

Mr. J.M. Schepel werkt op de afdeling Corporate Litigation van Stibbe te Amsterdam.
Meer over J.M. SchepelKlagen over bestuurders
De toepassing van de klachtplicht op bestuurdersaansprakelijkheid
Paperback Nederlands 2018 9789088632327Samenvatting
Het functioneren van het bestuur en bestuursleden van vennootschappen wordt, zeker in tijden van (economische) crisis, met kritische blik bekeken. Bij tegenvallende resultaten en bij een faillissement zal worden gekeken of er aanleiding bestaat bestuurder(s) persoonlijk aansprakelijk te stellen. In de zoektocht naar mogelijkheden tot verweer komen bestuurders (en hun advocaten) tegenwoordig steeds vaker uit bij de klachtplicht ex art. 6:89 BW. Dat is in het verleden soms wel en soms niet door rechtbanken gehonoreerd.
In dit boek onderzoekt mr. Jan-Maarten Schepel of deze klachtplicht van toepassing moet zijn op bestuurdersaansprakelijkheid op grond van art. 2:9 BW. Daartoe beschrijft hij eerst de ratio van de klachtplicht, waarna wordt ingegaan op het ontstaan van een ‘verbintenis’ en relevante jurisprudentie.
De auteur behandelt ook argumenten vóór en tegen de toepassing van de klachtplicht die in de literatuur veel worden genoemd. Verder worden potentiële alternatieven voor de toepassing van de klachtplicht bij bestuursaansprakelijkheid onder de loep genomen, zoals de verjaringsregeling en het algemene leerstuk van rechtsverwerking.
Specificaties
Inhoudsopgave
1 Inleiding 1
2 De ratio van de klachtplicht 7
2.1 Invoering en parlementaire geschiedenis 7
2.2 E lementen van de klachtplicht 9
2.3 Van de Steeg/Rabobank 11
2.4 Kritiek in de literatuur 13
2.5 Samenvatting 15
3 Belangrijke elementen voor het ontstaan van een verbintenis 17
3.1 Het begrip ‘verbintenis’ 17
3.2 De rechtsbetrekking tussen de bestuurder en de vennootschap 20
3.3 Samenvatting 22
4 Relevante jurisprudentie over de toepassing van de klachtplicht 25
4.1 Rechtbank Midden-Nederland 25
4.1.1 Landis 25
4.1.1.1 Oordeel art. 2:138 BW 27
4.1.1.2 Annotatie Verboom 27
4.1.2 Rechtbank Midden-Nederland 3 december 2014 28
4.2 Rechtbank Zeeland-West-Brabant 30
4.2.1 Vilenzo 30
4.2.1.1 Oordeel over art. 2:138 en 6:162 BW 31
4.2.1.2 Annotatie De Haan 31
4.2.2 Ebcon 32
4.3 Hof Arnhem-Leeuwarden 35
4.3.1 Uitspraak 24 januari 2017 35
4.4 Samenvatting 36
5 Argumenten tegen de toepassing van de klachtplicht 39
5.1 Buiten de ratio van de klachtplicht? 39
5.1.1 Geen benadeling 39
5.1.2 Onnodige waarschuwingsfunctie 42
5.1.3 Onduidelijk moment waarop de prestatie wordt geleverd 44
5.2 Bestuurder moet klagen over zichzelf 46
5.3 De droom van een advocaat, maar de nachtmerrie van een rechter? 51
5.4 Samenvatting 54
6 Argumenten voor de toepassing van de klachtplicht 57
6.1 Minder bange bestuurders door bescherming van hun bewijspositie? 57
6.2 In lijn met arresten van de Hoge Raad 60
6.3 Meer druk op de curator 63
6.4 Samenvatting 65
7 Alternatieven voor toepassing van de klachtplicht 67
7.1 Verjaringsregeling 67
7.2 De verlengingsregeling bij verjaring (en de klachtplicht?) 72
7.3 Rechtsverwerking via art. 2:8 BW 77
7.4 Samenvatting 80
Conclusies 83
Geraadpleegde literatuur 89
Geraadpleegde jurisprudentie 93
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan