Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Groot Innovatie Modellenboek

47 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap bij bedrijfsleven en overheid

Paperback Nederlands 2017 9789089653864
Voormalig top 100Totaal 20 dagen
Verkooppositie 2307Hoogste positie: 72
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

In een markt die volop in beweging is, is innovatie op alle fronten geboden: producten en diensten, organisatie en processen, talenten van medewerkers, samenwerking in de keten, nieuw leiderschap en co-creatie. In de veelheid aan literatuur over innovatie komen evenzovele benaderingen aan bod en alle hebben zeggingskracht op hun terrein. In dit Groot Innovatie Modellenboek kiezen we voor een brede definitie en vatten we innovatie op als verlengstuk van ondernemerschap. Daarmee vormen de innovatiemodellen in dit boek handreikingen om in deze markt aansluiting te vinden
op nieuwe vragen en behoeften van consumenten, bedrijven en burgers.

Nederland wordt meer en meer een diensteneconomie. Daarom besteden we in dit boek niet alleen aandacht aan productinnovatie, maar ook nadrukkelijk aan het ontwikkelen van nieuwe diensten en dienstverlening. We realiseren ons daarbij dat het denken in termen van producten en diensten als onderscheiden ‘proposities’ naar de markt niet langer houdbaar is. Ze gaan meer en meer hand in hand en versterken elkaar. Leveranciers van diensten en producten kunnen dan ook over en weer van elkaar leren.

Vanuit dit perspectief worden in dit boek zes categorieën met modellen en instrumenten gepresenteerd:
- Strategie & innovatie: modellen waarmee je het innovatieproces in een bedrijf richt en organiseert
- Kansen & klanten: modellen die helpen om een visie en ideeën te genereren in samenspraak met klanten
- Keuzes & investeringen: modellen die je ondersteunen bij het uitwerken van ideeën en het nemen van besluiten om te investeren
- Samenwerking & partners: modellen die inzichtelijk maken wanneer innovatie om samenwerking vraagt en hoe je partnerships ontwikkelt
- Projecten & resultaten: modellen die je vertellen hoe je een innovatieproject leidt en nieuwe producten en diensten met succes in de markt zet
- Cultuur & organisatie: modellen op basis waarvan je het innovatievermogen van een organisatie in kaart brengt, versterkt en duurzaam belegt

Het 'Groot Innovatie Modellenboek' is geschreven voor ondernemende professionals binnen bedrijfsleven, overheid en sectoren als zorg en onderwijs. Of je je nu ondernemer, businessdeveloper, innovatiemanager, adviseur of businessunitmanager noemt, je hebt een verantwoordelijkheid voor het vernieuwen van je organisatie, producten of diensten. Je realiseert je dat innovatie mensenwerk is, en dat innovatie om samenwerking vraagt en om een goed doordacht proces. De modellen in dit boek zijn bedoeld om je daarbij van dienst te zijn en te inspireren.

- Inclusief 7 nieuwe modellen waaronder het Voort-model van Gijs van Wulfen, winnaar van het Managementboek van het jaar 2017 met Het innovatiedoolhof.
- Tweede uitgebreide editie, nu in paperback.
- Geschreven voor en door ondernemende professionals binnen bedrijfsleven, overheid en sectoren als zorg en onderwijs.

Specificaties

ISBN13:9789089653864
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:320
Druk:2
Verschijningsdatum:25-10-2017
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Frank Kwakman

Frank Kwakman is auteur, organisatie-adviseur en mede-directeur van e-Progress | Resultaat met talent. Hij heeft meer dan dertig jaar ervaring met het begeleiden van organisaties bij groei, ontwikkeling en performance. Frank Kwakman werkt vanuit de overtuiging dat organisaties succesvol zijn als medewerkers hun talenten benutten en blijven ontwikkelen. En dat die focus op haar beurt leidt tot werkplezier en werkresultaat. Met 'Leidinggeven aan jezelf' is zijn 21e boek verschenen. In zijn boeken reflecteert hij op zijn eigen praktijkervaringen met het doel anderen te inspireren om in beweging te komen, nieuwe kansen te zien en verborgen talenten te ontdekken.

Andere boeken door Frank Kwakman

Over Ruud Smeulders

Ruud Smeulders (1954) heeft natuurkunde gestudeerd aan de Technische Universiteit Delft en is daar gepromoveerd (1984). Daarna startte hij als technisch commercieel medewerker bij de Lasertechniek groep van Koning en Hartman, van welke groep hij twee jaar later salesmanager werd. In 1989 was hij directeur van het optische ingenieursbureau Optel. En in 1990 werd hij Senior Consultant Technologie bij Volmac (het huidige Cap Gemini Nederland). Van 1995 tot 2001 is Smeulders Manager Nieuwe Technologieën bij de Robeco Groep geweest. En van 2001 tot heden werkt hij als Innovatie Manager Technologie voor de Rabobank Groep. Van 2009 tot eind 2011 werkte hij daarnaast parttime als programmadirecteur voor de stichting Exser. In zijn huidige functie bij de Rabobank is Smeulders verantwoordelijk voor innovatiemanagement, co-creatie, innovatienetwerken, innovatieprojectenportfolio management, technologie trendanalyses, scenarioplanning studies en innovatie bewustwordingsprogramma's. In zijn functie bij Exser zorgde Smeulders voor het opzetten en uitvoeren van onderzoekprogramma's en projecten op het gebied van diensteninnovatie.

Andere boeken door Ruud Smeulders

Inhoudsopgave

Voorwoord 10
Introductie 12

Deel 1: Strategie & Innovatie
Modellen waarmee je het innovatieproces in een organisatie richt en organiseert

1. Groeimodellen 19
Nieuwe business creëren vanuit verschillende vormen van waardecreatie
2. Diensten-Innovatiemodel Syntens 27
Nieuwe diensten ontwikkelen op basis van een heldere strategie
3. De Innovatie Matrix 34
Kiezen voor innovatie die duurzaam is en impact heeft
4. Scenarioplanning 40
De toekomst verkennen om sneller kansen te herkennen
5. Het groeimodel van Ansoff 46
Het kiezen van de best passende groeistrategie voor je organisatie
6. Het SIMO-framework 52
Voor het richten van creativiteit en innovatie in de dienstensector
7. Innovatiestrategie 58
Strategisch denken rond innovatie op de kaart zetten
8. Strategic Control Model 64
Langetermijn waardecreatie voor ondernemers
9. Het Innovatiedoolhof 71
4 routes voor de start van innovatie

DEEL 2: Kansen & Klanten
Modellen die helpen om een visie en ideeën te genereren in samenspraak met klanten

10. Trendanalyse 81
Gestructureerd naar buiten kijken en relevante trends op het spoor komen
11. Blue Ocean strategie 88
Concurrentie irrelevant maken door je op een nieuwe markt te begeven
12. De innovatieradar 96
De juiste innovatieprojecten kiezen
13. De Strategische Innovatie Cyclus© 102
Een nieuwe groeicurve creëren in plaats van blijven verbeteren
14. Gebruikergedreven innovatie 110
Dienstverlening verbeteren op basis van gedragsonderzoek bij gebruikers
15. Customer Journey Map 117
Zichtbaar maken van klantervaringen bij het ontwikkelen van nieuwe diensten
16. Persona als innovatie-instrument 123
Verhalen van modelklanten gebruiken om klantinzicht tot leven te brengen
17. De superpromoter 129
Gebruik maken van enthousiaste klanten en medewerkers bij innovatie
18. Crowdsourcing 136
Een platform creëren voor het uitwisselen van creatieve ideeën en oplossingen
19. Het Cocha-Model 142
Je laten inspireren door digital design mogelijkheden

DEEL 3: Keuzes & Investeringen
Modellen die je ondersteunen bij het uitwerken van ideeën en het nemen van besluiten om te investeren

20. De VOORT-methodiek 149
Een praktische aanpak voor de start van innovatie
21. Business roadmapping 157
Een plan maken voor de ontwikkeling van producten, diensten en technologieën
22. Business Model Canvas 164
Samenhang brengen in de ‘drivers’ voor waardecreatie
23. Innovatie Portfolio Management 170
Beoordelen en managen van innovatie-investeringen
24. Het klantgestuurde businessmodel 178
Op logische wijze bij het juiste verdienmodel uitkomen
25. Het inzichtgedreven innovatiemodel 185
Proposities ontwikkelen op basis van inzichten in business, markt en klanten
26. De Innovatie Scorecard 192
De slaagkans van innovaties bepalen voordat je investeert
27. Innovation Funnel 199
Het genereren van voldoende kansrijke ideeën
28. Waarde Propositie Model 206
Ontwikkelen van producten en diensten die klanten echt willen hebben

Deel 4: Samenwerking & Partners
Modellen die inzichtelijk maken wanneer innovatie om samenwerking vraagt en hoe je partnerships ontwikkelt

29. Open innovatie 213
Interactief ontwikkelen van innovaties met veelzeggende klanten
30. Five degrees of co-creation involvement 219
Beoordelen welke vorm van klantbetrokkenheid effectief is in welke situatie
31. Maatschappelijk Business Case Model 225
Innoveren gericht op economisch en maatschappelijk rendement
32. Alliantievorming 232
Samen investeren om sneller te innoveren
33.Netmerken 239
Diversiteit benutten om gezamenlijk een nieuw merk te ontwikkelen

Deel 5: Projecten & Resultaten
Modellen die je vertellen hoe je een innovatieproject inricht, leidt en nieuwe producten en diensten met succes in de markt zet

34. Het Stage Gate-model 247
Een innovatieproject in vijf stappen tot een succes maken
35. Lean Startup Model 254
Hoe voortdurend innoveren tot een succesvolle business leidt
36. Het APSIT-model 262
Op basis van beproefde technologie een nieuwe dienst in de markt zetten
37. De InnovatieSleutel 272
Leidinggeven aan lerende innovatieteams
38. Het requirementsmodel 278
Innoveren met het eindresultaat voor ogen
39. Het VNA-model 285
Vooraf opbrengsten van in netwerken ontwikkelde innovaties kwantificeren
40. De Customer Value Map 293
Positioneren van een innovatie op basis van prijs-kwaliteitpercepties
41. Het ESSB-model 300
Omgaan met aankoopbarrières bij nieuwe producten en diensten
42. Design Thinking 307
Creatief denken met de klant centraal

Deel 6: cultuur & organisatie
Modellen op basis waarvan je het innovatievermogen van een organisatie in kaart brengt, versterkt en duurzaam belegt

43. Het zandlopermodel 313
Ruimte creëren om kennis te transformeren in kansrijke ideeën
44. De Innovation Climate Scan (ICS) 321
Ontdekken waarom innovatie niet succesvol verloopt
45. Model voor Innovation Performance Improvement 327
Heldere criteria hanteren om de innovatiefunctie vorm te geven
46. Challenge Driven Innovation model 334
Creatief denken stimuleren om een innovatieve organisatiecultuur te ontwikkelen
47. EWS Model 339
Competitieve intelligentie en het belang van een Early Warning Systeem

Over de redactie 347
Over de auteurs 347

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Groot Innovatie Modellenboek