Koen van Dijk, Master of Science in Occupational Therapy, is docent-onderzoeker en ergotherapeut. Momenteel werkzaam als docent-onderzoeker bij de opleiding Ergotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam.
Meer over de auteursErgovaardig deel 1: Probleeminventarisatie- en analyse
Paperback Nederlands 2017 3e druk 9789089538369Samenvatting
Deze derde herziene druk van Ergovaardig omvat de meest recente en veelgebruikte ergotherapeutische vaardigheden en zijn beschreven met aandacht voor cliëntgericht werken, evidence-based practice en occupation based ergotherapie. De ontwikkelingen in het beroepenveld zijn vertaald naar nieuwe vaardigheden die ergotherapeuten in hun opleiding leren. Een visie vanuit 'bouwstenen': losstaande (deel)vaardigheden die samen een gehele vaardigheid vormen en op verschillende manier met elkaar kunnen worden gecombineerd. De aandacht voor technieken, communicatie en attitude helpen de student beter te presteren in het uitvoeren van de vaardigheid. De Skillslab-methode als basis voor Ergovaardig blijft gehandhaafd.
Twee delen
- In deel 1 'Inventarisatie en analyse' maakt de student kennis met verschillende vaardigheden die nodig zijn in de kennismaking, vraagverheldering en de analyse tijdens de eerste fase met de cliënt.
- In deel 2 'Uitvoeren van interventies' gaat de student een breed scala aan ergotherapeutische interventies oefenen. In alle hoofdstukken wordt gebruikgemaakt van verschillende soorten casuïstiek (in diagnosegroepen en leeftijden), waardoor de student leert met welke factoren hij/zij rekening dient te houden tijdens de uitvoer van de vaardigheid.
Website
Een belangrijk onderdeel van beide boeken is de website www.ergovaardig.nl, met beeldmateriaal, voorbereidende- en oefenopdrachten, kennistests, invulbare pfd's van oefenlijsten en inhoudelijke analyses. Daarnaast biedt de website de mogelijkheid tot het uploaden van eigen beeldopnames van simulaties.
Wijzigingen in de 3e druk
- Er is gekozen voor het zoveel mogelijk enkelvoudig beschrijven van de vaardigheden, zodat verschillende vaardigheden met elkaar gecombineerd gebruikt kunnen worden (de zogenaamde 'bouwstenen-visie').
- Vernieuwde en fors uitgebreide website, met onder meer nieuw videomateriaal en online kennistests en opdrachten.
- Nieuwe vaardigheden beschreven, zoals: Werken met groepen, Motiverende Gespreksvoering en de Activiteitenweger.
- De reeks bestaat nu uit twee delen in plaats van drie. De boeken zijn kleiner van formaat en praktisch makkelijker bruikbaar. Veel informatie is online beschikbaar.
Doelgroep
- Studenten ergotherapie
- Professionals (zoals stagebegeleiders)
Specificaties
Lezersrecensies
Over Marluuke Jakobs
Over Ingrid Laban-Sinke
Inhoudsopgave
Inleiding 13
Deel I: Basisstructuur
1 Basisstructuur 21
Redactie
1.1 Basisstructuur ergotherapeutisch gesprek 21
1.2 Basisstructuur ergotherapeutisch onderzoek 26
1.3 Overleggen over doelen en strategieën in de
voorbereiding van een bijeenkomst 29
1.4 Leerproces en instructie 33
Deel II: Handelingsvraag inventariseren
Oefenlijst 2.1 41
Oefenlijst 2.2 43
2 Het voeren van een vraagverhelderend gesprek 45
Annerie Zalmstra & Marjan Stomph
Redactionele bewerking: Marluuke Jakobs & Anoeska Nas
2.1 Inleiding 45
2.2 Leerdoelen 46
2.3 Beginvereisten 46
2.4 Leermiddelen 47
2.5 Voorbereidende opdrachten 47
2.6 Test je kennis 48
2.7 Inhoudelijke analyse 48
2.8 Tips en redeneervragen 53
2.9 Zelfstandig oefenen 54
2.10 Bronnen 55
2.11 Bijlagen 55
Oefenlijst 3.1 57
Oefenlijst 3.2 58
3 Een gesprek voeren met de Canadian Occupational
Performance Measure (COPM) 59
Annerie Zalmstra & Marjan Stomph
Redactionele en inhoudelijke bewerking: Koen van Dijk
3.1 Inleiding 59
3.2 Leerdoelen 61
Ergovaardig, deel 1 8
3.3 Beginvereisten 61
3.4 Leermiddelen 62
3.5 Voorbereidende opdrachten 63
3.6 Test je kennis 63
3.7 Inhoudelijke analyse 63
3.8 Tips en redeneervragen 66
3.9 Zelfstandig oefenen 67
3.10 Bronnen 68
3.11 Bijlagen 68
Oefenlijst 4.1 70
4 Werken met het Child Occupational Self Assessment
(COSA 2.2 NL) 71
Marjon ten Velden
Redactionele bewerking: Koen van Dijk
4.1 Inleiding 71
4.2 Leerdoelen 72
4.3 Beginvereisten 72
4.4 Leermiddelen 72
4.5 Voorbereidende opdrachten 73
4.6 Test je kennis 73
4.7 Inhoudelijke analyse 73
4.8 Tips en redeneervragen 75
4.9 Zelfstandig oefenen 75
4.10 Bronnen 76
4.11 Bijlagen 77
Oefenlijst 5.1 78
5 Het voeren van een vraaggesprek over fysieke belasting 79
Henk Jellema
Redactionele bewerking: Ingrid Laban-Sinke
5.1 Inleiding 79
5.2 Leerdoelen 80
5.3 Beginvereisten 80
5.4 Leermiddelen 81
5.5 Voorbereidende opdrachten 81
5.6 Test je kennis 82
5.7 Inhoudelijke analyse 82
5.8 Tips en redeneervragen 85
5.9 Zelfstandig oefenen 86
5.10 Bronnen 87
5.11 Bijlagen 87
Deel III: Observeren, onderzoeken en analyseren
Oefenlijst 6.1 90
6 Observeren van motorische en procesvaardigheden 91
Annerie Zalmstra
Redactionele en inhoudelijke bewerking: Koen van Dijk
6.1 Inleiding 91
6.2 Leerdoelen 92
6.3 Beginvereisten 92
6.4 Leermiddelen 92
6.5 Voorbereidende opdrachten 93
6.6 Test je kennis 93
6.7 Inhoudelijke analyse 93
6.8 Tips 96
6.9 Zelfstandig oefenen 97
6.10 Bronnen 97
6.11 Bijlagen 98
Oefenlijst 7.1 108
7 Observeren van de lichaamshouding: zithouding 109
Redactionele bewerking: Anoeska Nas
7.1 Inleiding 109
7.2 Leerdoelen 109
7.3 Beginvereisten 109
7.4 Leermiddelen 109
7.5 Voorbereidende opdrachten 110
7.6 Test je kennis 110
7.7 Inhoudelijke analyse 110
7.8 Zelfstandig oefenen 113
7.9 Bronnen 114
7.10 Bijlagen 114
Oefenlijst 8.1 116
8 Observeren van de lichaamshouding: staande houding 117
Redactionele bewerking: Anoeska Nas
8.1 Inleiding 117
8.2 Leerdoelen 117
8.3 Beginvereisten 117
8.4 Leermiddelen 117
8.5 Voorbereidende opdrachten 118
8.6 Test je kennis 118
8.7 Inhoudelijke analyse 118
8.8 Zelfstandig oefenen 121
8.9 Bronnen 122
8.10 Bijlagen 122
Ergovaardig, deel 1 10
Oefenlijst 9.1 124
9 Observeren beeldschermwerk 125
Henk Jellema
Redactionele bewerking: Ingrid Laban-Sinke
9.1 Inleiding 125
9.2 Leerdoelen 126
9.3 Beginvereisten 127
9.4 Leermiddelen 127
9.5 Voorbereidende opdrachten 127
9.6 Test je kennis 127
9.7 Inhoudelijke analyse 128
9.8 Tips en redeneervragen 131
9.9 Zelfstandig oefenen 131
9.10 Bronnen 131
9.11 Bijlagen 132
Oefenlijst 10.1 133
10 Werken met de Activiteitenweger 135
Greke Hulstein & Karin ten Hove
10.1 Inleiding 135
10.2 Leerdoelen 136
10.3 Beginvereisten 136
10.4 Leermiddelen 136
10.5 Voorbereidende opdrachten 137
10.6 Test je kennis 137
10.7 Inhoudelijke analyse 137
10.8 Tips en redeneervragen 141
10.9 Zelfstandig oefenen 141
10.10Bronnen 142
10.11 Bijlagen 142
Oefenlijst 11.1 149
Oefenlijst 11.2 150
Oefenlijst 11.3 152
Oefenlijst 11.4 153
Oefenlijst 11.5 154
11 Lichamelijk onderzoek uitvoeren 155
Redactionele en inhoudelijke bewerking: Koen van Dijk
11.1 Inspectie en palpatie van de bovenste extremiteiten 157
11.1.1 Leermiddelen 158
11.1.2 Inhoudelijke analyse 158
11.2 Bewegingsonderzoek van de bovenste extremiteiten 162
11.2.1 Leermiddelen 162
11.2.2 Inhoudelijke analyse 163
11.2.3 Zelfstandig oefenen 173
11.3 Goniometrie 174
11.3.1 Leermiddelen 174
11.3.2 Voorbereidende opdrachten 175
11.3.3 Inhoudelijke analyse 175
11.3.4 Zelfstandig oefenen 178
11.4 Sensibiliteitsonderzoek volgens Semmes-Weinstein 178
11.4.1 Leermiddelen 179
11.4.2 Voorbereidende opdrachten 179
11.4.3 Inhoudelijke analyse 179
11.4.4 Tips en redeneervragen 181
11.4.5 Zelfstandig oefenen 181
11.5 Handkrachtmeting 182
11.5.1 Leermiddelen 183
11.5.2 Inhoudelijke analyse 183
11.5.3 Tips en redeneervragen 186
11.6 Bijlagen 187
Verantwoording en dankwoord 191
Register 193
Over de auteurs en redactie 197
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan