.2 D e toepasselijke regeling
4.3 Risicoaansprakelijkheid
4.4 Schuldaansprakelijkheid
4.4.1 Schuldvraag ten aanzien van Malaysia Airlines/KLM
4.5 Bewijs
4.6 Deelconclusie
5 De vorderingsgerechtigdheid
5.1 Inleiding
5.2 Artikel 29 Verdrag van Montreal
5.3 De bevoegde rechter(s)
5.3.1 De Nederlandse rechter
5.4 Vorderingsrechten naar Nederlands recht
5.4.1 Gederfd levensonderhoud
5.4.2 Kosten van lijkbezorging
5.4.3 Shockschade
5.5 Affectieschade
5.5.1 Smartengeld van de Staat
5.6 Welk rechtsstelsel?
5.7 Deelconclusie
6 Conclusie
6.1 De weg hiernaartoe
6.2 De kern
6.3 Slotsom
Geraadpleegde literatuur
Geraadpleegde jurisprudentie
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan