Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Werkvormen voor managers

Veranderingen realiseren door verbinding van de onderstroom en de bovenstroom

Gebonden Nederlands 2012 9789089650320
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 2779Hoogste positie: 15
Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Kunt u kosten besparen op de ontwikkeling van medewerkers en tegelijkertijd de kwaliteit van veranderprocessen verhogen?

In de meeste organisaties is het noodzakelijk om voortdurend te veranderen. Managers en hun medewerkers zullen steeds meer gezamenlijk moeten optrekken om het hoofd te kunnen bieden aan de steeds zwaardere eisen die worden gesteld. De vraag is nu hoe ze dat moeten doen.

Uit onderzoek blijkt dat leren van anderen de meest optimale manier is om mensen informatie te laten begrijpen en onthouden. De oplossing ligt dus voor de hand: door het organiseren van bijeenkomsten op de werkvloer kan de manager leerprocessen stimuleren en daarmee zijn eigen afdeling motiveren en betrokken houden. Zijn rol komt hierbij overeen met die van een facilitator: hij stelt zijn medewerkers in de gelegenheid te leren van elkaar. Hij stelt vragen, begeleidt het groepsproces en is vooral géén deskundige die op alle vragen antwoord geeft. Daarbij heeft hij niet alleen het welzijn van medewerkers voor ogen, maar óók de belangen van de organisatie. Het resultaat? Medewerkers voelen zich meer betrokken, de effectiviteit van het team wordt vergroot en het lerend vermogen wordt versterkt.

Met behulp van de werkvormen in dit boek kunt u deze leerprocessen zelf organiseren:
· De werkvormen sluiten aan bij concrete vragen op de werkvloer, zoals risico's analyseren, teamdoelen opstellen, strategisch innoveren, de klantgerichtheid verbeteren, het opstellen van scenario's of het ontwikkelen van een teamstrategie.
· Naast de rationele thema's, de zogeheten bovenstroomactiviteiten, komt ook de onderstroom aan bod waarbij het gaat om het intuïtieve, het irrationele en het onbewuste. Denk aan effectief omgaan met ongeschreven regels of vertrouwen bespreekbaar maken.
· Tot slot komen werkvormen aan de orde die de verbinding leggen tussen de bovenstroom en de onderstroom. Hierbij gaat het om onderwerpen als: balanceren tussen vakmanschap en resultaatgerichtheid en hanteren van onzekerheid.

Door leerprocessen te ontwikkelen op de werkvloer is leren en ontwikkelen niet langer het alleenrecht van externe deskundigen.

Specificaties

ISBN13:9789089650320
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:285
Druk:1
Verschijningsdatum:28-10-2009
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (3)

Werkvormen voor managers
Perry Oostrum | 7 april 2010
'Werkvormen voor managers, veranderingen realiseren door verbinding van de onderstroom en de bovenstroom' van Peter de Roode is opgebouwd rondom het gegeven dat in het handelen binnen organisaties een bovenstroom en een onderstroom te onderkennen zijn. Hij is hiertoe onder meer geïnspireerd door het lezen van 'Veranderdiagnose' van Rob van Es, het Managementboek van het Jaar 2009. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat leren van anderen de meest optimale manier is om mensen informatie te laten begrijpen en onthouden. Dat leidde ertoe dat De Roode koos voor een 'werkvormenboek'.
Lees verder
Werkvormen voor managers
Robert Paul Schwippert | 5 februari 2010
Effectief leren gebeurt niet alleen in het cursuslokaal, maar vooral op de werkvloer. Dit vraagt van de managers dan ook steeds meer een faciliterende rol bij het leerproces van hun medewerkers. Mooi gezegd, maar hoe pak je dat in de praktijk aan? In 'Werkvormen voor Managers' leidt Peter de Roode de lezer door een veelheid van werkvormen, die de manager hierbij houvast en inspiratie bieden. Zodat er op de werkvloer daadwerkelijk geleerd kan worden. Van elkaar en met elkaar. De manager voor de klas…?
Lees verder
Peter de Roode helpt bij zelf coachen op de werkvloer
Hans van der Klis | 19 oktober 2009
Met zijn binnenkort te verschijnen boek Werkvormen voor managers wil Peter de Roode managers helpen de ontwikkeling van hun medewerkers te stimuleren en de kosten voor veranderprocessen te verlagen. ‘Wij roepen al jaren dat managers coaches moeten worden, maar we hebben ze nooit handvatten gegeven.’
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
26 stemmen
12
11
2
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

interview
Peter de Roode: ‘Werknemers leveren te veel strijd onderling’
Erik de Vries 13 maart 2013 Leidinggeven kun je zelf! heet het nieuwe boek van Peter de Roode. Het is een theoretische uitwerking van het eerder verschenen Werkvormen voor managers, al wordt in zijn laatste werk de praktijk zeker niet vergeten. De Roode aan het woord over de noodzaak tot mondigheid.
interview
Nieuwe vormen van leiderschap: match of mismatch?
Peter de Roode 27 december 2009 De snelheid waarmee organisaties vandaag de dag veranderingen moeten doorvoeren, stelt hoge eisen aan de kwaliteiten van leidinggevenden. Vastgeroeste overtuigingen staan onder druk en tegenstrijdige waarden doen hun intrede.
interview
Peter de Roode: ‘Bij een werkvorm moet duidelijk zijn dat het ergens om gaat’
Hans van der Klis 24 december 2009 De ontwikkeling van werknemers moet terug naar de werkvloer. Met dit doel voor ogen heeft de consultant en opleidingsadviseur Peter de Roode Werkvormen voor managers geschreven, een praktisch handboek waarin hij 44 werkvormen heeft verzameld waarmee managers de ontwikkeling van hun medewerkers kunnen stimuleren en de kosten voor veranderprocessen te verlagen.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij organiseert seminars over actuele managementthema's. Zijn managementfilosofie is 'Zachte factoren en harde resultaten'. Dat wil zeggen het bereiken van resultaten door middel van mensen, door autonome groei. Ontwikkeling van mensen staat bij De Roode altijd voorop. Ook al is die mens soms bewust of onbewust irrationeel bezig. De schijnbare tegenstelling tussen de ratio en de emotie heeft hij in zijn laatste boek 'Werkvormen voor managers' uitgewerkt om organisaties en hun managers concrete handvatten aan te reiken. Peter de Roode ondersteunt diverse organisaties bij de vele veranderingen die op ze af komen door het vergroten van hun eigen lerend vermogen. Door hen te leren hoe ze zelf een diagnose moeten stellen, door hen zelf keuzes te laten maken over interventies en door hen zelf vast te laten stellen wat de beste evaluatiemethode is. Verder is hij verbonden aan enkele hogescholen waar hij als docent diverse MBA-opleidingen verzorgt, zoals: Strategisch HRM, Personeelsmanagement, Verandermanagement, Persoonlijk Leiderschap en Cultuur en Organisatie. Door zijn docentschap met adviseurswerk te combineren, geeft dat voor De Roode een mooie verbinding tussen theorie en praktijk.

Andere boeken door Peter de Roode

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

Deel 1 De bovenstroom
1. Draagvlak voor de missie creëren
2. Een gedeelde afdelingsvisie creëren
3. Een presentatie maken van de afdelingsvisie
4. Afstemming van de interne en externe omgeving met behulp van de SWOT-analyse
5. Met scenario's de werkelijkheid op een andere manier bekijken
6. Activiteiten vaststellen die waarde creëren voor de klant
7. Strategisch innoveren
8. Teamdoelen opstellen
9. Integriteitvraagstukken bespreekbaar maken
10. Regels en procedures van de afdeling in kaart brengen
11. Leren in teams
12. Professionals scherp houden
13. Goeddraaiende teams ontwikkelen
14. De leernoodzaak vaststellen
15. Omgaan met conflicten
16. Problemen bekijken vanuit verschillende perspectieven
17. Prioriteiten stellen
18. Problemen analyseren
19. Creativiteit stimuleren
20. De besluitvorming effectueren
21. Risico's analyseren
22. Het takenpakket analyseren
23. De motivatie verhogen
24. Evenwicht aanbrengen tussen controle en vertrouwen
25. De klantgerichtheid verbeteren
26. Verwachtingen van stakeholders op elkaar afstemmen
27. Een intuïtieve inschatting maken van de ROI
28. Impliciete kennis structureel managen
29. Schijnbaar tegenstrijdige perspectieven combineren
30. De visie en strategie aanscherpen door middel van positief denken
31. Complexe vraagstukken constructief evalueren
32. Positie innemen en discussiëren aan de hand van stellingen

Deel 2 De onderstroom
33. Omgaan met irrationele gedachten en belemmerende overtuigingen
34. Negatieve gevoelens ombuigen
35. Behoeften en emoties bespreekbaar maken
36. Doelen scherp stellen
37. Constructieve feedback geven en ontvangen
38. Effectief omgaan met ongeschreven regels
39. Vertrouwen bespreekbaar maken
40. Groepsdenken doorbreken

Deel 3 De verbinding van de onderstroom en de bovenstroom
41. Afstemmen tussen routinematig werken en creatief denken
42. Balanceren tussen resultaatgerichtheid en vakmanschap
43. Het hanteren van onzekerheid
44. Afstemmen tussen interne en externe gerichtheid

Dankwoord

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Werkvormen voor managers