Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Positieve psychologie van arbeid en organisatie

Paperback Nederlands 2017 9789089539960
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Dankzij de bloei van positieve psychologie is er een vollediger beeld ontstaan van mensen, groepen, en sociale instituties. Eerder was er immers vooral oog voor de negatieve kant van psychologische dimensies. Positieve psychologie van arbeid en organisatie laat zien welke waarde positieve psychologie heeft in de praktijk; deze invalshoek helpt mensen, groepen en organisaties om zich te ontwikkelen.

In 'Positieve psychologie van arbeid en organisatie' staan de nieuwe inzichten van de positieve psychologie en wat die betekenen voor toekomstige coaches en consultants van mensen en organisaties. Het boek geeft uw studenten een goed en systematisch overzicht van de belangrijkste theorieën, methoden, instrumenten en interventies die zij in de toekomst kunnen toepassen in organisaties. Ook wordt duidelijk hoe en waarom deze interventies ervoor zorgen dat medewerkers, hun leidinggevenden en de organisaties beter gaan functioneren.

Uniek aan dit boek
- Biedt overzicht van de sterke en zwakke punten van de belangrijkste theorieën en modellen.
- Beschikbare meetinstrumenten overzichtelijk gepresenteerd per hoofdstuk.
- Praktijkvoorbeelden die de toepassingsmogelijkheden in organisaties duidelijk maken.
- De nieuwste theoretische inzichten leren toepassen met bruikbare tools.
- Duidelijke samenhang tussen kenmerken van personen, werk- en organisatiestructuren, management- en ontwikkelingsprocessen.

Doelgroep
Wo- en hbo-studenten Human Resource Management en Toegepaste psychologie. Daarnaast geschikt voor studenten Bedrijfskunde MER.

Specificaties

ISBN13:9789089539960
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:368
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:19-4-2017
Hoofdrubriek:Psychologie
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Positieve psychologie van arbeid en organisatie
Herman Steensma 25 mei 2017 In Positieve psychologie van arbeid en organisatie staan de nieuwe inzichten van de positieve psychologie en wat die betekenen voor toekomstige coaches en consultants van mensen en organisaties. Een preview.

Over Herman Steensma

Herman Steensma is hoofddocent organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden. Hij schreef een groot aantal boeken en artikelen. Zijn expertise is onder andere leiderschap & management, kwaliteit van arbeid en organisatie, groepsdynamica, arbeid en gezondheid en positieve psychologie. Hij is (mede)oprichter van diverse verenigingen van professionals.

Andere boeken door Herman Steensma

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Mensen, organisaties en veranderingen
1.1 Organisaties in een veranderende omgeving
1.2 Organisaties als open sociotechnische systemen
1.3 Het partijen- en stakeholdersmodel
1.4 Het integratiemodel
1.5 P-E fit: het Afstemmingsmodel
1.6 Veranderingsprocessen: ontwerpen en ontwikkelen
1.7 Positieve psychologie
1.8 Structuur van dit boek
1.9 Beknopte leeswijzer
1.10 Tot slot
Literatuur

2. De goede werker
2.1 Personen in organisaties: een stroommodel
2.2 Beroepskeuze: het RIASEC-model
2.3 De Zelfbevestigingstheorie
2.4 Motivatie
2.5 Werkbevlogenheid
2.6 Passie, persoonlijkheid en prestatie
2.7 Geluk, gezondheid, welbevinden en ‘psychologisch kapitaal’
2.8 Mindfulness
2.9 De ‘broaden-and-build’-theorie
2.10 Aanpassingsvermogen van werknemers
2.11 Tot slot
Literatuur

3. Het goede werk
3.1 Humanisering van de arbeid
3.2 Overeenstemming in het denken over goede inhoud van het werk
3.3 Job Characteristics Theory (JCT)
3.4 Het Job Demands-Control model van Karasek
3.5 Nogmaals het JD-R model
3.6 Job crafting
3.7 Meetinstrumenten voor werkkenmerken
3.8 Tot slot
Literatuur

4. Het goede leiderschap
4.1 Leiderschap
4.2 Transformationeel leiderschap
4.3 ‘Servant leadership’: de leider is een dienaar
4.4 Authentiek leiderschap
4.5 Overeenkomsten tussen transformationeel, servant en authentiek leiderschap
4.6 Interventies
4.7 Zijn leiders wel nodig?
4.8 Tot slot
Literatuur

5. De goede organisatie
5.1 Organisaties: structureren en coördineren
5.2 Welke structuur, en waarom?
5.3 Vertrouwen (trust)
5.4 Rechtvaardigheidsnormen als middel voor sociale regulering
5.5 ‘Lean’ organiseren
5.6 Sociotechniek
5.7 De lerende organisatie
5.8 Het ‘Four Qualities Model’ van rechtvaardigheid en kwaliteit in organisaties
5.9 Tot slot
Literatuur

6. De goede verandermethode
6.1 Actieonderzoek
6.2 Appreciative Inquiry (AI)
6.3 Large Scale Interventions (LSI)
6.4 Tot slot
Literatuur

7. Epiloog

Literatuur
Illustratieverantwoording
Register
Dankwoord
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Positieve psychologie van arbeid en organisatie